Debat in de Tweede Kamer op 1 december 2011
Debatitem
Ik dank de staatssecretaris voor zijn aanwezigheid. Er hebben zich vijf sprekers gemeld en ik stel voor dat we één interruptie dan wel verduidelijkende vraag per deelnemer toestaan. De spreektijd is twee minuten.Ik geef als eerste het woord aan de heer Leegte.
1 december 2011 omstreeks 17:40 via Klimaatbeleid en biobrandstoffen - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. Over biobrandstoffen dien ik een motie in. Dat doe ik samen met een drietal collega's
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat het Nederlandse volume biodiesel 400 mio liter groot is, waarvan op dit moment 80% wordt ingevuld door de zogenaamde tweede generatie biobrandstof en 20% door de zogenaamde eerste generatie biobrandstof; overwegende dat wij zo snel mogelijk af willen van de zogenaamde eerste generatie biobrandstoffen; overwegende dat de gemiddelde bezettingsgraad van biobrandstoffabrieken in Europa, die de zogenaamde tweede generatie biobrandstoffen kunnen produceren, gemiddeld 43% is; overwegende dat het verhogen van het bijmengpercentage voor de tweede generatie biobrandstof zal leiden tot een prijsverlagend effect en daarmee tot een stimulans van de inzet van tweede generatie biobrandstoffen; constaterende dat er Europese criteria zijn, waaraan de zogenaamde tweede generatie biobrandstoffen moeten voldoen, en de sector zegt controleerbaar aan de criteria te kunnen voldoen; overwegende dat het huidige groeipad leidt tot een bulldozereffect, met een mogelijk prijsophogend effect en risico voor de duurzaamheid van de biobrandstoffen; verzoekt de regering, het bijmengpercentage voor biobrandstoffen te verhogen, volledig ingevuld met de tweede generatie, naar een percentage van 10% in het tempo zoals dat voor 2008 gold, en dat (eventueel met terugwerkende kracht) vanaf 1 januari 2012 te laten gelden, en gaat over tot de orde van de dag.
1 december 2011 omstreeks 17:41 via Klimaatbeleid en biobrandstoffen - Link - Delen
Debatitem
Stientje van Veldhoven-van der Meer (D66)
Voorzitter. Ik realiseer me dat over deze moties pas gestemd zal worden na het vertrek van de staatssecretaris naar Durban. Ik ben graag bereid om de collega's tegemoet te komen, maar ik hoop ook dat de staatssecretaris alvast de geest van de moties wil meenemen en dat hij zich op de hoogte zal laten stellen ervan of de moties zijn aangenomen. Een aantal moties heeft namelijk betrekking op Durban.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat in Durban wordt gesproken over het verminderen van de CO2-uitstoot; overwegende dat het hergebruik van grondstoffen daaraan een belangrijke bijdrage kan leveren, omdat tot wel 99% van de CO2-uitstoot bespaard wordt; verzoekt de regering, bij de onderhandelingen in Durban en in informele gesprekken daar waar mogelijk aandacht te vragen voor het hergebruik van grondstoffen; verzoekt de regering tevens om de Nederlandse expertise op dit terrein kenbaar te maken en beschikbaar te stellen, in het bijzonder aan ontwikkelende landen, om zo een bijdrage te leveren aan het verminderen van zowel milieuproblematiek, grondstoffenschaarste als de CO2-uitstoot in die landen, en gaat over tot de orde van de dag.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat in Durban wordt gesproken over het verminderen van de CO2-uitstoot; overwegende dat het hergebruik van grondstoffen daaraan een belangrijke bijdrage kan leveren, omdat tot wel 99% van de CO2-uitstoot bespaard wordt; verzoekt de regering, bij de onderhandelingen in Durban en in informele gesprekken daar waar mogelijk aandacht te vragen voor het hergebruik van grondstoffen; verzoekt de regering tevens om de Nederlandse expertise op dit terrein kenbaar te maken en beschikbaar te stellen, in het bijzonder aan ontwikkelende landen, om zo een bijdrage te leveren aan het verminderen van zowel milieuproblematiek, grondstoffenschaarste als de CO2-uitstoot in die landen, en gaat over tot de orde van de dag.
1 december 2011 omstreeks 17:41 via Klimaatbeleid en biobrandstoffen - Link - Delen
Debatitem
Ik heb nog één motie.
