Eigen betalingen zorg

Debat in de Tweede Kamer op 30 september 2010

1. Voorzitter

De motie-Van der Veen (29248, nr. 136) is in die zin gewijzigd dat zij thans luidt:

Daartoe wordt besloten.

De beraadslaging wordt heropend.

Motie

De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat veel voorschrijvend artsen een keuze maken voor dure geneesmiddelen waar een gelijkwaardig maar veel goedkoper alternatief voor handen is; overwegende dat door vergrijzing het gebruik van geneesmiddelen blijft stijgen waardoor de financile ruimte voor nieuwe echt innovatieve geneesmiddelen wordt beperkt; overwegende dat het Geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS) sinds 1998 niet meer is aangepast, terwijl er meer generieke geneesmiddelen zijn gekomen met een veel lagere prijs ten gevolge van preferentiebeleid van zorgverzekeraars, waardoor het prijsverschil met dure gelijkwaardige middelen tot een factor 30 gestegen is; van mening dat voor die dure maar gelijkwaardige geneesmiddelen te veel vergoed wordt uit premieopbrengst, terwijl elders in de zorg besparingen noodzakelijk zijn; verzoekt de regering, het Geneesmiddelenvergoedingssysteem per 1 januari 2012 te actualiseren en selectieve herberekening toe te passen zodat specifieke groepen patinten dan niet geconfronteerd worden met te hoge bijbetalingen; verzoekt de regering tevens, de Kamer iedere drie maanden te informeren over de stand van zaken en de voortgang van de voorbereiding van herberekening van het GVS per 2012, en gaat over tot de orde van de dag. Naar mij blijkt, wordt de indiening van deze gewijzigde motie voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. ?? (29248, was nr. 136). De motie-Wiegman-van Meppelen Scheppink (29248, nr. 140) is in die zin gewijzigd dat zij thans luidt:

30 september 2010 omstreeks 14:21 via Eigen betalingen zorg - Link - Delen

2. Halbe Zijlstra (VVD)

Voorzitter. Vandaag over anderhalf uur wordt het beoogde regeerakkoord gepresenteerd. Ik kan eromheen draaien: daarin staan een paar bedragen die ook in de brief van minister Klink worden genoemd. Dat de minister een alternatieve dekking heeft aangedragen, wordt door ons begrepen. Op papier rekent het rond, maar de werkelijkheid zal een andere zijn. Ik dien dan ook een motie in om te voorkomen dat er een gat ontstaat om vier uur vanmiddag.

Motie

De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat de door het kabinet voorgestelde alternatieve dekking voor de eigen bijdrage in de tweedelijns ggz, zoals vermeld in de brief van 30 september 2010, niet voldoende zekerheid biedt dat het benodigde bedrag ook daadwerkelijk gehaald wordt; verzoekt het kabinet, de oorspronkelijke bezuiniging ter grootte van

30 september 2010 omstreeks 14:21 via Eigen betalingen zorg - Link - Delen

3. Halbe Zijlstra (VVD)

De VVD -- andere partijen moeten dat zelf maar uitspreken -- was best bereid om een deel van de dekkingen die vrij zijn in te boeken om de eigen bijdrage in de tweedelijns ggz te verlagen. Maar geconfronteerd met de situatie die nu optreedt, is dit de enige weg.

30 september 2010 omstreeks 14:22 via Eigen betalingen zorg - Link - Delen

4. Eelke van der Veen (PvdA)

Als ik het goed begrijp, deugt de dekking die de minister heeft aangegeven. De minister gaat nog over de begroting 2011 en hij heeft een deugdelijke dekking voor het niet doorgaan van de eigen bijdrage. Ik ben nu wat verrast. De heer Zijlstra zegt: ik moet het wel doen, want het eventuele nieuwe kabinet -- ik zeg met opzet "eventueel" -- heeft het al ingeboekt. Wij weten helemaal niet of dat nieuwe kabinet er op dit moment komt. Betekent dit dat de psychiatrische patiënten worden belast met een eigen bijdrage die niet nodig is op basis van de brief die de minister heeft geschreven, mede omdat de dekking deugdelijk is, maar die betaald moet worden omdat er eventueel een nieuw kabinet komt dat dit geld al heeft opgesoupeerd?

