Kinderopvangtoeslag

Debat in de Tweede Kamer op 29 juni 2010

1. Ineke van Gent (GroenLinks)

Voorzitter. Wij hebben in het algemeen overleg een uitgebreid debat gehad over een zware bezuiniging rondom de kinderopvang die ons helaas weer te wachten staat. Dat heeft te maken met een zeer verkeerde inschatting van het aantal gastouders in Nederland. Wij werden eerder geconfronteerd met een inschatting van 8000 gastouders; dat blijken er meer dan 50.000 te zijn. De fractie van GroenLinks heeft al vaker aangegeven dat dit toch te creatief boekhouden is geweest en dat het vragen is om problemen. Wij zijn helemaal niet blij c.q. zijn tegen dit soort bezuinigingen op de kinderopvang. Het is nog heftiger dan eerder is gebeurd. Door de voorstellen van het kabinet zullen de lage inkomens en de lage middeninkomens echt zwaar de klos zijn door de meerkosten die zij kwijt zijn aan de kinderopvang. Wij zouden het het allerbeste vinden dat die bezuinigingen op de kinderopvang niet plaatsvinden. En als het al moet, moet je dat kabinetsbreed oplossen en niet zogenaamd "beleidsarm". Ik kom er zo op terug.

Gezien het algemeen overleg, zie ik ook wel in dat, als ik op dit moment een motie indien waarin wij uitspreken dat het kabinetsbreed opgelost moet worden, daarvoor geen meerderheid te organiseren zal zijn. Volgens de fractie van GroenLinks zijn dit zeer nare bezuinigingen, want wij hebben echt te maken met grootschalig achterstallig onderhoud aan investeringen in de kinderopvang; wij hebben daar echt veel te doen. Toch heb ik gekeken hoe, als er dan bezuinigd moet worden, wij die bezuinigingen rechtvaardiger kunnen invullen om lage en lage middeninkomens, vaak vrouwen met banen met niet te veel uren per week, voor de arbeidsmarkt te behouden en voor hen de kinderopvang betaalbaar te houden. Er is wat overleg over geweest en er zijn staatjes hoe wij dat willen doen; die heb ik rondgestuurd naar de collega's om te kijken of wij er met elkaar uit kunnen komen. Dat heeft uiteindelijk geresulteerd in een motie.

Motie

De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat er opnieuw overschrijdingen zijn bij de uitgaven voor kinderopvang; constaterende dat het kabinet deze overschrijdingen gaat oplossen door het aanpassen van de oudertabel kinderopvang; constaterende dat er in het voorstel zoals dat nu op tafel ligt voor is gekozen om alle ouders er qua besteedbaar inkomen ongeveer evenveel op achteruit te laten gaan, wat lage inkomens relatief harder treft; van mening dat ouders met een laag en een laag middeninkomen relatief juist moeten worden ontzien; verzoekt de regering in de oudertabel kinderopvang de ouderbijdrage voor iedereen met eenzelfde percentage te verhogen, en gaat over tot de orde van de dag.

Deze motie is voorgesteld door de leden Van Gent, Slob en Hamer. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 88 (31322).

29 juni 2010 omstreeks 19:19 via Kinderopvangtoeslag - Link - Delen

2. Ineke van Gent (GroenLinks)

Ik heb ook een wat mysterieuze mail gekregen van de heer Dijkgraaf van de SGP-fractie. Hij heeft gezegd dat hij mijn motie steunt, maar het was niet helemaal duidelijk of hij die ook mee wilde tekenen. Ik zeg het maar even bij dezen -- hij is er nu niet -- zodat wij er niet later misverstanden over krijgen.

29 juni 2010 omstreeks 19:22 via Kinderopvangtoeslag - Link - Delen

3. Nine Kooiman (SP)

GroenLinks is altijd voor gratis kinderopvang geweest en is tegen deze bezuinigingen. Zowel de SP als GroenLinks heeft zich daarvoor ontzettend hard gemaakt. Kan mevrouw Van Gent mij uitleggen waarom zij naast de bezuinigingen van de minister een ander bezuinigingsvoorstel neerlegt waarin ook de lage inkomens ongeveer EUR13 per maand moeten inleveren?

29 juni 2010 omstreeks 19:23 via Kinderopvangtoeslag - Link - Delen

4. Ineke van Gent (GroenLinks)

Als wij dit niet doen, zal het ongeveer EUR26 per maand schelen voor de lage inkomens. Het is een beetje het dilemma tussen gelijk hebben en gelijk krijgen; ik heb dat in mijn inleiding helder aangegeven.

