Introductie premiepensioeninstel...

Debat in de Tweede Kamer op 30 juni 2010

1. Paul Ulenbelt (SP)

Het gaat hierbij om collectieve medezeggenschap. Het betreft voor de Hongaarse werkgever vragen als: met wie gaat hij in zee en wat heeft zijn personeel daarover te zeggen? Wat heeft de individuele Hongaarse werknemer te zeggen over het type verzekeringsproduct dat bij zijn pensionering wordt gekocht?

30 juni 2010 omstreeks 17:15 via Introductie premiepensioeninstel... - Link - Delen

2. Jan Kees de Jager (CDA)

Dat moet de heer Ulenbelt natuurlijk allereerst aan de Hongaarse minister van sociale zaken vragen. Het gaat immers om de verhouding tussen Hongaarse werkgevers en werknemers. Als zij gezamenlijk afspraken maken, dan houden beide partijen zich daaraan. In alle eerlijkheid, ik weet niet hoe het in Hongarije is geregeld. In Nederlandse verhoudingen, in elk geval bij grote bedrijfstakken of grote bedrijven, wordt het pensioen over het algemeen gezien als een onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Het is daarmee onderdeel van gesprek tussen sociale partners, tussen vakbonden en werkgevers. De PPI heeft daar an sich niets mee te maken; die doet daar niets aan af en voegt daar niets aan toe. Dit is een vehicle om te reflecteren in de afspraken die zijn gemaakt tussen werkgevers en werknemers.

Dat doet echter niks af aan het gesternte waaronder die afspraken tussen sociale partners zijn gemaakt. De vraag is dus eerst aan die Hongaarse vakbonden en die Hongaarse werkgevers wat zij met elkaar afspreken.

30 juni 2010 omstreeks 17:16 via Introductie premiepensioeninstel... - Link - Delen

3. Paul Ulenbelt (SP)

Dan is het mij volstrekt duidelijk. Niet die individuele Hongaarse werknemer die een goed pensioen wil, is bestuurder van het vehikel. Het is een vehikel voor een aantal bedrijven om winst te maken ten koste van die Poolse of Hongaarse arbeider. Dat lijkt mij echt geen goed idee.

30 juni 2010 omstreeks 17:19 via Introductie premiepensioeninstel... - Link - Delen

4. Voorzitter

Dat was niet echt een vraag, maar meer een constatering.

Ik wil de minister nu echt bedanken voor zijn beantwoording in tweede termijn.

De algemene beraadslaging wordt gesloten.

30 juni 2010 omstreeks 17:20 via Introductie premiepensioeninstel... - Link - Delen

5. Voorzitter

Over het wetsvoorstel en het ingediende amendement zal morgen worden gestemd.

Ik wijs u erop dat vanavond om 19.00 uur de vergadering begint met het VAO bezuinigingsvoorstellen zorgsector. Aansluitend daarop kunnen ook nog stemmingen plaatsvinden.

De vergadering wordt van 16.20 uur tot 19.00 uur geschorst.

30 juni 2010 omstreeks 17:20 via Introductie premiepensioeninstel... - Link - Delen

Over dit debat

Bericht van de makers

“Ehm... waar zat dat knopje om een bonnetje uit te printen nou ook al weer?”

Wolq helpt om software en het web gebruiks-vriendelijker te maken, zodat uw klanten nooit meer hoeven te zoeken naar een bepaalde funtie. Ook bedenken wij innovatieve oplossingen, zoals Publitiek, voor complexe vraagstukken.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?