Sociale Zaken en Werkgelegenheid...

Debat in de Tweede Kamer op 14 december 2011

1. Voorzitter

Ik wil met de leden afspreken dat we allemaal proberen ervoor te zorgen dat we ergens tussen twaalf en één vanavond klaar zijn. Dat lijkt me toch niet al te onredelijk. Ik zie de heer Klaver al bij de interruptiemicrofoon.

14 december 2011 omstreeks 19:32 via Sociale Zaken en Werkgelegenheid... - Link - Delen

2. Jesse Klaver (GroenLinks)

Dit lijkt wat vreemd, maar hier waren we gebleven voor de schorsing. We waren bij het laatste deel van het blokje "crisis", als ik het goed heb. Ik probeer terug te halen waarover de minister sprak. Volgens mij ging het over het feit dat de economische situatie verslechtert en wat daarbij de rol van de overheid is. Ik wil teruggaan naar de berekeningen van het CPB, waarin we zien dat die 100.000 banen met dit kabinetsbeleid uiteindelijk toch zullen verdwijnen. Er komt een banencrisis aan. Nu komt dat omdat er te veel aanbod is. Waarschijnlijk zal er het komende halfjaar en daarna ook vraaguitval plaatsvinden. Daarom is het heel belangrijk te zien dat die banencrisis er is en daarop actie te ondernemen. Wanneer kan de minister de Kamer informeren over zijn plannen om die banencrisis in ieder geval een zachte landing in de samenleving te geven?

14 december 2011 omstreeks 19:32 via Sociale Zaken en Werkgelegenheid... - Link - Delen

3. Henk Kamp (VVD)

Ik heb aangegeven dat wij al vanaf het begin van het aantreden van het kabinet met ons banenplan bezig zijn geweest. Ik heb de elementen van het banenplan opgesomd en ik heb gezegd dat dit plan ook het juiste antwoord blijkt te zijn op de huidige problemen. Dat neemt niet weg dat we ons, als er aanleiding is voor iets extra's, daarop zullen bezinnen en zullen onderzoeken in welke vorm we dat het beste kunnen gieten. Ik kan daarover nog geen toezegging doen aan de Kamer, omdat ik niet weet of er iets komt, wanneer het komt, in welke vorm het komt en hoe lang het gaat duren. Pas als ik daarin inzicht heb, kunnen we een besluit nemen. Dan zullen we staan te trappelen om de Kamer daarover te informeren.

14 december 2011 omstreeks 19:34 via Sociale Zaken en Werkgelegenheid... - Link - Delen

4. Jesse Klaver (GroenLinks)

De minister zegt dat het kabinetsbeleid effectief is in de aanpak van de werkloosheid, maar ik heb daar mijn twijfels over. Ik verwijs naar de CPB-cijfers in de doorrekening van het regeerakkoord. Het CPB zegt dat de absorptiekracht van de arbeidsmarkt niet groot genoeg is. Daardoor komen 90.000 mensen aan de kant te staan. Daarmee valt het beleid van dit kabinet toch een klein beetje in duigen. Deze bewindspersoon heeft altijd gezegd dat de absorptiekracht van de arbeidsmarkt groot genoeg is, omdat er tekorten aankomen. Daarom zal er voor iedereen plaats zijn op de arbeidsmarkt en hoeven we niets te doen aan de vraagzijde van de arbeidsmarkt. Volgens mij is nu het moment om in actie te komen. Ik hoop dat de minister halverwege januari de Kamer kan informeren over de mogelijkheden die hij ziet om deze banencrisis het hoofd te bieden.

