Debat in de Tweede Kamer op 23 september 2010
Debatitem
Voorzitter. Het doel van de wijziging van het Activiteitenbesluit was meer duidelijkheid over de geldende geluidsnormering en eenduidigheid over deze normen krijgen. Wat de VVD-fractie betreft, is er niet meer duidelijkheid gekomen en kunnen wij ons afvragen of eenduidigheid wel zo gewenst is op dit thema, want er zijn veel verschillen die om een verschillende aanpak vragen. Daarom dien ik de volgende motie in.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat de antwoorden van de minister op de vragen gesteld door de Kamer nog vragen oproepen; overwegende dat het onduidelijk blijft of deze vorm van normering voor geluidsoverlast geschikt is voor windmolens, of de nieuwe geluidsnormen wel of niet een verruiming inhouden en of de algemene maatregel van bestuur leidt tot een beperking van het aantal locaties voor windmolens aan de kust; van mening dat over deze vragen meer duidelijkheid moet zijn voordat de algemene maatregel van bestuur in werking treedt; voorts overwegende dat in de Vaste commissie voor Economische Zaken reeds is afgesproken een hoorzitting te organiseren over alle externe effecten van windenergie (geluid, horizon, externe veiligheid), welke op korte termijn in samenwerking met de Vaste commissie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer kan worden georganiseerd; verzoekt de regering, de feitelijke inwerkingtreding van de algemene maatregel van bestuur aan te houden tot de Kamer middels een hoorzitting meer duidelijkheid heeft over bovenstaande vragen, en gaat over tot de orde van de dag.
Deze motie is voorgesteld door de leden Lucas-Smeerdijk, Dijkgraaf en De Mos. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 127 (31209).
23 september 2010 omstreeks 13:52 via Windturbines - Link - Delen
Debatitem
Mevrouw Lucas-Smeerdijk dient nu een motie in met een ontzettend procesmatige aanpak. Ze wil wachten tot er meer duidelijkheid is. Zouden wij niet gewoon eerlijk tegen elkaar moeten zijn? Als zij gewoon zegt dat ze die molens niet wil, zeggen wij dat we ze wel willen. Dan hebben we tenminste een echt debat over windenergie en niet over een vage AMvB met vage geluidsnormen die maar uitgesteld wordt. Aan zo'n discussie heeft niemand iets, zeker de mensen in Urk niet. Zou zij niet gewoon eerlijk moeten zijn en een motie moeten indienen dat zij dat park niet wil?
23 september 2010 omstreeks 13:53 via Windturbines - Link - Delen
Debatitem
Ik wil best eerlijk zijn, maar het gaat hier over de geluidsnormering van windmolens en niet om een algemene discussie over windmolens. Wij willen graag duidelijkheid. Met deze concept-AMvB wordt die niet geboden. Daarom zijn wij hier geen voorstander van.
23 september 2010 omstreeks 13:54 via Windturbines - Link - Delen
Debatitem
Ik betwijfel of die duidelijkheid ooit kan worden geboden, maar laten wij aannemen dat het ooit gebeurt. Is mevrouw Lucas-Smeerdijk dan bereid om te zeggen: oké, doe dat park dan maar? Of heeft zij dan weer een reden om dat park niet te willen. Ik vind het prima, maar zeg het van tevoren, want dan hebben de mensen in Urk duidelijkheid. Daar hoort de politiek in dit huis over te gaan.
23 september 2010 omstreeks 13:54 via Windturbines - Link - Delen
Debatitem
Ik wil heel graag duidelijkheid geven, maar het windmolenpark in Urk staat hier vandaag niet op de agenda. Het gaat om deze AMvB, die als reden heeft meer duidelijkheid te geven. Die duidelijkheid wordt was ons betreft echt niet gegeven. Dat blijkt ook uit de vragen die in het laatste AO zijn gesteld. De beantwoording daarvan roept nieuwe vragen op. Het is erg onduidelijk of dit een verbetering is. Wat ons betreft voer je alleen een wijziging door als het tot verbetering van beleid leidt. Daar zijn wij in dit geval absoluut niet van overtuigd.
