Uitzending Libië

Debat in de Tweede Kamer op 23 maart 2011

1. Voorzitter

Dit is een plenaire afronding, dus een derde termijn van een algemeen overleg in de plenaire zaal. Eventuele moties moeten dan ook in deze termijn worden ingediend. De sprekersvolgorde is de volgorde van de grootte van de fracties. In een verslag algemeen overleg bedraagt de spreektijd per spreker normaal twee minuten. Ik heb afgesproken dat ik daar wat ruim mee omga.

23 maart 2011 omstreeks 21:36 via Uitzending Libië - Link - Delen

2. Atzo Nicolaï (VVD)

Voorzitter. De VVD-fractie heeft bij verschillende gelegenheden steeds aangedrongen op een snel optreden van de internationale gemeenschap in Libië om de bevolking daar te beschermen. Wij waren dan ook zeer verheugd dat het uiteindelijk gelukt is met de resolutie van de Veiligheidsraad, die het hoogst noodzakelijke optreden mogelijk maakt. De resolutie was laat, maar niet te laat. Door die resolutie en door de activiteiten die vervolgens zijn ontplooid, is het gelukt om een bloedbad in Benghazi te voorkomen.

De resolutie 1973 zal de geschiedenisboekjes ingaan. Niet alleen de geschiedenisboeken van Libië, maar die van overal ter wereld. De VVD-fractie vindt het een zeer verheugende ontwikkeling dat de internationale gemeenschap, de Verenigde Naties en de Veiligheidsraad, er voor het eerst zo duidelijk voor heeft gekozen om het mogelijk te maken dat een bevolking beschermd wordt tegen haar misdadige regime; in ons jargon noemen wij dat "responsibility to protect".

Ik vind het een belangrijke ontwikkeling, in die zin een historisch moment, dat ook landen als China en Rusland deze stap in ieder geval mogelijk hebben gemaakt. Het is aan Nederland om daar zijn eigen steen aan bij te dragen. Dat is wat nu voorligt. Wij moeten de daad bij dat woord voegen en als Nederland die verantwoordelijkheid nemen.

Het gaat hierbij om een Nederlandse bijdrage aan een NAVO-operatie, die gericht is op de handhaving van het wapenembargo tegen Libië, tegen het regime van Kadhafi. Dat past naar het oordeel van de VVD-fractie geheel in die verantwoordelijkheid die wij als land nu op ons zouden moeten nemen en geheel in het toetsingskader zoals wij dat hanteren. Daarom stemt de VVD-fractie in met deze missie. Ook wenst de VVD-fractie de militairen die het werk moeten gaan doen, een behouden terugkeer.

23 maart 2011 omstreeks 21:37 via Uitzending Libië - Link - Delen

3. Frans Timmermans (PvdA)

Voorzitter. Op 17 december vorig jaar stak een Tunesische straathandelaar, Mohammed Bouazizi, zichzelf in brand omdat hij de vernederingen en corruptie zat was, en vrijheid wilde. Daarmee stak hij de hele Arabische wereld in brand, want sindsdien zijn de ontwikkelingen revolutionair. Het regime in Tunesië is weg. Het regime in Egypte is weg. En nu strijden moedige mensen voor hun vrijheid in Libië. Alleen worden ze daar tegengewerkt door een dictator die de tekenen des tijds niet wil zien en krampachtig probeert vast te houden aan zijn macht door zijn eigen bevolking uit te moorden.

Voor het eerst in de geschiedenis is de Verenigde Naties erin geslaagd om relatief snel -- het was wel in de blessuretijd -- te handelen. De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties heeft een resolutie aangenomen, met gedoogsteun van China en Rusland, die ertoe leidt dat de internationale gemeenschap nu met een volledig volkenrechtelijke mandaat kan optreden om te voorkomen dat Kadhafi doorgaat met het vermoorden van zijn eigen bevolking.

Ik vind het een ereplicht dat wij als Nederland, met de middelen die ons ter beschikking staan, meedoen om dat moorden te stoppen. De missie die nu wordt voorgesteld, heeft alleen tot doel, en niet meer dan dat -- het kabinet heeft dat duidelijk gezegd in het AO -- om de bevolking te beschermen tegen deze aanvallen. Zo'n missie verdient Nederlandse steun, zeker van de PvdA-fractie.