1 december 2011 omstreeks 17:42 via Klimaatbeleid en biobrandstoffen - Link - Delen
Debatitem
U bent al een poos door uw tijd heen, mevrouw Van Veldhoven. Ik geef u de gelegenheid om uw laatste motie in te dienen, maar houd er in het vervolg rekening mee dat de spreektijd in een VAO twee minuten bedraagt.
1 december 2011 omstreeks 17:42 via Klimaatbeleid en biobrandstoffen - Link - Delen
Debatitem
Ik ben mij ervan bewust. Mijn excuses.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat PriceWaterhouseCoopers heeft uitgerekend dat de Nederlandse CO2-intensiteit sinds 2010 toegenomen is, ook in vergelijking met de G20-landen en het mondiale gemiddelde; van mening dat de trend in de CO2-intensiteit van de economie een belangrijke maatstaf kan zijn voor de mate waarin de ontwikkeling van de economische structuur in lijn is met de door het kabinet geformuleerde nationale CO2-doelstelling voor 2030; verzoekt de regering: - de Kamer te informeren over haar visie op welke ontwikkelingen in de structuur van de Nederlandse economie, de energie-intensiteit en de CO2-intensiteit passen bij de door de kabinetsdoelstelling van 40% CO2-reductie in 2030 en het pad waarmee deze bereikt kan worden; - in Europees verband de gesignaleerde ontwikkelingen in de CO2-intensiteit te agenderen in het kader van de discussie rondom het efficint gebruik van grondstoffen, en gaat over tot de orde van de dag.
Debatitem
Voorzitter. Allereerst heb ik een opmerking over de motie die de heer Leegte zojuist mede namens mij heeft ingediend over het bijmengen van biobrandstof, de motie op stuk nr. 4. Ik ga ervan uit dat de staatssecretaris het toezicht op de juiste kwaliteit biobrandstof, die tweede generatie, invult aan de hand van de aangenomen motie-Paulus Jansen van januari van dit jaar, de motie op stuk nr. 15 (32357). Die motie is destijds met algemene stemmen aangenomen. Hierin wordt een waterdichte regeling afgesproken om goed bij te houden hoe het allemaal loopt.Ik heb één motie die de staatssecretaris mag meenemen naar Durban.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat de staatssecretaris van Milieu op 5 december afreist naar de VN-klimaattop in Durban; overwegende dat blijkens de Low Carbon Economy Index van PriceWaterhouseCoopers Nederland van alle G20-landen op de op twee na laatste plaats staat qua CO2-emissie per miljoen dollar nationaal inkomen; overwegende dat volgens PWC Nederland zijn klimaatdoelen met het huidige beleid niet gaat halen; overwegende dat de Kamer blijkens de uitslag van de stemming over de motie op stuk 33000-XII, nr. 20 een stijging van plaats 23 naar plaats 18 op de Europese milieuranglijst voor dit kabinet te hoog gegrepen vindt; verzoekt de regering om bij de klimaattop in Durban als ambitie uit te spreken dat Nederland in de lopende regeerperiode tenminste n plekje wil stijgen op de Low Carbon Economy Index voor G20-landen, van 18 naar 17, en gaat over tot de orde van de dag.
Debatitem
Is dit een soort grapmotie van de SP, dat aan de staatssecretaris wordt meegegeven dat Nederland één plaatsje moet stijgen? Of ziet de heer Jansen dit eigenlijk als ondersteuning van beleid omdat het hartstikke goed gaat en wij niet veel meer dan dit kunnen doen? Of heeft de SP zelf ook niet meer ambities dan één plaats te stijgen? Hoe kan ik dit plaatsen en wat kan ik mijn fractie adviseren?
1 december 2011 omstreeks 17:43 via Klimaatbeleid en biobrandstoffen - Link - Delen
Debatitem
Allereerst staat er "ten minste één plaats". Als de staatssecretaris ambitieuzer is, mag dat van ons. Wij hebben het ambitieniveau gewoon aangepast aan het ambitieniveau van het kabinet, dat laag, lager, laagst is. Wij dachten
1 december 2011 omstreeks 17:44 via Klimaatbeleid en biobrandstoffen - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. In Durban worden afspraken gemaakt over het tegengaan van klimaatverandering. Het CDA steunt de Nederlandse inzet als onderdeel van de Europese positie. Klimaatverandering is een serieuze bedreiging voor grote groepen mensen en hun leefomgeving. Klimaatafspraken zijn evenzeer belangrijk vanuit het oogpunt van energiezekerheid, kostenefficiency en een economie die is ingericht rond duurzame en schone energie. Het CDA wenst de delegatie onder aanvoering van de staatssecretaris bijzonder veel succes.Van Durban naar lokaal klimaat beleid. Wij hebben hierover gesproken. Ik dien hierover een motie in.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat lokaal klimaatbeleid met veel energie en enthousiasme wordt opgepakt en bijdraagt aan het behalen van de Europese klimaatdoelstellingen; constaterende dat de vereiste inspanningen van de rijksoverheid liggen op meerdere beleidsterreinen; overwegende dat dit initiatief bij het wegvallen van andere ondersteuningsprogramma's voor lokaal klimaatbeleid alle steun en aandacht verdient; verzoekt de regering om een evaluatie van de voortgang en de resultaten van de lokale klimaatagenda, alsmede inzicht in de aanwas van deelnemende gemeenten, binnen een jaar naar de Kamer te sturen, voorzien van een reactie van de ministeries van EL&I, BZK en l en M. en gaat over tot de orde van de dag.