30 september 2010 omstreeks 14:22 via Eigen betalingen zorg - Link - Delen

5. Halbe Zijlstra (VVD)

Ik herinner mij nog goed dat de heer Van der Veen gisteren bij het VAO warme woorden sprak tot de minister, omdat hij ervan uitging dat het de laatste bijeenkomst was. Het vertrouwen dat hij gisteren uitsprak in het CDA-congres, heb ik ook. Dus ik ga ervan uit dat er inderdaad een nieuw kabinet komt. De VVD wil er altijd voor zorgen dat de financiële lijnen degelijk en afgedekt zijn. Wij kunnen nu net doen alsof er niks gebeurt, maar het gebeurt wel: er komt een conceptregeerakkoord; het is inderdaad een concept. Daarin zijn een aantal posten geboekt die ook in deze brief van de minister staan. Dat de minister dat niet vanuit de begroting kon weten, is begrijpelijk. Ik neem hem ook niks kwalijk. Dit zijn nu eenmaal de "bedrijfsongevallen" die je in een periode zoals deze helaas altijd ziet gebeuren. Om te voorkomen dat wij het volgende tekort in de zorg alweer hebben georganiseerd, kiest de VVD en kiezen ook andere partijen ervoor om ervoor te zorgen dat het gat gewoon niet ontstaat. Wij vinden het zuur zoals het is gegaan, want wij hebben ook de mogelijkheid geopend om de eigen bijdrage aanzienlijk te verlagen door een deel van de boekingen wel neer te leggen. Dat is de heer Van der Veen bekend. Maar door het intrekken van de moties, wat ik een slimme politieke actie vond, forceert hij een situatie waarin wij niet anders kunnen dan ervoor te zorgen dat er geen gat ontstaat.

30 september 2010 omstreeks 14:23 via Eigen betalingen zorg - Link - Delen

6. Eelke van der Veen (PvdA)

Ik begrijp er nu echt helemaal niets meer van. U bent het met mij eens dat het tot de verantwoordelijkheid van deze minister behoort -- een andere minister van Volksgezondheid hebben wij niet op dit moment -- om te voorkomen dat er gaten in de begroting zitten. Deze minister, die verantwoordelijk is voor die begroting, zegt: er treden geen gaten op in de begroting. U beaamt dat en zegt: het ligt niet aan de deugdelijkheid.

Vervolgens geeft u echter aan dit geld al te hebben weggezet in een eventuele toekomstige coalitie. In feite zegt u: mijnheer Van der Veen, als u een en ander iets vriendelijker had gedaan, had de eigen bijdrage wellicht wat naar beneden gekund, maar nu zullen we ook laten voelen dat nu de complete eigen bijdrage wordt betaald. Ik heb er nog het meest moeite mee dat er over de ruggen van de zwaksten in de samenleving, waarover we in het AO ook hebben gesproken, een stukje partijpolitiek wordt gespeeld. Ik hoop dat we dat in de toekomst niet meer zullen zien.

30 september 2010 omstreeks 14:25 via Eigen betalingen zorg - Link - Delen

7. Halbe Zijlstra (VVD)

Van deze woorden neem ik afstand. De discussie is in het AO en het VAO op goede, inhoudelijke wijze gevoerd. Daarbij waren er heel veel verschillende openingen om te bekijken waar we de alternatieve dekkingen konden vinden. Ik bestrijd niet dat de minister zaken heeft aangedragen. Overigens is een van de dekkingen nog steeds zacht: de 35 mln. die de eigen sector moet gaan opleveren. Er liggen namelijk geen harde maatregelen onder, noch een akkoord van het ministerie van Financiën. Als u zo ver wilt gaan, is zelfs de alternatieve dekking die in de brief staat niet hard.

Afgezien daarvan kan ik wel net doen alsof ik gekke Henkie ben en alsof er geen regeerakkoord op komst is, maar de VVD wil voorkomen dat er een gat ontstaat in een toekomstige financiële situatie die toch al niet rooskleurig is. De bereidheid was en is er om de vrije bedragen te gebruiken die er wel zijn; het VAO is nog niet afgelopen. U moet dus niet aankomen met het argument dat dit een politiek spel is. Wij moeten ervoor zorgen dat een en ander op deugdelijke wijze gebeurt. Om dat te doen moeten wij helaas deze motie indienen. Ik had het graag anders gezien.