Voor ons is het belangrijk dat niet alleen het moorden stopt, maar al die mensen die naar vrijheid snakken, naar welvaart en een mooie toekomst in de Arabische wereld, ook vanuit Europa en Nederland een perspectief krijgen geboden. Wij moeten ze de hand reiken, om te laten zien dat hun toekomst en onze toekomst met elkaar zijn verbonden. Deze missie is een eerste stap, niet meer dan een begin op een lange weg vol met valkuilen, voetangels en klemmen, die wij niet alleen maar met andere Europeanen zullen gaan, ten behoeve van de Arabische wereld. Daarom zal collega Pechtold van D66 ook namens mij zo meteen een motie indienen waarin wij het kabinet oproepen om het beleid in Nederland en Europa ten aanzien van de Arabische wereld fundamenteel te herzien en er advies over in te winnen. Om ervoor te zorgen dat ook Nederland de tekenen des tijds goed verstaat en deze historische kans benut; in ons leven komen dat soort kansen niet vaak voorbij. De kansen in de Arabische wereld moeten wij benutten en de bedreigingen afwenden, zodat de roep om democratie en vrijheid niet onbeantwoord blijft vanuit Europa en Nederland.

Mijn fractie wenst de Nederlandse militairen die als eersten deze taak met raad en daad zullen vervullen, dan ook heel succes bij hun moeilijke opdracht, een behouden vaart en een goede thuiskomst. Ook heel veel sterkte voor de familieleden en dierbaren die zij tijdelijk in Nederland achterlaten.

23 maart 2011 omstreeks 21:40 via Uitzending Libië - Link - Delen

4. Hero Brinkman (Brinkman)

Voorzitter. Als we ergens meedoen aan een onzinnige missie, dan is het deze missie wel. We leveren een mijnenveger, maar volgens inlichtingen zijn er rond Libië geen mijnen. We proberen schepen met wapens te onderscheppen, maar hebben met die mijnenveger geen mogelijkheid om verdachte schepen te embarkeren. Vervolgens gebruiken we deze mijnenveger als watertaxi voor het overbrengen van asielzoekers van Afrika naar Europa. We sturen zes F-16's, maar volgens de Britse Air Vice-Marshal Greg Bagwell bestaat de Libische air force al niet meer; deze is volgens hem compleet vernietigd.

De PVV heeft zes eisen gesteld voor goedkeuring van deze missie. Helaas is er geen een ingewilligd. Derhalve de volgende motie.

Motie

De Kamer, gehoord de beraadslaging, verzoekt de regering, geen uitvoering te geven aan de Nederlandse bijdrage aan de uitvoering van resolutie 1973 van de VN-Veiligheidsraad inzake Libi, en gaat over tot de orde van de dag.

Deze motie is voorgesteld door het lid Brinkman. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 7 (32623).

23 maart 2011 omstreeks 21:45 via Uitzending Libië - Link - Delen

5. Hero Brinkman (Brinkman)

Het is triest om te zien dat de fracties van D66 en de PvdA voornemens zijn hun goedkeuring van deze missie afhankelijk te maken van een herverdeling en eigenlijk het liefst een ophoging van het budget voor ontwikkelingssamenwerking voor de Arabische wereld. Deze koehandel vindt de PVV te walgelijk voor woorden. Ten eerste ga je voor de goedkeuring van een dergelijke verantwoordelijke missie waarbij mensenlevens in het geding zijn niet onderhandelen over iets triviaals als ophoging van het OS-budget. Ten tweede betekent herverdeling van het OS-budget ten faveure van de regio noordelijk Afrika en het Arabisch schiereiland dat de beperkte OS-middelen voor hulpbehoevende partnerlanden als Benin, Ethiopië en Uganda herverdeeld worden over de regio's in Noord-Afrika en op het Arabisch schiereiland die in wezen stikken van het oliegeld. En dat gebeurt allemaal dankzij de PvdA en D66.

23 maart 2011 omstreeks 21:46 via Uitzending Libië - Link - Delen

6. Alexander Pechtold (D66)

Nog geen week geleden heeft ook de PVV-fractie voor een motie gestemd -- ik was ongelooflijk bij dat die motie Kamerbreed werd gesteund -- waarin werd verzocht om te bewerkstelligen dat het geweld daar nu stopt. Wat is vandaag uw constructieve bijdrage aan het vinden van manieren om het geweld daar te stoppen, mijnheer Brinkman?

23 maart 2011 omstreeks 21:48 via Uitzending Libië - Link - Delen

7. Hero Brinkman (Brinkman)

Wij hebben inderdaad vorige week een motie gesteund waarin werd opgeroepen tot het instellen van een no-flyzone. Die no-flyzone is er al en heeft ondertussen buitengewoon goed gewerkt. Helaas was de internationale reactie behoorlijk laat. De no-flyzone heeft er onder andere in geresulteerd dat de Libische luchtmacht compleet is vernietigd. Die heeft dus al geen nut meer.

