Debat in de Tweede Kamer op 22 juni 2010
Debatitem
Liesbeth van Tongeren (GroenLinks)
Voorzitter. Ik ken de minister van Verkeer en Waterstaat nog niet persoonlijk uit de praktijk van de Tweede Kamer, maar ik constateer wel dat hij ter gelegenheid van mijn "maiden question" een groene stropdas omgedaan heeft.
Ik ken de minister wel uit de media. Hierin komt hij naar voren als een echte vriend van de luchtvaartsector; mooie foto's in hemelsblauwe overall en grote oorbeschermers. Van mijn fractie mag dat allemaal. Minder blij is de GroenLinks-fractie met het feit dat het politieke handelen van de minister een kwestie lijkt van twee handen op één buik. De minister was er ongelooflijk snel bij om de vliegtaks te helpen afschaffen. Ondanks de heel duidelijke klimaatambities van het eigen kabinet deed hij er alles aan om de capaciteit van Schiphol, Eindhoven en Lelystad maximaal opgerekt te krijgen.
Al maanden deden geruchten de ronde. Onze fractie heeft daar geen aandacht aan besteed. Echter, toen de gerenommeerde website Luchtvaartnieuws zondag berichtte dat de minister zou toetreden tot de directie van de KLM, raakte ik toch wat in verwarring. Ik zag de minister daar al helemaal zitten. Echter, het kan niet waar zijn dat de minister van Verkeer en Waterstaat -- weliswaar demissionair, maar nog volop aan de slag -- al met één been in een nieuwe functie staat. Dat zou toch naar belangenverstrengeling kunnen rieken. Dat is de minister ongetwijfeld met mij eens.
Of het is allemaal onzin -- dan is het normaal goed geïnformeerde medium Luchtvaartnieuws volledig de mist ingegaan -- of niet. Dan hoor ik de minister graag over dit onderwerp. Kan de minister garanderen dat wij hem de komende maanden niet in de directie van de KLM zullen zien of in de directie van een direct aanverwant bedrijf?
22 juni 2010 omstreeks 14:31 via Vragenuur functie minister V en ... - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. Ik feliciteer de geachte afgevaardigde met haar maidenspeech. Ik wens haar veel mooie en wellicht mooiere speeches toe in het prachtige ambt dat zij vanaf vandaag gaat bekleden.
Terug naar de inhoud van vandaag. Ik heb op 11 maart aangekondigd dat ik in ieder geval voorlopig niet verder ga in de politiek. Dat was een moeilijke keuze. Wel heb ik op die dag en op vele momenten daarna, ook in de Kamer, gezegd dat ik tot de allerlaatste dag minister zou zijn en blijven en dat ik -- ook na de verkiezingen, voeg ik hieraan toe -- mijn best zou doen om de versnelling bij het aanleggen van wegen en spoor tot de allerlaatste dag vol te houden.
De keuze ten aanzien van de vraag waar wij -- ik gebruik bewust de meervoudsvorm -- hierna willen gaan wonen, en daarmee samenhangend gesprekken c.q. onderhandelingen over een nieuwe werkpositie waar dan ook, zal ik pas vormgeven na afloop van mijn ministerschap. Dat is voor mij het moment van de echte oriëntatie. Dat is het moment van het doorhakken van knopen, niet eerder. Alle speculaties op dit vlak -- ik heb er heel wat gehoord de laatste maanden -- zijn hiermee dus niet aan de orde. Dit is en blijft de lijn tot het einde van mijn ministerschap. Ik merk hierbij het volgende op. Mocht men in de toekomst weer andere geruchten horen over mijn toekomstig emplooi, dan hoeft de voorzitter de Kameragenda en mijn agenda niet meer te belasten met het beantwoorden van dit soort vragen.
22 juni 2010 omstreeks 14:34 via Vragenuur functie minister V en ... - Link - Delen
Debatitem
Liesbeth van Tongeren (GroenLinks)
Kan ik dus concluderen dat de minister het eens is met de GroenLinks-fractie dat zo'n functie niet passend zou zijn en dat wij hem dus niet de komende maanden bij de KLM of een aanverwant bedrijf in de directie zullen zien? Ik wil hier graag een helder ja of nee op horen.
22 juni 2010 omstreeks 14:36 via Vragenuur functie minister V en ... - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. Ik heb de regels er nog eens bij gepakt. Nergens is bepaald dat er restricties zijn aan wat iemand doet na een ministerschap. Ik heb niet het begin van een idee waar mijn weg naartoe moet leiden. Ik kan u allen zeggen, het valt niet mee. Het valt echt niet mee. Het zal wennen zijn. Ik zou het wel een vreemde lijn vinden als ik dergelijke keuzes tegen die tijd ineens niet meer in vrijheid zou kunnen maken. Als we die lijn zouden volgen, zou een oud-minister van Financiën door een van zijn opvolgers niet meer tot bankpresident mogen worden gekozen, een voormalig minister van EZ niet mogen toetreden tot de top van het bedrijfsleven, de minister van BZK niet mogen gaan voor een burgemeesterschap of een functie bij een aan BZK verwant orgaan, en een oud-staatssecretaris van VWS niet tot de top van een sportkoepel mogen toetreden.
Waar het om gaat is het volgende. Ten eerste zal ik mij tot de laatste dag, met alle energie die ik in mij heb, inzetten om dit ambt op de best mogelijke manier te vervullen. Het is een ambt dat ik naar eer en geweten heb uitgevoerd. Ten tweede zal ik alle besluiten die ik als minister neem -- mevrouw Van Tongeren noemde er een aantal op luchtvaartterrein; als zij de lijst voor asfalt en rails had opgesomd, was zij nog lang niet klaar geweest -- naar eer en geweten nemen, passend in het kabinetsbeleid. Ik zeg hier van ganser harte toe dat ik dat doe until the very last day.
22 juni 2010 omstreeks 14:37 via Vragenuur functie minister V en ... - Link - Delen
Debatitem
Ik dank de minister voor zijn antwoorden.
22 juni 2010 omstreeks 14:39 via Vragenuur functie minister V en ... - Link - Delen
Titel: Vragenuur functie minister V en W bij KLM
Omschrijving: Vragenuur functie minister V en W bij KLM.
Vergadering: Nummer (22 juni 2010)
Disclaimer: Uit deze ongecorrigeerde tekst mag niet worden geciteerd. Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Sprekers in dit debat:
“Ehm... waar zat dat knopje om een bonnetje uit te printen nou ook al weer?”
Wolq helpt om software en het web gebruiks-vriendelijker te maken, zodat uw klanten nooit meer hoeven te zoeken naar een bepaalde funtie. Ook bedenken wij innovatieve oplossingen, zoals Publitiek, voor complexe vraagstukken.
Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?