1 december 2011 omstreeks 17:44 via Klimaatbeleid en biobrandstoffen - Link - Delen
Debatitem
Mijn volgende motie gaat over het dossier biobrandstoffen. Het CDA wil hiermee graag verder, zonder verdringing van voedsel en zonder conversie van gronden. Daarom dien ik een motie in over betere benutting van bestaande landbouwgronden.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat biobrandstof bijdraagt aan een schonere energievoorziening en het behalen van de Nederlandse klimaatdoelstellingen; voorts constaterende dat bestaande landbouwgronden -- waarop grondstoffen voor biobrandstoffen worden verbouwd -- efficinter kunnen worden gebruikt; verzoekt de regering, in diplomatieke zin pilotprojecten te ondersteunen in landen waar door Nederlandse bedrijven en ngo's, betrokken bij de winning van biobrandstoffen, projecten worden genitieerd en uitgevoerd die gericht zijn op efficintere benutting van landbouwgrond, zowel met betrekking tot de opbrengst per hectare als de totale opbrengst, en gaat over tot de orde van de dag.
1 december 2011 omstreeks 17:45 via Klimaatbeleid en biobrandstoffen - Link - Delen
Debatitem
Mevrouw Van der Werf wenst de staatssecretaris veel succes met de verdediging van de Europese inzet op de klimaatconferentie. Mevrouw Van der Werf weet dat Nederland op klimaatgebied tot de smeerkezen van Europa behoort, en zelfs wereldwijd. Na vandaag weet zij dat dubbel en dwars. Is de CDA-fractie, net als de SP-fractie, van mening dat wij op nationaal niveau en in Durban enige ambitie moeten uitstralen om geloofwaardig te blijven in Europees en mondiaal verband?
1 december 2011 omstreeks 17:46 via Klimaatbeleid en biobrandstoffen - Link - Delen
Debatitem
Ik heb het idee dat we enige ambitie uitstralen bij het behalen van onze eigen klimaatdoelen. Wat betreft de inzet van Durban volgend op de Europese Commissie, zie ik dat het mondiaal bindende akkoord wordt nagestreefd. Ik zie ook dat we uit realisme fors inzetten op vijf prioriteiten die te maken hebben met de bottom-upafspraken. Ik steun de staatssecretaris daarin en ik vind dat dit van ambitie getuigt.
1 december 2011 omstreeks 17:47 via Klimaatbeleid en biobrandstoffen - Link - Delen
Debatitem
Hoe definieert mevrouw Van der Werf het efficiënt benutten van landbouwgrond? Er zijn hierover namelijk heftige discussies gaande. De VN-rapporteur voor het recht op voedsel pleit bijvoorbeeld voor agro-ecologie, omdat die op langere termijn de landbouwgronden vruchtbaarder houdt. De regering neemt daarvan echter afstand. Zij wil liever kunstmest en zware landbouwvoertuigen gebruiken. Hoe moeten wij deze motie zien?
1 december 2011 omstreeks 17:47 via Klimaatbeleid en biobrandstoffen - Link - Delen
Debatitem
Vandaar zegt het CDA
1 december 2011 omstreeks 17:48 via Klimaatbeleid en biobrandstoffen - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. Ik wil twee moties indienen om ons uit de droom te halen dat wij zelfs de meest vervuilende oliën allemaal kunnen opstoken. De eerste motie gaat over teerzandolie.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat teerzandolie tot 23% meer CO2 uitstoot dan conventionele aardolie; constaterende dat de winning van teerzandolie het grond- en oppervlaktewater ernstig vervuilt en het landschap onherstelbaar aantast; constaterende dat de winning van deze olie gepaard gaat met grootschalige mensenrechtenschendingen in Canada, waar de oorspronkelijke bewoners van hun land worden verjaagd; verzoekt de regering, zich in te zetten voor een Europees importverbod op teerzandolie, en gaat over tot de orde van de dag.