Wij waren bovendien wel voorstander van een bijdrage, maar dan wel van een minimale bijdrage. Ik dank u voor deze vraag, mijnheer Pechtold. Die geeft mij namelijk de mogelijkheid om heel erg helder te maken dat dit geen minimale bijdrage is. Dit is een bijdrage die resulteert in inzet van 200 manschappen voor drie maanden, in inzet van zes F-16's -- dat is ongeveer 10% onze operationele luchtvloot -- en in inzet van een mijnenjager en een tankvliegtuig. Als wij dat allemaal bij elkaar optellen, is dat een behoorlijk grote bijdrage. Die inzet is groter dan Defensie op dit moment aankan. U hebt zelf vandaag gehoord dat de minister van Defensie buitengewoon bezorgd was over de inzet van de F-16's. Men kan het handelen, maar het zal heel zwaar en heel moeilijk worden. Daarnaast moet er ongelooflijk worden bezuinigd.

Wij hebben de afgelopen jaren internationaal buitengewoon onze nek uitgestoken. Wij zijn een klein land. Het stokje wordt wat ons betreft overgedragen aan andere landen die dit veel en veel beter kunnen.

23 maart 2011 omstreeks 21:48 via Uitzending Libië - Link - Delen

8. Alexander Pechtold (D66)

Ik geloof dat ik mijn excuses moet aanbieden. Ik dacht namelijk dat ik een heel eenvoudige vraag had gesteld, namelijk wat uw constructieve bijdrage was. Ik krijg nu een heel verhaal over wat u allemaal niet wilt, mijnheer Brinkman. U hebt vorige week, zes dagen geleden, voor een motie gestemd over een no-flyzone. Uw inlichtingenpositie is blijkbaar beter dan de van de MIVD, want u kunt zeggen dat er helemaal niemand meer vliegt daar en dat dit de komende week ook niet gaat gebeuren. Stel dat dit wel gebeurt. Zijn wij er dan? Het geweld -- dat lag achter die motie -- willen wij stoppen. Wij willen niet alleen het geweld stoppen, maar wij willen er ook voor zorgen dat daar in de toekomst iets wordt opgebouwd en dat de bevolking daar een handreiking krijgt. Ik vroeg u naar uw bijdrage daaraan.

23 maart 2011 omstreeks 21:51 via Uitzending Libië - Link - Delen

9. Hero Brinkman (Brinkman)

Nogmaals, wij waren voorstander van een minimale bijdrage. Dat is deze bijdrage niet. Wij reciteren gewoon de Britse Air Vice Marshall Greg Bagwell, een heel hoge pief van de Britse luchtmacht. Hij zegt dat de Libische luchtmacht al totaal verslagen is. Die no-flyzone is dus niet meer noodzakelijk. Wij spreken hier overigens niet over de no-flyzone, maar over een missie voor het handhaven van het wapenembargo. De bijdrage aan het handhaven van het wapenembargo die wij hier vandaag bespreken, is natuurlijk een compleet lachtertje.

23 maart 2011 omstreeks 21:52 via Uitzending Libië - Link - Delen

10. Alexander Pechtold (D66)

Dit versterkt alleen maar mijn vraag. Tegoeden van het regime worden bevroren en er is een no-flyzone in de maak. Het gaat hier inderdaad om een wapenembargo omdat Kadhafi op zijn eigen burgers schiet en ze bombardeert. Wat is dan die minimale bijdrage? Ik neem aan niet een helikopter.

23 maart 2011 omstreeks 21:53 via Uitzending Libië - Link - Delen

11. Hero Brinkman (Brinkman)

Dat heb ik al gezegd in het debat. Onze minimale bijdrage bestaat in elk geval niet uit het zenden van F-16's. Daarnaast hadden wij nog vijf andere eisen. Helaas is aan geen van die eisen tegemoetgekomen. Laten wij wel wezen: wat wij in elk geval niet doen, is onze goedkeuring afhankelijk maken van zaken die hier niets mee van doen hebben.

Dat is iets, mijnheer Pechtold, zeg ik via de voorzitter tegen u, wat u wel doet. Dat neem ik u buitengewoon kwalijk. Dat kunt u niet maken. Wij praten hier over inzet van mensenlevens. U gaat hier koehandel bedrijven. Dat vind ik niet kunnen.

