Debat in de Tweede Kamer op 22 juni 2010
Debatitem
Het woord is aan de heer Slob.
22 juni 2010 omstreeks 15:35 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. Ik spreek hier mede namens de fracties van de VVD en het CDA. Daar moet u overigens niets meer achter zoeken dan dat wij gezamenlijk indiener waren van het initiatiefwetsvoorstel Kraken en leegstand dat recent zowel door de Tweede Kamer als de Eerste Kamer is behandeld en aanvaard. Tijdens de behandeling heeft de minister van Justitie aangegeven dat bij aanname van deze wet de uitvoering van deze wet op een zorgvuldige wijze door het Openbaar Ministerie ter hand zou worden genomen. En wie schetst onze verbazing? Een woordvoerder van het College van procureurs-generaal dat het landelijk opsporingsbeleid van Justitie bepaalt, heeft kort geleden opgemerkt dat dit opsporingsbeleid niet zou worden veranderd. Zo gaan we niet om met op democratische wijze tot stand gekomen wetgeving. Daarom willen wij graag een debat met de minister van Justitie, als het kan voor het zomerreces of anders direct daarna. Ter voorbereiding willen wij graag een brief ontvangen om klip-en-klaar helderheid te hebben over het beleid van het Openbaar Ministerie op dit punt.
22 juni 2010 omstreeks 15:35 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen
Debatitem
U vraagt om een brief en een debat. Ik neem aan dat tegen een brief geen bezwaar bestaat.
22 juni 2010 omstreeks 15:37 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. Dat hebt u goed getaxeerd. Wij hebben ook geen bezwaar tegen een debat, maar dat zouden wij ook graag voeren met de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze heeft namelijk zicht op de inzet van de politie en de knelpunten die daar mogelijkerwijs ontstaan, als deze wet zeer snel en zeer grootschalig wordt uitgevoerd. Wij zouden de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties daar ook graag bij betrekken.
22 juni 2010 omstreeks 15:37 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. Bij de behandeling van de antikraakwet was er al discussie over de mogelijkheid om hierop te kunnen handhaven. Wij hebben daarover toen ook onze twijfel uitgesproken en wij zien echt niet de meerwaarde van een debat hierover.
22 juni 2010 omstreeks 15:38 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen
Debatitem
Mevrouw de voorzitter. De brief lijkt ons een uitstekend idee. Dat is mijn eerste opmerking. Mijn tweede opmerking is dat de indieners hadden kunnen weten dat het zo zou lopen, want dat is uitvoerig aan de orde geweest. Mijn derde opmerking is dat mijn fractie iets wil doen aan de cultuur van spoed- en andere debatten. Dit lijkt ons een uitstekend onderwerp om in een AO te bespreken.
22 juni 2010 omstreeks 15:38 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. Wetten zijn er om nageleefd en indien nodig gehandhaafd te worden. De brief is een uitstekend idee. Wij steunen ook het verzoek om een debat, liefst nog voor het reces.
22 juni 2010 omstreeks 15:39 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. Ook van de kant van de SGP-fractie steun voor een brief en een debat. Als we met de minister van Justitie op korte termijn spreken, dan spreken we automatisch ook met de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Debatitem
Door ons was al gewaarschuwd dat dit kon gebeuren. Desalniettemin steunen wij het verzoek om een brief. Als wij daarover vervolgens een debat voeren, kunnen die argumenten weer uitgewisseld worden.
Debatitem
Voorzitter. Feest natuurlijk dat ook D66 de spoeddebattencultuur wil aanpakken. Dat is meegenomen, maar dat even terzijde. Nu de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties toch uitgenodigd wordt, lijkt het me de moeite waard dat er in de brief van de regering ook wat opmerkingen worden gemaakt over de medewerking of de niet-medewerking van sommige gemeentebesturen op dit punt die daarover publieke uitingen hebben gedaan.
22 juni 2010 omstreeks 15:40 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen
Debatitem
Mijnheer Slob, u hebt steun voor een debat en u hebt ook steun voor de brief, met alle onderwerpen die zijn aangereikt door de leden. Ik zal het debat zo gauw mogelijk gaan plannen, liefst voor de zomer.
22 juni 2010 omstreeks 15:40 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen
Debatitem
Dank u wel, mevrouw de voorzitter. Het is geen enkel probleem dat de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties er ook bij komt. De heer Van der Staaij heeft terecht aangegeven dat beide functies op dit moment in één persoon zijn verenigd, dus dat is heel efficiënt.
22 juni 2010 omstreeks 15:41 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen
Debatitem
Ik stel vier minuten spreektijd voor.
Daartoe wordt besloten.
Debatitem
Het woord is aan de heer Van Raak, die twee verzoeken heeft.
Debatitem
Voorzitter. Welke regering we krijgen, weten we niet. Welke bezuinigingen we krijgen, weten we ook niet, maar één bezuiniging weten we al wel. Dat is namelijk dat we flink gaan bezuinigen op heel dure externe medewerkers van ministeries. Emile Roemer heeft tijdens het Verantwoordingsdebat een motie op dit punt ingediend die door elke fractie in deze Kamer is gesteund. Dus welke regering we ook krijgen, die bezuiniging staat. Wie schetst onze verbazing dat we een brief krijgen van de huidige regering dat zij die motie niet wil uitvoeren? Ik vind dat onbegrijpelijk, want als er één bezuiniging staat, is het deze. Ik wil graag een spoeddebat voeren om de regering te manen, hier werk van te maken.
Debatitem
Voorzitter. Wij hebben donderdag een algemeen overleg over vernieuwing van de rijksdienst, waarbij dit punt ter sprake komt.
22 juni 2010 omstreeks 15:42 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. Wij vinden dit ook een heel belangrijk onderwerp, maar dit staat inderdaad op de agenda van een algemeen overleg op donderdag. Het lijkt me dus het snelste als we het daar behandelen.
22 juni 2010 omstreeks 15:43 via Regeling van werkzaamheden - Link - Delen
Debatitem
Ik zie de heer Heijnen knikken.
Debatitem
Ja, het was een interessante brief van het kabinet, dus gauw donderdag bespreken in het AO.
Debatitem
Voorzitter. De heer Van Raak heeft een punt. Wij zullen hier donderdag in het AO veel aandacht aan besteden en dan kunnen we het vlot behandelen.
Titel: Regeling van werkzaamheden
Omschrijving: Regeling van werkzaamheden.
Vergadering: Nummer (22 juni 2010)
Disclaimer: Uit deze ongecorrigeerde tekst mag niet worden geciteerd. Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Sprekers in dit debat:
“Ehm... waar zat dat knopje om een bonnetje uit te printen nou ook al weer?”
Wolq helpt om software en het web gebruiks-vriendelijker te maken, zodat uw klanten nooit meer hoeven te zoeken naar een bepaalde funtie. Ook bedenken wij innovatieve oplossingen, zoals Publitiek, voor complexe vraagstukken.
Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?