14 december 2011 omstreeks 19:35 via Sociale Zaken en Werkgelegenheid... - Link - Delen

5. Henk Kamp (VVD)

Zeker niet. Ik heb gezegd dat we anderhalf jaar geleden al in actie zijn gekomen. Met betrekking tot de effecten van het kabinetsbeleid is het mijn vaste overtuiging dat wij op de goede weg zijn, omdat wij aan de basis van onze economie werken en het bedrijfsleven versterken, waar de banen tenslotte vandaan moeten komen. In het verleden hebben wij ook op deze wijze de zaak aangepakt en zijn wij erin geslaagd om 1,5 miljoen extra banen te creëren in het bedrijfsleven, de banenmotor van ons land. Het kabinet heeft nu deze ombuigingsoperatie in gang gezet, een operatie waarvan niemand meer de redelijkheid en de noodzaak betwist. Daarmee leggen we een goede basis voor een verdere groei van onze werkgelegenheid in de toekomst.De heer Klaver heeft ook enkele aantallen genoemd. Hij zegt dat er 90.000 mensen extra aan de kant komen te staan. Ik heb al gezegd dat er de afgelopen vier maanden 86.000 mensen bij zijn gekomen op de arbeidsmarkt. Dat is op zichzelf een positieve ontwikkeling. Ook het komende jaar komen er naar schatting van het CPB ongeveer 87.000 mensen bij op de arbeidsmarkt. Dat zijn de aantallen waarvan we het, met het oog op de lange termijn, moeten hebben. Het kabinet is op de korte termijn bezig met het versterken van de economie en het bieden van ruimte aan het bedrijfsleven. Voor de mensen die nu op de arbeidsmarkt komen, biedt dat volgens mij de beste mogelijkheden.

14 december 2011 omstreeks 19:36 via Sociale Zaken en Werkgelegenheid... - Link - Delen

6. Jesse Klaver (GroenLinks)

Voorzitter, volgens mij mag ik drie keer interrumperen.

14 december 2011 omstreeks 19:39 via Sociale Zaken en Werkgelegenheid... - Link - Delen

7. Voorzitter

Als we dat doen, halen we het helemaal niet meer voor vier uur vannacht.

14 december 2011 omstreeks 19:39 via Sociale Zaken en Werkgelegenheid... - Link - Delen

8. Sadet Karabulut (SP)

De minister doet alsof er niets aan de hand is. Hij heeft goede intenties: werk, werk, werk. Volgens hem zijn er banen en kunnen mensen allemaal aan de slag. Het gaat allemaal lukken.De werkelijkheid, de realiteit, is echter anders. De realiteit is dat er bijna 100.000 werkzoekenden bij zijn gekomen. De realiteit is nog steeds dat honderdduizenden mensen werkloos zijn en niet aan de bak komen. De realiteit is ook dat er als gevolg van het kabinetsbeleid 100.000 banen worden geschrapt. De minister kan dus wel zeggen "werk, werk, werk", maar de praktijk van de minister is "werkloosheid, werkloosheid, werkloosheid". Mijn vraag aan de minister is dus waarop wij hem kunnen afrekenen en wanneer.

9. Henk Kamp (VVD)

Ik heb geen moment beweerd dat er niets aan de hand is, integendeel. Deze regeringscoalitie is er vanaf het allereerste begin van doordrongen geweest dat er veel aan de hand is en dat het hoogst noodzakelijk is om onze financiële overheidshuishouding op orde te brengen. Deze regeringscoalitie was er vanaf het begin van overtuigd dat wij ruimte moeten bieden aan het bedrijfsleven om banen te laten ontstaan. Ik denk dat wij met de financiële sanering waarmee wij bezig zijn en met de ruimte die wij bieden aan het bedrijfsleven, onze banenmotor weer op gang krijgen in het belang van iedereen die, naar wij hopen, de komende tijd extra op de arbeidsmarkt beschikbaar gaat komen.

14 december 2011 omstreeks 19:40 via Sociale Zaken en Werkgelegenheid... - Link - Delen

10. Voorzitter

Nog één keer over de orde: mijn excuus aan de heer Klaver. De afspraak blijkt te zijn gemaakt dat de interrupties in drieën lopen, want dan heb je ook wat meer een debat. Dat snap ik, maar ik vraag de Kamerleden dan wel om die interrupties enigszins te beperken. Mijnheer Klaver, wilt u nu nog gebruikmaken van uw derde mogelijkheid? Nee? Prima. Dan is dit de tweede keer voor mevrouw Karabulut, maar natuurlijk wel zo kort mogelijk.