Bij de vorige bezuiniging op de kinderopvang heeft GroenLinks pittig actie gevoerd. We hebben zelfs 80.000 handtekeningen binnengekregen op onze site handenafvandekinderopvang. Ik zou dit liever ook niet willen. Ik heb aangegeven dat dit eigenlijk kabinetsbreed opgelost zou moeten worden. Wij zijn het dus helemaal met elkaar eens dat wij het liefst geen bezuinigingen op de kinderopvang willen, maar ik probeer toch nog een meerderheid in de Kamer te organiseren om het minder slecht te maken dan aanvankelijk door het kabinet is voorgesteld. Ik reken natuurlijk op de warme steun van de SP-fractie, want mijn voorstel is echt beter dan het voorstel van het kabinet.

29 juni 2010 omstreeks 19:23 via Kinderopvangtoeslag - Link - Delen

5. Nine Kooiman (SP)

U kunt rekenen op de steun van de SP, aangezien het een minder slecht voorstel is dan het kabinetsvoorstel. De SP blijft echter van mening dat dit een slecht voorstel is, zeker omdat de lage inkomens EUR13 per maand erbij moeten leggen. In die zin vraag ik u waarom u er bijvoorbeeld niet voor hebt gekozen om een bijdrage van de werkgevers te vragen, zoals de SP doet.

29 juni 2010 omstreeks 19:24 via Kinderopvangtoeslag - Link - Delen

6. Ineke van Gent (GroenLinks)

Ik heb uw interessante bijdrage in het algemeen overleg gehoord, maar ik heb ook de reacties van de collega's daarop gehoord. Ik neigde nog wel naar een sympathieke reactie en ik dacht: misschien kunnen wij dat eens uitzoeken. Ik was echter de enige die enige empathie voor uw voorstel had. Dat is nog steeds niet genoeg, want dat zijn 25 zetels. We halen het dan dus nog niet. Begrijp mij goed: ik vind deze bezuiniging niet lollig, maar ik probeer het minder slecht te maken dan aanvankelijk is voorgesteld. Dat is het en meer niet, maar ik ga er wel van uit dat u mij steunt. Anders zou ik diep teleurgesteld zijn in de SP-fractie.

Mijn laatste motie gaat over het koppelen van de kinderopvangtoeslag aan het aantal gewerkte uren. Dat gaat allemaal veel te traag. Vandaar de volgende motie.

Motie

De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat het van groot belang is dat de uitgaven kinderopvang zo doelmatig mogelijk worden ingezet; overwegende dat er van verschillende kanten signalen komen dat dit doelmatiger kan; constaterende dat bijvoorbeeld sommige kinderopvangaanbieders het aantal uren opvang uitbreiden, waarvoor alle ouders moeten betalen, ook de ouders die van de uitbreiding geen gebruikmaken; voorts constaterende dat er voor het eerste kind minder opvangtoeslag wordt ontvangen dan voor tweede, derde enzovoorts kinderen en dat de bureaucratie die is opgetuigd voor de gastouderopvang omvangrijk is; constaterende dat is toegezegd dat de kinderopvangtoeslag gekoppeld wordt aan het aantal gewerkte uren; verzoekt de regering, te onderzoeken op welke wijze de uitgaven kinderopvang doelmatiger kunnen worden ingezet zonder ouders met extra uitgaven te belasten en de Kamer daarover te informeren voor de begrotingsbehandeling OCW 2011, en gaat over tot de orde van de dag.

Deze motie is voorgesteld door het lid Van Gent. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 89 (31322).

29 juni 2010 omstreeks 19:25 via Kinderopvangtoeslag - Link - Delen

7. Ineke van Gent (GroenLinks)

Ik moet deze vergadering helaas verlaten, omdat ik een algemeen overleg over de postmarkt heb. Ik verontschuldig mij, maar ik geef het via u, voorzitter, in de vertrouwde handen van de minister.

29 juni 2010 omstreeks 19:26 via Kinderopvangtoeslag - Link - Delen

8. Voorzitter

De minister zal zeker zijn best doen en hier zeker geen misbruik van maken.

29 juni 2010 omstreeks 19:27 via Kinderopvangtoeslag - Link - Delen

9. Voorzitter. Tijdens het algemeen overleg heb ik aangegeven dat overschrijdingen moeten worden opgelost en dat dit pijn doet, maar dat wij nu gewoon niets anders kunnen doen dan dit oplossen. Als mevrouw Dijksma daar had gezeten, had ik graag dat debat met haar willen aangaan. Ik begrijp dat minister Rouvoet nu een probleem oplost dat ik graag met haar had willen bespreken.