23 september 2010 omstreeks 13:55 via Windturbines - Link - Delen
Debatitem
Liesbeth van Tongeren (GroenLinks)
Ik ken de VVD als een partij die altijd opkomt voor ondernemers. Zij zegt dat ondernemers duidelijke kaders moeten krijgen en langjarige duidelijkheid. Na geruime tijd van discussie, onderzoek en allerlei extra informatie is nu de hoogst mogelijke mate van duidelijkheid hierover verschaft.
Ik ben ongelooflijk verbaasd dat de VVD dan niet de ondernemers in de windenergie -- toch de sector voor onze kenniseconomie en onze export, waar wij kunnen verdienen -- steunt.
23 september 2010 omstreeks 13:57 via Windturbines - Link - Delen
Debatitem
Ik kan hetzelfde terugzeggen: U kent de VVD als een partij die ondernemers steunt. Ik ken GroenLinks als een partij die altijd heel kritisch is op geluidsoverlast. In dezen kunnen wij dus elkaar blijven bestrijden. Het gaat ons erom dat deze regeling tot meer duidelijkheid zou moeten leiden voor ondernemers. Wat ons betreft biedt de regeling die duidelijkheid niet, want er blijft de discussie over de vraag of dit überhaupt een geschikte norm is om geluidsoverlast voor windmolens in te vangen. Wat ons betreft is het geen verbetering. Daar wil ik het bij laten.
23 september 2010 omstreeks 13:58 via Windturbines - Link - Delen
Debatitem
Dit is een vraag over de timing. Hoe lang laat je de onduidelijkheid voor de ondernemers nog voortduren in plaats van nu te zeggen "vooruit met de geit"?
23 september 2010 omstreeks 13:59 via Windturbines - Link - Delen
Debatitem
Ik kan daar heel kort over zijn: liever nog even geen duidelijkheid dan straks een besluit dat helemaal geen duidelijkheid biedt. Dus liever nog even geen besluit dan een slecht besluit.
23 september 2010 omstreeks 13:59 via Windturbines - Link - Delen
Debatitem
Mevrouw Van Veldhoven, u hebt geen inbreng maar u doet wel mee aan het debat?
23 september 2010 omstreeks 14:00 via Windturbines - Link - Delen
Debatitem
Debatitem
Dan hoeft u uw naam niet weg te halen. Dan kunt beter gewoon blijven staan.
Debatitem
Juist als de VVD-fractie zo hecht aan duidelijkheid, kan zij toch beter voor het vaststellen van een bepaalde norm stemmen in plaats van de discussie over de wenselijkheid van deze versus een andere norm te blijven voeren? Als mevrouw Lucas zo voor eenduidigheid is, mag ik daaruit dan concluderen dat zij ook liever een norm voor de dag en de nacht zou willen hebben?
Debatitem
Ik heb niet gezegd dat ik ben voor meer eenduidigheid. De minister heeft aangegeven dat een van de redenen om met dit voorstel te komen, meer eenduidigheid was. Uit de gehele discussie rondom dit thema blijkt wel dat het heel lastig is om een norm vast te stellen, want er zijn gewoon heel veel verschillende omstandigheden: dag, nacht, platteland, industriële omgeving. U hebt zelf een vraag gesteld over de kust. Ook daarvan zou je je kunnen afvragen of daarvoor niet iets anders moet gelden. De grote vraag is dus of een eenduidige norm in dezen wel zo verstandig is. Ik vind dat een heel wezenlijke vraag die wij wel moeten beantwoorden, voordat wij het beleid vaststellen. Volgens mij bent u dat met mij eens.
23 september 2010 omstreeks 14:01 via Windturbines - Link - Delen
Debatitem
Debatitem
Inderdaad, voorzitter, dat was natuurlijk uitlokking. Ik stel toch vast dat de VVD in dezen bepleit om de bestaande onduidelijkheid te laten voortduren. Dat betreur ik zeer.
