Regeling van werkzaamheden

Debat in de Tweede Kamer op 31 mei 2011

1. Voorzitter

Het woord is aan mevrouw Leijten, die mede namens de PVV-fractie twee verzoeken heeft.

31 mei 2011 omstreeks 16:13 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen

2. Renske Leijten (SP)

Voorzitter. Vrijdagavond konden we de zegeningen van de liberalisering in de thuiszorg weer eens zien in EenVandaag: onderbetaling van personeel, verkeerde declaraties en fraude met zorggeld. Mede namens de PVV-fractie wil ik hierover een debat aanvragen met de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

31 mei 2011 omstreeks 16:13 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen

3. Tamara Venrooy-van Ark (VVD)

Wij willen graag een brief ontvangen en dan bekijken of deze aanleiding geeft voor een debat.

31 mei 2011 omstreeks 16:14 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen

4. Linda Voortman (GroenLinks)

Wij zouden het debat graag willen verbreden naar andere thuiszorginstellingen waar misstanden aan de orde zijn. Te denken valt aan de ViVa! Zorggroep en aan diverse thuiszorginstellingen die onder verscherpt toezicht zijn geplaatst. Volgens ons is er structureel iets mis.

31 mei 2011 omstreeks 16:14 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen

5. Sabine Uitslag (CDA)

Voorzitter. Ik wil graag eerst een brief ontvangen en dan bekijken of een debat moet volgen.

31 mei 2011 omstreeks 16:15 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen

6. Voorzitter

Dat hoeft ook niet per se; men heeft de mogelijkheid daartoe.

31 mei 2011 omstreeks 16:15 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen

7. Agnes Wolbert (PvdA)

Voorzitter. Ik wil eerst de brief zien en naar aanleiding daarvan kijken wat voor soort debat wij daarover moeten voeren.

31 mei 2011 omstreeks 16:16 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen

8. Voorzitter

Dan hebt u steun voor het vragen van een brief, mevrouw Leijten. Na ommekomst van de brief zal bekeken worden of een debat nodig is.

9. Renske Leijten (SP)

Ik heb nog een reactie op wat mevrouw Voortman zei. De problemen bij de ViVa! Zorggroep zijn uitdrukkelijk problemen met de gemeentelijke thuiszorg. Hier gaat het over de AWBZ, die direct onder onze verantwoordelijkheid valt. Daarom graag een apart debat, maar ik wacht eerst de brief af. Ik hoop wel dat die brief nog voor het zomerreces komt.

10. Voorzitter

Ik denk dat dat moet lukken voor het zomerreces. Wij zullen het stenogram doorgeleiden naar het kabinet.

Ik geef nogmaals het woord aan mevrouw Leijten.

31 mei 2011 omstreeks 16:17 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen

11. Renske Leijten (SP)

Voorzitter. Er is grote paniek ontstaan bij 130.000 mensen in Nederland met een persoonsgebonden budget. Morgen wordt in de ministerraad mogelijk een besluit genomen over het pgb en staat het recht op zorg op het spel. Daarom wil ik voor vandaag een dertigledendebat aanvragen, inclusief stemmingen.

31 mei 2011 omstreeks 16:17 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen

12. Esmé Wiegman-van Meppelen Scheppink (ChristenUnie)

De fractie van de ChristenUnie steunt dit verzoek om een derdigledendebat en dan graag nog vandaag. Ik denk dat het goed is als de Kamer een krachtige boodschap kan meegeven voordat de ministerraad morgen vergadert.

31 mei 2011 omstreeks 16:18 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen

13. Linda Voortman (GroenLinks)

Ook wij willen het kabinet een aantal duidelijke piketpalen meegeven en dus steunen wij dit verzoek.

31 mei 2011 omstreeks 16:19 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen

14. Esther Ouwehand (PvdD)

De PvdD-fractie geeft steun aan het verzoek om een debat vandaag. Wel wil ik in overweging geven om morgenochtend te stemmen, in elk geval voor de ministerraad. Dit als aanvullende suggestie van mijn kant.

15. Pia Dijkstra (D66)

Het is niet mijn gewoonte om in deze fase in te stemmen met een verzoek om een dertigledendebat. Ik denk echter dat het toch belangrijk is, en daarin steun ik mevrouw Voortman, om een aantal piketpalen aan te geven. Ik steun dan ook het verzoek om een debat.

16. Agnes Wolbert (PvdA)

Steun van de fractie van de Partij van de Arbeid, ook wat betreft het tijdstip.

31 mei 2011 omstreeks 16:20 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen

17. Tamara Venrooy-van Ark (VVD)

Wij vinden het een goede gewoonte om eerst een brief te vragen bij een spoeddebat of een dertigledendebat en dan te bekijken hoe wij het debat gaan voeren.

31 mei 2011 omstreeks 16:20 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen

18. Sabine Uitslag (CDA)

Eerst een brief en dan kijken hoe we het debat voeren.

31 mei 2011 omstreeks 16:21 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen

19. Voorzitter

Mevrouw Leijten, u hebt de steun van 30 leden. Ik ga mij bezinnen op het moment om het debat te houden.

31 mei 2011 omstreeks 16:21 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen

Bericht van de makers

“Zou er een manier zijn om onze webwinkel nog vernieuwender te maken?”

Wolq helpt om software en het web gebruiks-vriendelijker te maken. Bijvoorbeeld om uw klanten een nog betere winkelervaring te bieden. Ook bedenken wij innovatieve oplossingen, zoals Publitiek, voor complexe vraagstukken.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?