14 december 2011 omstreeks 19:42 via Sociale Zaken en Werkgelegenheid... - Link - Delen

11. Sadet Karabulut (SP)

Ik wil graag antwoord op mijn vraag: wat is de doelstelling van de minister en waar kunnen wij hem op afrekenen?

14 december 2011 omstreeks 19:42 via Sociale Zaken en Werkgelegenheid... - Link - Delen

12. Henk Kamp (VVD)

Onze doelstelling is dat wij de overheidsfinanciën op orde brengen en dat wij ruimte bieden aan het bedrijfsleven, aan de banenmotor, om ervoor te zorgen dat daar weer werkgelegenheid gaat ontstaan. Dat hebben wij nauwkeurig vastgelegd in het regeer- en gedoogakkoord. Met betrekking tot Sociale Zaken en Werkgelegenheid heb ik dit nog eens heel specifiek op allerlei onderdelen uitgewerkt. Ik heb daar ook prestatie-indicatoren bij gegeven. Dat noemen wij "onze begroting Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor het jaar 2012".

14 december 2011 omstreeks 19:43 via Sociale Zaken en Werkgelegenheid... - Link - Delen

13. Sadet Karabulut (SP)

Ik concludeer dat de minister geen doelstelling noemt omdat hij die niet heeft. De minister schrapt banen, tot nu toe 100.000. De minister en het kabinet snoeien zo hard in de economie dat mensen vervolgens bovendien zo weinig geld overhouden dat de economie totaal gaat haperen en dat de werkloosheid de komende jaren alleen maar zal toenemen. De minister zal, als hij niets doet en als hij zijn politiek niet wijzigt, de minister van werkloosheid worden.

14 december 2011 omstreeks 19:43 via Sociale Zaken en Werkgelegenheid... - Link - Delen

14. Henk Kamp (VVD)

Wij snoeien helemaal niet onverantwoord hard, integendeel. Terwijl er in het begin nog kritiek was op het bedrag waarvan het kabinet overtuigd was dat dat omgebogen moest worden, hoor je daar niemand meer over. De enige discussie die ik nog hoor, gaat over de vraag hoeveel extra daarbij zou moeten komen.

14 december 2011 omstreeks 19:44 via Sociale Zaken en Werkgelegenheid... - Link - Delen

15. Eddy van Hijum (CDA)

Een van de zaken die in een tijd van oplopende werkloosheid van belang zijn, is mobiliteit of wendbaarheid op de arbeidsmarkt, zodat mensen die met ontslag worden bedreigd of die werkloos zijn, perspectief hebben op plekken waar nog wel vacatures zijn. De minister heeft heel goede voornemens op het punt van het "van werk naar werk"-budget, maar die maatregel gaat pas in 2013 in. Welke concrete voornemens en mogelijkheden zijn er om ook in 2012 invulling te geven aan die mobiliteit op de arbeidsmarkt?

14 december 2011 omstreeks 19:45 via Sociale Zaken en Werkgelegenheid... - Link - Delen

16. Henk Kamp (VVD)

De mogelijkheden die wij zien, zijn verwoord in onze begroting. Wij hebben met het vitaliteitspakket een aantal mogelijkheden gezien om meer te gaan doen aan scholing. Het eerste wat wij gaan doen, is de cao-partners stimuleren om ervoor te zorgen dat de O&O-fondsen niet alleen beschikbaar zijn voor opleidingen in de eigen sector, maar ook voor sectoroverschrijdende opleidingen. De cao-partners die daarover afspraken maken, zullen wij ook tegemoetkomen. Daarvoor hebben wij budget vrijgemaakt in het vitaliteitspakket. Het tweede wat wij doen, is dat wij de drempel voordat men de kosten die men individueel besteedt aan scholing, voor de belasting in mindering kan brengen op het inkomen, verlagen van EUR500 naar EUR250, waardoor de mensen meer en sneller hun kosten af kunnen trekken. Het derde wat wij doen, is het zodanig opzetten van het vitaliteitssparen dat het mogelijk is om daarin een fors bedrag te gaan sparen voor scholing.Daardoor is het zelfs mogelijk om daarvoor ongeveer een halfjaar vrij te nemen om je helemaal op die scholing te richten. Die mogelijkheden zien wij binnen het vitaliteitspakket. We hebben de data waaruit blijkt dat dit kan worden gerealiseerd doorgegeven. Ik zeg de heer Van Hijum graag toe dat wij zijn voorstel om de scholingsmogelijkheden naar voren te halen zullen overwegen, als wij op enig moment tot de conclusie komen dat er een pakket moet komen.