Er liggen nu twee voorstellen op tafel: een voorstel van de minister en een voorstel van mevrouw Van Gent. Ik heb in mijn bijdrage in het algemeen overleg aangegeven dat ik het met name belangrijk vind dat alleenstaande ouders niet onevenredig hard worden getroffen, met name als het gaat om de onderste tabel en -- als ik het zo mag zeggen -- de "onderste laag". Omdat het voorstel van de minister met name voor die groep negatief uitpakt, zullen wij het voorstel van mevrouw Van Gent steunen, ook omdat mijn voorstel technisch moeilijker uitvoerbaar is. Het zou een betere oplossing zijn geweest, maar ik heb begrepen dat het nu moeilijker haalbaar is om de ouders van het tweede kind in rij meer te laten betalen. Wij moeten dit daarom oplossen op een andere, door mevrouw Van Gent voorgestelde manier.

Dat neemt niet weg dat ik nog steeds van mening ben dat wij eigenlijk een analyse moeten hebben over de vraag hoe wij verder willen gaan met kinderopvang. Hoe moet onze kinderopvang er in de toekomst uitzien? Hoe financieren wij de verschillende keuzes? Willen wij die verschillende keuzes financieren? Wat mij betreft moet het volgende kabinet daarover een visie neerleggen, zodat wij een bredere discussie kunnen voeren over de vraag hoe wij kinderopvang willen financieren, of die nog steeds inkomensafhankelijk moet zijn en hoe die eruit moet zien. Ik besef namelijk dat er ook negatieve kanten aan zitten als het inkomensafhankelijk wordt. Als wij een coalitie hebben, hoop ik tijdens een eerstvolgend overleg uitgebreider over zo'n visie te kunnen spreken. Ik hoop dat wij dan helder kunnen krijgen wat de toekomst van de kinderopvang zal zijn.

Ik kom op het toezicht op prijzen, mijn laatste punt. Ik heb gepleit voor een onafhankelijke toezichthouder. Ik heb daarvoor een motie uitgewerkt en daarop zal ik morgen in het algemeen overleg over gastouderopvang terugkomen. Als wij namelijk meer zicht hebben op het samenstellen van de prijzen, kunnen wij beter nagaan wat er moet gebeuren. Wat mij betreft moet er zo snel mogelijk een onafhankelijk toezichthouder komen. Ik kijk uit naar het algemeen overleg van morgen om dat verder te bediscussiëren.

29 juni 2010 omstreeks 19:27 via Kinderopvangtoeslag - Link - Delen

10. Mariëtte Hamer (PvdA)

Voorzitter. Ik bedank mijn collega Van Gent, die net weg is, omdat zij tijdens het AO zo vriendelijk is geweest om ook namens de fractie van de Partij van de Arbeid te spreken. Ik heb later op Twitter gelezen dat de heer Slob mij node heeft gemist. Ik stel vast dat wij hem vanavond node missen. Dat kan ik dan weer twitteren.

Voorzitter. Er gaan 100.000 kinderen meer naar de opvang. Daardoor kunnen meer ouders werken en deelnemen aan het arbeidsproces. Op zichzelf is de Partij van de Arbeid daar ontzettend blij mee. Door dit succes is er echter opnieuw sprake van overschrijdingen in de uitgaven van de kinderopvang. De belangrijkste vraag is hoe wij die extra kosten opvangen en verdelen. Zeker voor mensen met een laag inkomen vormen de kosten voor kinderopvang precies de afweging voor de vraag of zij gaan werken en dat baantje aanvaarden. Daarom zijn wij van mening dat als wij de tabel aanpassen, wij dat op een zodanige manier moeten doen dat wij de lasten eerlijk verdelen.

Het ligt niet voor de hand om mensen met lage inkomens relatief zwaarder te belasten. Zeker niet in een tijd waarin nog veel meer ingrijpende maatregelen op mensen af zullen komen. Dat stelt het kabinet nu wel voor, want ouders met een inkomen van ruim EUR100.000 of meer gaan 17% meer betalen, terwijl ouders met een minimuminkomen zelfs 47% meer gaan betalen voor kinderopvang. Wij willen daarom graag dat de kosten eerlijk verdeeld worden en dat met name goed wordt gelet op de lage inkomens, zodat deze vrouwen daadwerkelijk aan het werk blijven. Daarom steunen wij de motie van de fractie van GroenLinks.

29 juni 2010 omstreeks 19:31 via Kinderopvangtoeslag - Link - Delen

11. Nine Kooiman (SP)

Mevrouw Hamer was niet bij het algemeen overleg aanwezig, vandaar dat ik de vraag die ik aan mevrouw Van Gent stelde nu ook aan haar stel. Waarom kiest de fractie van de Partij van de Arbeid ervoor om ook enkelzijdig de rekening bij de laagste inkomens te leggen? Mevrouw Van Gent had ervoor kunnen kiezen om deze te ontzien in haar voorstel. Daarop wil ik graag een antwoord hebben. Waarom kiest mevrouw Hamer er niet voor om ook van werkgevers een bijdrage te vragen?