1 december 2011 omstreeks 17:48 via Klimaatbeleid en biobrandstoffen - Link - Delen
Debatitem
In de volgende motie maken wij duidelijk dat ook plantaardige oliën lang niet zo duurzaam zijn als het kabinet en Europa willen doen geloven.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat de huidige biobrandstoffen alles behalve duurzaam zijn omdat de productie ervan leidt tot onder meer ontbossing en het droogleggen van veenmoerassen, en het ten koste gaat van de wereldvoedselzekerheid; overwegende dat de geconstateerde problemen vooral verbonden zijn aan het inzetten van gemporteerde plantaardige olie als biobrandstof; verzoekt de regering, het gebruik van gemporteerde plantaardige olin niet toe te staan in haar duurzaam energiebeleid; verzoekt de regering tevens, zich in te zetten voor een Europees verbod van plantaardige olin voor het gebruik als biobrandstof, en gaat over tot de orde van de dag.
Debatitem
Is de staatssecretaris in de gelegenheid om direct te antwoorden? Ik zie dat hij behoefte aan een korte schorsing.
1 december 2011 omstreeks 17:49 via Klimaatbeleid en biobrandstoffen - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. In de motie op stuk nr. 4, ingediend door de geachte afgevaardigde de heer Leegte, mede namens de fracties van de PvdA, de SP en D66, vraagt de heer Leegte per 1 januari 2012 te komen met een ophoging van het bijmengpercentage. Ik heb het volgende in het algemeen overleg ook al gezegd. Het is nu begin december. Als de Kamer hierover heeft gestemd, zitten we in de tweede week van december. We weten dat veel contracten voor een langere periode worden afgesloten. Alleen al om die reden lijkt het me praktisch niet uitvoerbaar en niet doenlijk om dit per 1 januari 2012 te realiseren. Ik kan me wel voorstellen dat er in de motie "zo spoedig mogelijk" komt te staan, waardoor we even tijd kopen om te kijken naar de onbedoelde neveneffecten die we geen van allen willen. De heer Leegte zegt zelf dat het om tweede generatie biobrandstoffen moet gaan. Daarover zijn we het eens. We zijn het nog niet helemaal eens over de vraag of een schaarste leidt tot een prijsopdrijving. De heer Leegte schrijft in zijn motie dat er eerder sprake zal zijn van een prijsdaling. Ik betwijfel dat. Ik verzoek hem de motie in die zin aan te passen of de motie aan te houden. Het kabinet is graag bereid de Kamer in het eerste kwartaal van volgend jaar te informeren over de prijseffecten en over de vraag of de capaciteit voldoende is. We kunnen nu het Nederlandse bedrijfsleven niet confronteren met een verplichting die over drie weken ingaat.
1 december 2011 omstreeks 17:49 via Klimaatbeleid en biobrandstoffen - Link - Delen
Debatitem
Ik hoor de staatssecretaris goed. Datzelfde argument gold niet toen de prijzen in 2008 naar beneden gingen. Het is opvallend dat het omgekeerde nu wel zou gelden. Ik ben daar niet zo bang voor. Het gaat erom dat het in 2012 gebeurt, maar bij voorkeur met terugwerkende kracht naar 1 januari 2012. In die zin zal ik het aanpassen. Dat wil zeggen dat het in het eerste kwartaal omhooggaat. Vervolgens onderzoeken we of dat voor het hele jaar kan gelden of vanaf dat moment.
1 december 2011 omstreeks 17:51 via Klimaatbeleid en biobrandstoffen - Link - Delen
Titel: Klimaatbeleid en biobrandstoffen
Omschrijving: Klimaatbeleid en biobrandstoffen.
Vergadering: Nummer (1 december 2011)
Voorzitter: Gerdi Verbeet
Disclaimer: Uit deze ongecorrigeerde tekst mag niet worden geciteerd. Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Sprekers in dit debat:
“Onze medewerkers moeten eerst op training voordat ze ons intranet begrijpen. Dat moet toch beter kunnen!”
Wolq helpt om software en het web gebruiks-vriendelijker te maken. Zo bespaart u veel geld op trainingen. Ook bedenken wij innovatieve oplossingen, zoals Publitiek, voor complexe vraagstukken.
Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?