14 december 2011 omstreeks 19:46 via Sociale Zaken en Werkgelegenheid... - Link - Delen

17. Fatma Koser Kaya (D66)

Er wordt 300 mln. uit het vitaliteitspakket gehaald om een afspraak te betalen die met de PvdA is gemaakt in het kader van het pensioenakkoord. Ik heb in mijn termijn gevraagd of de minister dat wil heroverwegen, want die regeling is bedoeld om mensen aan het werk te houden. Nu heeft de minister een afspraak gemaakt om mensen eerder te laten stoppen. Dat lijkt me een beetje de omgekeerde wereld. Wil de minister dit op een andere manier dekken? Daar heb ik tot op heden geen antwoord op gekregen. Ik krijg dat graag alsnog.

14 december 2011 omstreeks 19:48 via Sociale Zaken en Werkgelegenheid... - Link - Delen

18. Henk Kamp (VVD)

Ik wilde daar nog op terugkomen, maar ik wil het best naar voren halen. Wij hebben met de Kamer gesproken over wat wij met het pensioenakkoord moeten doen. Wij hadden een afspraak met de sociale partners en wilden daar graag de steun van de Tweede Kamer voor verkrijgen. De fractie van de Partij van de Arbeid, die zelf indertijd al betrokken was bij het op gang brengen van de onderhandelingen over het pensioenakkoord, vond een aantal verbeteringen in wat er lag noodzakelijk. Ik had al rekening gehouden met de opstelling van de Partij van de Arbeid en was al op een aantal punten in haar richting gegaan. Vervolgens heb ik met hen gesproken over de mogelijkheid om de werkbonus, die wij zelf al hadden geïntroduceerd en waarbij er een verschuiving zou komen van de hoge naar de lage inkomens, aan te vullen met een aanvullende werkbonus. Het geheel van de middelen dat dan voor de lage inkomens beschikbaar komt, is een bedrag van 300 mln. Het extra bedrag dat laatstelijk is afgesproken in de vorm van de aanvullende werkbonus is een bedrag van 125 mln.Al die bedragen, zowel de werkbonus als de aanvullende werkbonus, komen beschikbaar voor mensen die op hun 58ste, 61ste en 64ste nog werken. Zij kunnen optimaal van die regeling gebruikmaken. Juist voor die mensen die, ook toen ze ouder werden, zijn blijven werken tot de laatste dag van de huidige pensioenleeftijd worden bonussen beschikbaar gesteld. In de leeftijdscategorie tussen 55 en 65 jaar valt op dit moment namelijk nog de helft uit. Die bonussen bereiken twee doelen. In de eerste plaats blijven mensen erdoor werken. In de tweede plaats wordt het voor degenen onder hen met een laag inkomen mogelijk om straks, als de pensioenleeftijd wordt verhoogd naar 66 of 67 jaar, toch op hun 65ste met pensioen te gaan. Er is hierbij een korting voor de mensen met de laagste inkomens van maximaal 3%. Dat is het pakket dat wij hebben ontwikkeld als gevolg van de discussie met de Kamer en met de PvdA-fractie. Dat leggen we aan de Kamer voor in de vorm van een wetsvoorstel. Ik zie nog wat hier de reactie op zal zijn van de Kamer. Misschien steunt mevrouw Ko?er Kaya het wel.

14 december 2011 omstreeks 19:49 via Sociale Zaken en Werkgelegenheid... - Link - Delen

Over dit debat

Bericht van de makers

“Onze medewerkers moeten eerst op training voordat ze ons intranet begrijpen. Dat moet toch beter kunnen!”

Wolq helpt om software en het web gebruiks-vriendelijker te maken. Zo bespaart u veel geld op trainingen. Ook bedenken wij innovatieve oplossingen, zoals Publitiek, voor complexe vraagstukken.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?