Debat in de Tweede Kamer op 26 oktober 2010
Debatitem
Bij zijn interruptie in de eerste termijn van de heer Cohen zei de heer Wilders dat iedereen die goed geïntegreerd is, hier mag blijven. Mijnheer Wilders, is het volgens u mogelijk om een gelovige moslim te zijn die de Koran, de uitgebreide versie, op zijn nachtkastje heeft en met liefde leest, en goed geïntegreerd te zijn?
26 oktober 2010 omstreeks 20:01 via Regeringsverklaring/algemene pol... - Link - Delen
Debatitem
Dat een-na-laatste hebben wij natuurlijk liever niet. Dat weet u, mevrouw Halsema. Wij hebben de Koran, dat verschrikkelijke boek, liever niet in dit land. Dit vindt u echter niet in het gedoogakkoord en het regeerakkoord, omdat CDA en VVD daar nooit voor zouden tekenen. Dat gebeurt dus niet. Mensen die zich aan de regels houden, zijn van harte welkom. Absoluut. Daarover heeft nooit een misverstand bestaan.
26 oktober 2010 omstreeks 20:02 via Regeringsverklaring/algemene pol... - Link - Delen
Debatitem
Horen daar gelovige moslims bij? Ik vraag dit omdat u samen met uw ideoloogje, de heer Bosma, het woord taqqiya in Nederland heeft geïntroduceerd.
26 oktober 2010 omstreeks 20:02 via Regeringsverklaring/algemene pol... - Link - Delen
Debatitem
Debatitem
Uw uitspraak zal absoluut beter zijn. Het Arabisch laat ik graag aan u over.
26 oktober 2010 omstreeks 20:03 via Regeringsverklaring/algemene pol... - Link - Delen
Debatitem
Debatitem
Daarmee hebt u echter gezegd dat het eigenlijk niet mogelijk is om een geïntegreerde moslim te zijn. U zegt immers dat er dan taqqiya wordt gepleegd. Dan wordt er namelijk gelogen om alsnog de zuivere islam te brengen. Met andere woorden: een geïntegreerde moslim is een moslim die liegt. Zo hebt u dat samen met de heer Bosma gezegd.
26 oktober 2010 omstreeks 20:03 via Regeringsverklaring/algemene pol... - Link - Delen
Debatitem
Debatitem
Houdt u dat staande?
26 oktober 2010 omstreeks 20:04 via Regeringsverklaring/algemene pol... - Link - Delen
Debatitem
Nee, dat heb ik nooit zo gezegd. Er valt niets staande te houden. Als je iets niet gezegd hebt, hoef je iets niet staande te houden. Wij hebben gezegd dat een moslim taqqiya kan plegen. Wij hebben daarbij gezegd dat het zeker niet zo is dat iedere moslim taqqiya pleegt. Mevrouw Halsema, als u dat ergens kunt vinden, dan moet u dat nu voorlezen. Dat kunt u echter nergens vinden. Wij hebben gezegd: het kan. Zodra een moslim taqqiya pleegt -- dat is inderdaad soms zelfs een gebod in de islam -- betekent dit dat hij redenen kan hebben om niet de waarheid te vertellen. Een moslim die vindt dat homoseksualiteit niet deugt, zegt dat niet als hij daarnaar gevraagd wordt, omdat hij bang is dat hij vervolgd wordt of omdat het maatschappelijk onacceptabel is, terwijl hij dit misschien wel vindt. Het is gesimplificeerd, maar dit is taqqiya. Een moslim kan dit doen, maar dat wil niet zeggen dat een moslim dit ook doet.
26 oktober 2010 omstreeks 20:04 via Regeringsverklaring/algemene pol... - Link - Delen
Debatitem
En wanneer weet u dat?
26 oktober 2010 omstreeks 20:05 via Regeringsverklaring/algemene pol... - Link - Delen
Debatitem
Het grote probleem is dat je dat nooit weet.
26 oktober 2010 omstreeks 20:05 via Regeringsverklaring/algemene pol... - Link - Delen
Debatitem
Precies. Zou men dit even willen noteren? Dat vraag ik ook aan mevrouw Ferrier en de heer Koppejan. Mijnheer Wilders, wat u eigenlijk zegt, is dat wantrouwen jegens moslims altijd op zijn plaats is. Dat hebt u ook bij herhaling gezegd op het moment dat anderen voorbeelden gaven van verlichte moslims. Daarmee plant u een gif in de samenleving, wat u, mijnheer Rutte, gedoogt.