23 september 2010 omstreeks 14:03 via Windturbines - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. De onlangs gepresenteerde Balans van Leefomgeving heeft ons weer eens pijnlijk laten zien hoe onze economie nog steeds aan fossiele energiebronnen verslaafd is. Wij hobbelen Europees gezien helemaal achterin de rij bij het opwekken van schone energie, bijvoorbeeld door middel van windmolens. Burgers, gemeenten, investeerders en ondernemers zijn gebaat bij snelle duidelijkheid over milieuregels voor windmolens waaraan zij moeten voldoen. Mijn fractie hecht er dan ook sterk aan om deze algemene maatregel van bestuur snel in te voeren.
Omdat de minister in het algemeen overleg nog aangaf enige twijfel te hebben hoeveel vaart zij zou willen maken en of het misschien niet aan het volgende kabinet moest worden overgelaten, dien ik als steuntje in de rug namens de GroenLinks-fractie de volgende motie in namens de heer Samson van de Partij van de Arbeid, mevrouw Van Veldhoven van D66 en mevrouw Wiegman-van Meppelen Scheppink van de ChristenUnie.Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat burgers, decentrale overheden en investeerders er baat bij hebben dat er zo snel mogelijk helderheid komt over de milieuregels die gelden voor de plaatsing van windturbines; verzoekt de minister de algemene maatregel van bestuur Windturbines zo snel mogelijk te ondertekenen en verder in procedure te brengen, en gaat over tot de orde van de dag.
Deze motie is voorgesteld door de leden Van Tongeren, Samsom, Van Veldhoven en Wiegman-van Meppelen Scheppink. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 128 (31209).
23 september 2010 omstreeks 14:03 via Windturbines - Link - Delen
Debatitem
De veronderstelling die ten grondslag ligt aan de motie-Van Tongeren is dat het investeringsklimaat in Nederland op dit punt achterblijft. Nu lees ik tot mijn genoegen in Energie Nederland dat in Nederland in kilowatt windvermogen per hectare bijna net zoveel vermogen staat als in Duitsland, zo'n beetje de kampioen windenergie van Europa. Dan valt het toch wel mee met dat investeringsklimaat? Dan zouden wij toch in ieder geval de zorgvuldigheid voorop moeten stellen bij de toepassing van windmolens. Is dat zo onredelijk?
23 september 2010 omstreeks 14:06 via Windturbines - Link - Delen
Debatitem
Ik vind het een heel goede vondst om de hoeveelheid windenergie om te rekenen naar de hoeveelheid per hectare. Daarmee heeft een klein land al snel veel windenergie. Wij lopen echter achter op de Europese doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. Zelfs met het huidige beleid en de huidige plannen voor de windenergie is het zeer de vraag of wij die doelstellingen gaan halen. Mijn fractie vindt het heel belangrijk dat er duidelijkheid komt voor de investeerders, gemeentes en ondernemers. Daarom willen we dat de minister deze AMvB snel in werking stelt.
23 september 2010 omstreeks 14:07 via Windturbines - Link - Delen
Debatitem
Nederland is een stuk dichter bevolkt dan Duitsland. Je zou daarom verwachten dat wij moeite hebben om de windmolens kwijt te kunnen tussen al die mensen. Desondanks hebben wij 55 kW/ha en de Duitsers 72 kW/ha. Dat is naar verhouding toch best een aardige ontwikkeling, op land?
23 september 2010 omstreeks 14:08 via Windturbines - Link - Delen
Titel: Windturbines
Omschrijving: Aan de orde is het debat naar aanleiding van een algemeen overleg op 15 september over Windturbines.
Vergadering: Nummer (23 september 2010)
Voorzitter: Gerdi Verbeet
Disclaimer: Uit deze ongecorrigeerde tekst mag niet worden geciteerd. Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Sprekers in dit debat:
“Onze medewerkers moeten eerst op training voordat ze ons intranet begrijpen. Dat moet toch beter kunnen!”
Wolq helpt om software en het web gebruiks-vriendelijker te maken. Zo bespaart u veel geld op trainingen. Ook bedenken wij innovatieve oplossingen, zoals Publitiek, voor complexe vraagstukken.
Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?