Debat in de Tweede Kamer op 23 juni 2010
Debatitem
Het punt van de safe haven is de reden om deze wetgeving te maken. Dat is begonnen met de casus Brazilië. Het gaat echt niet aan dat mensen zeggen dat zij hun paspoort kwijt zijn, want daar ging het in die situatie om. Daar is in de procedure verder niet naar gekeken. Dat is uiteindelijk op een te laag niveau afgehandeld en daardoor kom je in zo'n situatie terecht. Daar gaat het om. Daarvoor is deze wetgeving gemaakt, als sluitstuk van de verandering van het beleid. Als vervolging echt wordt overgenomen door een land B, kan ook in land B een paspoort geweigerd worden, maar dan moet de vervolging echt overgenomen worden. Het gaat om een dergelijke situatie. Er moet sprake zijn van vervolging voor een misdrijf waarop minstens 1 jaar celstraf op staat. Dat is de situatie.
23 juni 2010 omstreeks 14:09 via Weigeren reisdocument - Link - Delen
Debatitem
Ik heb ook nog een vraag en dan heb ik geen behoefte meer aan een tweede termijn. Mijn vraag gaat over de semi-libertad. Het grootste deel van de gevangenisstraf hebben betrokkenen er dan opzitten, de rest zitten zij thuis uit. De staatssecretaris zegt blijmoedig dat dit wetsvoorstel ook op hen van toepassing is. Dat verontrust mij juist! Het betreft namelijk mensen in heel kwetsbare positie: je zit niet meer in de gevangenis, maar je kunt niet in je levensonderhoud voorzien. Ik wil graag dat dit wetsvoorstel niet op deze mensen van toepassing is. Iemand die in semi-libertad zit, zit niet meer echt in de gevangenis, maar zit het laatste deel van zijn straf thuis uit onder toezicht. Ik wil de toezegging van de staatssecretaris dat dit een omstandigheid is om een paspoort te geven.
23 juni 2010 omstreeks 14:10 via Weigeren reisdocument - Link - Delen
Debatitem
Maar dan onttrekt die persoon zich toch ook aan het laatste deel van de straf die is opgelegd? Vindt de heer Van Raak dat oorbaar?
23 juni 2010 omstreeks 14:12 via Weigeren reisdocument - Link - Delen
Debatitem
Nee. Ik zei al dat het niet gaat om automatismen, ja/nee, zwart/wit, maar om omstandigheden. Is het feit dat iemand in semi-libertad zit, een van de omstandigheden die zwaar worden meegewogen als iemand een paspoort aanvraagt na het aannemen van dit wetsvoorstel?
Debatitem
Nee. De wet zal ook gelden voor mensen die in zo'n semi-libertad zitten. De heer Van Raak noemde volgens mij Peru als voorbeeld.
Debatitem
Het betreft landen als Peru en de Dominicaanse Republiek.
23 juni 2010 omstreeks 14:13 via Weigeren reisdocument - Link - Delen
Debatitem
De wet geldt daar ook voor, omdat het onderdeel uitmaakt van de straf; het betreft het laatste deel van de straf.
Verder antwoordde ik eerder al aan de heer Brinkman dat in zo'n situatie de normale consulaire bijstand etc. wordt gegeven.
Debatitem
De staatssecretaris is zo lekker bezig op het veel bredere terrein van de paspoorten, maar met enige schroom wil ik haar graag het volgende punt voorhouden. Het is bekend dat ik groot voorstander ben van een langere geldigheidsduur van het paspoort. Dat heb ik ook bepleit bij de vorige behandeling van de Paspoortwet.
Ik was geweldig blij verrast toen ik de heer Verhagen in de maand mei datzelfde pleidooi voor tien jaar zag houden. Indien wij het initiatief zouden nemen tot verlenging van de geldigheidsduur, zou ik graag van de staatssecretaris vernemen wat haar opstelling dan zal zijn.
Debatitem
Ik begaf mij zo-even al op het terrein van Buitenlandse Zaken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit in deze functie echt moet ontraden aan de heer Heijnen. Als ik kijk naar waar wij nu staan rond de beveiliging, dan vind ik het nu niet aan de orde om tot verlenging over te gaan. Maar dat wist de heer Heijnen vast wel.
23 juni 2010 omstreeks 14:14 via Weigeren reisdocument - Link - Delen
Debatitem
U bent wel erg sportief om buiten deze beperkte agenda toch een heleboel andere onderwerpen mee te nemen. Daarvoor dank. Ik zal dan ook zeer sportief zijn. Ik ben blij met de toezegging inzake een notitie voor het eind van dit jaar van uw hand of die van uw opvolger. Ik zal dan ook het amendement intrekken.
23 juni 2010 omstreeks 14:15 via Weigeren reisdocument - Link - Delen
Debatitem
Dank u wel.
Debatitem
De heer Brinkman wenst het amendement op stuk nr. 8 in te trekken.
Ik stel vast dat daarmee wordt ingestemd.
De algemene beraadslaging wordt gesloten.
Debatitem
Als er geen bezwaar tegen bestaat, neem ik aan dat er aanstaande dinsdag over dit wetsvoorstel gestemd kan worden.
De vergadering wordt van 14.25 uur tot 14.45 uur geschorst.
Titel: Weigeren reisdocument
Omschrijving: Aan de orde is het debat over weigeren reisdocument.
Vergadering: Nummer (23 juni 2010)
Voorzitter: Gerdi Verbeet
Disclaimer: Uit deze ongecorrigeerde tekst mag niet worden geciteerd. Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Sprekers in dit debat:
Zou er een manier zijn om onze webwinkel nog vernieuwender te maken?
Wolq helpt om software en het web gebruiks-vriendelijker te maken. Bijvoorbeeld om uw klanten een nog betere winkelervaring te bieden. Ook bedenken wij innovatieve oplossingen, zoals Publitiek, voor complexe vraagstukken.
Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?