29 juni 2010 omstreeks 19:33 via Kinderopvangtoeslag - Link - Delen

12. Mariëtte Hamer (PvdA)

Het is logisch om in deze periode van overschrijding, en waarin van werkgevers al een bijdrage wordt gevraagd, de lasten eerlijk te verdelen. Ook van de mensen met kleine inkomens moeten wij iets vragen. In het voorstel van het kabinet pakt dat echter onevenredig verkeerd uit. Nogmaals, vandaar dat wij de motie van GroenLinks steunen om de balans in de goede richting uit te doen slaan voor mensen met lage inkomens.

29 juni 2010 omstreeks 19:34 via Kinderopvangtoeslag - Link - Delen

13. Nine Kooiman (SP)

Dat snap ik. EUR13 per maand is echter voor mensen met lage inkomens een enorm bedrag. Veel van de gezinnen waarover het gaat, hebben aan het eind van de maand geen geld over. Ik vraag mevrouw Hamer waarom zij er niet voor kiest om juist de groep van mensen met lage inkomens te ontzien.

29 juni 2010 omstreeks 19:35 via Kinderopvangtoeslag - Link - Delen

14. Mariëtte Hamer (PvdA)

Die ontzien wij ook. Dat is precies het voorstel van mevrouw Van Gent. Wij kunnen echter niet wonen in sprookjes. Helemaal niets vragen van mensen met lage inkomens is gewoon niet mogelijk met deze overschrijding.

Er zijn nog een aantal andere moties ingediend. De motie van mevrouw Kooiman om uitspraken van de klachtenkamer bindend te maken, steunen wij van harte. De motie van mevrouw Van Gent over het Kamerbreed oplossen van overschrijding van kinderopvang steunen wij niet. Uiteindelijk heeft zij die motie ook niet ingediend. Het is wel goed om te zeggen dat wij die motie ook niet hadden gesteund. Wij hebben nu eenmaal de afspraak gemaakt om de overschrijding op de eigen begroting op te vangen.

Het doelmatiger inzetten van kinderopvang zonder de ouders te belasten, vinden wij echt een opdracht voor het volgend kabinet. Ik geloof dat mevrouw Koser Kaya daarover ook sprak. Wij moeten goed bekijken hoe het verder moet met de kinderopvang. Ik wil dat graag doen in samenhang met de zeven verschillende kindregelingen. Dat zijn er immers wel erg veel. Mijn fractie is ervan overtuigd dat wij daarin een doelmatiger verdeling kunnen vinden van hoe wij met dit soort regelingen moeten omgaan.

29 juni 2010 omstreeks 19:35 via Kinderopvangtoeslag - Link - Delen

15. Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink (VVD)

Mevrouw Hamer noemt een motie van mevrouw Kooiman. Ik ken die motie niet. Volgens mij is die ook niet ingediend. Ik weet even niet waarover dit gaat.

29 juni 2010 omstreeks 19:37 via Kinderopvangtoeslag - Link - Delen

16. Mariëtte Hamer (PvdA)

Er zijn via de mail allerlei moties rondgegaan. Ik heb daaruit begrepen dat die ingediend zouden worden.

17. Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink (VVD)

Ik begrijp dat die mail alleen naar de linkse partijen is gegaan. Die is in ieder geval niet bij de VVD aangekomen.

18. Mariëtte Hamer (PvdA)

Dat spijt mij heel erg. Ik ga echter niet over de verzending van moties door anderen.

29 juni 2010 omstreeks 19:38 via Kinderopvangtoeslag - Link - Delen

19. Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink (VVD)

Nee. Ik wil maar zeggen dat ik dus niet weet waarover u het heeft.

20. Mariëtte Hamer (PvdA)

Mijn toenmalige fractiegenoot Margot Kraneveldt heeft een motie ingediend en aangehouden over het Waarborgfonds Kinderopvang. Voor het definitief indienen van die motie hebben wij met de minister afgesproken het gesprek van morgen, van de minister met het Waarborgfonds Kinderopvang, af te wachten. Ik wil hier graag melding maken dat de motie nog steeds boven de markt hangt en dat wij afhankelijk van de uitspraken van het gesprek morgen zullen bezien of wij de motie in stemming moeten brengen.

Over dit debat

Bericht van de makers

“Zou er een manier zijn om onze webwinkel nog vernieuwender te maken?”

Wolq helpt om software en het web gebruiks-vriendelijker te maken. Bijvoorbeeld om uw klanten een nog betere winkelervaring te bieden. Ook bedenken wij innovatieve oplossingen, zoals Publitiek, voor complexe vraagstukken.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?