Debatitem
Nee hoor, wij planten geen gif in de samenleving.
(geroffel op de bankjes)
26 oktober 2010 omstreeks 20:06 via Regeringsverklaring/algemene pol... - Link - Delen
Debatitem
Ondanks dit applaus voor u, mevrouw Halsema. Wij planten geen gif in onze samenleving, wij waarschuwen onze samenleving. Nogmaals, taqqiya is een groot gevaar, maar wij hebben nooit gezegd en zullen nooit zeggen dat iedere moslim het toepast.
26 oktober 2010 omstreeks 20:06 via Regeringsverklaring/algemene pol... - Link - Delen
Debatitem
Ik vind het betoog van mevrouw Halsema heel interessant. Er wordt soms ook nog wel samengewerkt. Mijnheer Wilders, nu u het zo brengt, zegt u: ze kunnen het toepassen maar je weet het eigenlijk niet zeker. Als een moslim voor de rechtbank staat, weet je dus niet of hij meineed pleegt. Een moslim die "ja" tegen je zegt, kan net zo goed "nee" bedoelen. Is deze insinuatie eigenlijk niet veel erger dan gewoon zeggen: we willen ze hier niet? Is het niet veel erger om te suggereren dat je eigenlijk nooit zeker weet of ze de waarheid wel vertellen en of ze hier niet eigenlijk met valse bedoelingen zitten? Wat voor afschuwelijke beschuldiging legt u hier neer?
26 oktober 2010 omstreeks 20:07 via Regeringsverklaring/algemene pol... - Link - Delen
Debatitem
Ik leg helemaal geen beschuldiging neer en ik doe ook niets afschuwelijks. Ik leg alleen uit wat het begrip taqqiya inhoudt. Vraagt u aan de eerste de beste islamkenner of arabist wat taqqiya is, en hij legt dit -- ook als hij niet van mijn partij is en het helemaal met mij oneens is -- zo aan u uit. Dat is wat ik feitelijk doe: in antwoord op mevrouw Halsema vertel ik wat taqqiya is. Al het andere komt uit uw eigen hoofd.
26 oktober 2010 omstreeks 20:08 via Regeringsverklaring/algemene pol... - Link - Delen
Debatitem
U staat hier zelfgenoegzaam, als een ware zonnekoning in het licht van uw laatste peilingen en uw Europese beweging. Inmiddels bent u een wereldburger. U bemoeit zich met ruimtelijke ordening, of het nou in New York is of op de West Bank. Wordt het niet eens tijd dat u de vleugels gaat uitslaan?
26 oktober 2010 omstreeks 20:08 via Regeringsverklaring/algemene pol... - Link - Delen
Debatitem
Ik zal nog vaker naar de West Bank -- hoewel je het eigenlijk Judea en Samaria moet noemen -- en New York gaan, als u dat op prijs stelt.
26 oktober 2010 omstreeks 20:09 via Regeringsverklaring/algemene pol... - Link - Delen
Debatitem
Wij hadden daarnet een debat over de vraag of de PVV wel voor integratie was. Ik zei: daar bent u eigenlijk helemaal niet voor. U ontkende dat in alle standen. Als ik dit debat hoor en merk hoe u op uw beurt dit deel van de bevolking isoleert, uitsluit en criminaliseert -- ik gebruik maar even precies dezelfde termen als u toen u meende dat het over de PVV ging -- hoe kunnen moslims in Nederland dan het gevoel krijgen dat ze welkom zijn en dat de PVV voor integratie is?
26 oktober 2010 omstreeks 20:09 via Regeringsverklaring/algemene pol... - Link - Delen
Titel: Regeringsverklaring/algemene politieke beschouwingen
Omschrijving: Aan de orde zijn:
Vergadering: Nummer (26 oktober 2010)
Voorzitter: Gerdi Verbeet
Disclaimer: Uit deze ongecorrigeerde tekst mag niet worden geciteerd. Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Sprekers in dit debat:
“Onze medewerkers moeten eerst op training voordat ze ons intranet begrijpen. Dat moet toch beter kunnen!”
Wolq helpt om software en het web gebruiks-vriendelijker te maken. Zo bespaart u veel geld op trainingen. Ook bedenken wij innovatieve oplossingen, zoals Publitiek, voor complexe vraagstukken.
Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?