30 september 2010 omstreeks 14:27 via Eigen betalingen zorg - Link - Delen

8. Linda Voortman (GroenLinks)

Als het doel van de heer Zijlstra was geweest om op deugdelijke wijze te handelen, zou hij nu niet met deze motie zijn gekomen. We hebben allemaal gesproken over het belang van de tweedelijns ggz. Het is juist belangrijk dat we daarvoor geen eigen bijdrage vragen. U komt nu op het allerlaatste moment, nadat iedereen heeft bekeken wat we kunnen doen om de eigen bijdrage toch niet te hoeven vragen, met een motie die inhoudt dat u de volledige eigen bijdrage toch wilt gaan vragen. Dat vind ik op zijn zachtst gezegd niet netjes.

30 september 2010 omstreeks 14:29 via Eigen betalingen zorg - Link - Delen

9. Halbe Zijlstra (VVD)

Ik zou dezelfde woorden kunnen herhalen die ik de heer Van der Veen heb toegevoegd. Overigens wil ik u ook meegeven dat er in de brief ook eigen bijdragen staan die door een aantal partijen, waaronder uw partij en die van de heer Van der Veen, al zijn uitgesloten. Er wordt bijvoorbeeld voorgesteld om vanaf 2012 een eigen bijdrage in te voeren. Dat wilt u niet. Laten we elkaar niet voor de gek houden. De situatie is niet fraai, daar ben ik heel eerlijk in. De enige reden dat we deze motie heel snel indienen, is dat we willen voorkomen dat er een gat ontstaat, want dat laatste zouden we niet fijn vinden. Als u met een alternatieve motie komt om de vrije bedragen wel in te boeken, is er alle bereidheid om daarin mee te gaan. De VVD wil echter geen gat in de begroting veroorzaken.

30 september 2010 omstreeks 14:30 via Eigen betalingen zorg - Link - Delen

10. Linda Voortman (GroenLinks)

Ik ken het regeerakkoord niet en ik weet dus niet waar die gaten kunnen zitten. U dient dus te vertellen waaraan u het dan wel wilt besteden.

30 september 2010 omstreeks 14:31 via Eigen betalingen zorg - Link - Delen

11. Voorzitter

Ik verzoek u via de voorzitter te spreken, dus in de derde persoon. Het woord is aan de heer Zijlstra.

12. Halbe Zijlstra (VVD)

Ik begrijp de moeilijkheid van de situatie. Over anderhalf uur kan de Kamer het zelf zien. In die zin heb ik zogezegd last van de wet van de remmende kennisvoorsprong. Als ik een gat zie ontstaan, wil ik het niet voor mijn rekening nemen om dat gemakshalve gewoon te laten gebeuren. Dat verklaart de verantwoordelijkheid die ik nu neem. Ik snap alle emotie die daaromheen ontstaat.

13. Pia Dijkstra (D66)

Ik begrijp niet waarom de heer Zijlstra hiermee niet gisteren is gekomen. Kennelijk was gisteren aan de orde dat nog niet bekend mocht zijn wat het regeerakkoord inhoudt, maar dat is ook op dit moment nog zo. Hij zegt zelf dat wij daarin pas over anderhalf uur inzicht hebben. Daarom begrijp ik niet waarom we daarover nu ineens op deze manier moeten debatteren.

30 september 2010 omstreeks 14:32 via Eigen betalingen zorg - Link - Delen

14. Halbe Zijlstra (VVD)

Dat is vrij simpel. Aangezien de fracties van de drie partijen die een politieke samenwerking willen aangaan, inmiddels hebben ingestemd met het akkoord, wordt het gepresenteerd. Het had ook anders kunnen zijn. Daarom hebben we tot die tijd onze mond gehouden over het akkoord.

30 september 2010 omstreeks 14:32 via Eigen betalingen zorg - Link - Delen

15. Pia Dijkstra (D66)

Begrijp ik goed dat inmiddels al duidelijk is dat ook het CDA ermee instemt?