23 maart 2011 omstreeks 21:53 via Uitzending Libië - Link - Delen

12. Henk Jan Ormel (CDA)

De woordvoerder van de PVV-fractie heeft het nu over de minimale bijdrage. In het debat vanmiddag heeft hij gezegd dat er geen principiële bezwaren van de PVV-fractie zijn tegen deelname aan deze missie en dat de PVV-fractie in ieder geval met de inzet van de mijnenjager zou kunnen instemmen. Klopt dat?

23 maart 2011 omstreeks 21:54 via Uitzending Libië - Link - Delen

13. Hero Brinkman (Brinkman)

Nee, dat klopt niet. Ik heb zes uitgangspunten genoteerd. Aan alle zes moet wat ons betreft worden voldaan. Ik noem er maar een: van alle aan de militaire operatie deelnemende landen moet minimaal meer dan de helft bestaan uit Arabische landen. Wat de PVV betreft, gaan wij niet de rommel opruimen van de Arabische landen. Zij zullen zelf moeten participeren in die militaire operaties. Dat doen zij niet. Het enige land dat tot nu toe daadwerkelijk steun verleent, is Qatar, met, let wel, wel vier toestellen. Vier toestellen, en voor de rest zien wij helemaal niemand. Uiteindelijk hebt u aangegeven dat ook Turkije -- maar dat is ook een NAVO-lid -- met vijf schepen wil participeren, maar dat is het enige. Wat ons betreft is dat absoluut niet voldoende. Dit is ook al een voorwaarde waaraan niet wordt voldaan. Daarom zullen wij principieel niet instemmen met deze missie.

23 maart 2011 omstreeks 21:55 via Uitzending Libië - Link - Delen

14. Henk Jan Ormel (CDA)

De woordvoerder zegt nu "principieel", maar vanmiddag was dat niet principieel. Vanmiddag werd echt nadrukkelijk gezegd: de mijnenveger, alla, laat die gaan. Ik vind het toch opvallend dat de PVV nu aangeeft dat hoe meer moslimsoldaten meedoen, des te groter de bereidheid van de PVV-fractie is om mee te doen. Dat vind ik op zich verbazend. Als dat zo is, kan de PVV-fractie dan aangeven wat, als Turkije nu inderdaad meedoet, met vijf fregatten, met een onderzeeboot, daartegenover staat qua bereidheid van de PVV-fractie?

23 maart 2011 omstreeks 21:56 via Uitzending Libië - Link - Delen

15. Hero Brinkman (Brinkman)

Ik heb al een aantal keer aangegeven dat wij zes uitgangspunten hebben benoemd. Overigens, het gaat ons helemaal niet om moslimsoldaten. Ik vind het eigenlijk niet kunnen, voorzitter, dat mijnheer Ormel dat op die manier zegt. Het gaat ons om de Arabische landen die moeten participeren. Het gaat ons niet om moslimsoldaten die tegen moslimsoldaten vechten. Dat is allemaal flauwekul. Daar gaat het ons niet om. Maar laten wij bijvoorbeeld kijken naar de drie maanden. Wij hebben ook als uitgangspunt gesteld dat wat ons betreft de eis moet worden ingewilligd dat het drie maanden is, en na drie maanden: uit! Die garantie kan het kabinet ons niet geven. Met andere woorden, de PVV houdt zeer wel rekening met de mogelijkheid dat er over drie maanden opnieuw een verzoek komt, sterker nog, dat daar misschien wel een nieuwe missie uit gaat komen, die nog groter gaat worden, waar u weer voor gaat zijn, samen met misschien nog wel een paar andere oppositiepartijen.

23 maart 2011 omstreeks 21:57 via Uitzending Libië - Link - Delen

16. Voorzitter

Mijnheer Brinkman, zou u via mij willen spreken?

23 maart 2011 omstreeks 21:59 via Uitzending Libië - Link - Delen

17. Hero Brinkman (Brinkman)

Dat doe ik alleen, voorzitter, als degene die mij aanspreekt dat ook doet, en dat deed in dit geval mijnheer Ormel ook niet.

18. Voorzitter

Als u het probeert, ben ik al blij.

Over dit debat

Bericht van de makers

“Zou er een manier zijn om onze webwinkel nog vernieuwender te maken?”

Wolq helpt om software en het web gebruiks-vriendelijker te maken. Bijvoorbeeld om uw klanten een nog betere winkelervaring te bieden. Ook bedenken wij innovatieve oplossingen, zoals Publitiek, voor complexe vraagstukken.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?