30 september 2010 omstreeks 14:33 via Eigen betalingen zorg - Link - Delen

16. Halbe Zijlstra (VVD)

Het CDA moet voor zichzelf spreken, maar het is heel helder dat de fractie heeft aangegeven dat het akkoord kan worden gepresenteerd. Het gaat nog naar een congres toe, maar dat is een interne procedure van een andere partij. Het wordt in elk geval gepresenteerd. Aangezien nu bekend is dat het straks in de openbaarheid komt, vind ik ook dat ik die verantwoordelijkheid moet nemen. Gisteren lag dat anders. Toen wisten we ook niet of bepaalde posten wel of niet hard waren. In die zin is het dan ook onduidelijkheid troef. De minister heeft de brief gestuurd. Daarin staat een aantal dekkingen, waarvan er naar onze mening nog steeds een zacht is.

Het gaat daarbij om de 35 mln. besparing die door de sector zelf is toegezegd door de tweedelijnszorg naar de eerstelijnszorg te brengen. In de afgelopen weken heb ik geleerd dat je dit soort zaken met maatregelen moet onderbouwen, voordat je daar een stempeltje van Financiën op krijgt. Gezien de gegevens die bekend zijn en rekening houdend met de gegevens die over anderhalf uur bekend zullen worden -- ik snap de frustratie daarover -- neem ik niet de verantwoordelijkheid om het eerste gat van ruim 60 mln. te veroorzaken.

30 september 2010 omstreeks 14:33 via Eigen betalingen zorg - Link - Delen

17. Pia Dijkstra (D66)

Ik heb de heer Zijlstra meegemaakt in de eerdere debatten. Hij zei zelf al dat wij toen heel inhoudelijk gediscussieerd en gedebatteerd hebben. Kamerbreed bestond er destijds het gevoel en de wil om deze groep niet te treffen. Ik kan mij niet voorstellen dat de heer Zijlstra daar op dit moment zomaar overheen kan walsen. Ik kan mij dit nog minder voorstellen van de PVV die zich altijd enorm hard heeft gemaakt voor dit onderwerp.

30 september 2010 omstreeks 14:35 via Eigen betalingen zorg - Link - Delen

18. Halbe Zijlstra (VVD)

Ik heb net al mijn bereidheid uitgesproken om hierover na te denken. Er zijn nog een paar bedragen waarmee wij kunnen verlagen. Wij kunnen dit niet voorkomen, maar wel verlagen. Het VAO is nog niet afgelopen.

30 september 2010 omstreeks 14:36 via Eigen betalingen zorg - Link - Delen

19. Esmé Wiegman-van Meppelen Scheppink (ChristenUnie)

Wij hebben in de afgelopen maanden over dit onderwerp keer op keer gediscussieerd. Er zijn briefwisselingen geweest. De Kamer heeft voorstellen gedaan in alle openheid en transparantie. De mensen konden het debat volgen en hun suggesties aanleveren. Ik heb er grote moeite mee dat wij vandaag te horen krijgen: let maar op, in het regeerakkoord staat straks iets anders, namelijk dat wij dit niet doen. Dit bevordert de transparantie absoluut niet. De heer Zijlstra zegt: het VAO is nog niet afgelopen. Dat doet niet recht aan het democratisch debat dat wij hebben gehad. Het is een absolute dooddoener. Wij kunnen nergens over praten, behalve dan over een simpele motie van de heer Zijlstra c.s. In die motie verwijst hij gewoon naar iets wat gaat komen. Dat is te mager.

30 september 2010 omstreeks 14:36 via Eigen betalingen zorg - Link - Delen

20. Halbe Zijlstra (VVD)

In de brief van de minister staan twee posten ter dekking. Die twee posten zijn niet vrij, althans uitgaande van het feit dat er een regeerakkoord komt. Ik betreur het ook dat wij allen in deze toch vrij grote spagaat terechtkomen. Het is echter wel de feitelijke situatie. Ik kan net doen alsof dit niet zo is en de boel vrolijk laten passeren om vervolgens vanmiddag te constateren dat wij daarmee het eerste tekort hebben georganiseerd. Dat is geen goede zaak, gezien de staat van de rijksfinanciën.

30 september 2010 omstreeks 14:37 via Eigen betalingen zorg - Link - Delen

Over dit debat

Bericht van de makers

“Ehm... waar zat dat knopje om een bonnetje uit te printen nou ook al weer?”

Wolq helpt om software en het web gebruiks-vriendelijker te maken, zodat uw klanten nooit meer hoeven te zoeken naar een bepaalde funtie. Ook bedenken wij innovatieve oplossingen, zoals Publitiek, voor complexe vraagstukken.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?