Debat in de Tweede Kamer op 8 december 2011
Debatitem
Het woord is allereerst aan mevrouw Van Gent. Ik wijs de leden erop dat ik een spreektijd hanteer van twee minuten per fractie, inclusief het indienen van moties.
8 december 2011 omstreeks 13:44 via Decentralisatie natuurbeleid - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. Wij hebben een paar keer gediscussieerd met de staatssecretaris over de enorme bezuiniging op natuurbeleid. De fractie van GroenLinks steunt die totaal niet. Deze maand komt het erop aan: komt er een deal or no deal met de provincies? De kritiek zwelt aan. De IUCN heeft een brief aan de staatssecretaris gestuurd waarin staat dat het kabinet niet kan voldoen aan internationale verplichtingen. Hernieuwd overleg met de provincies kwam neer op een houding van de staatssecretaris in de zin van "ik leg het nog een keer uit", met lege handen. Ik dien op dit punt de volgende moties in.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat Provinciale Staten uiterlijk 24 december 2011 moeten besluiten of zij het deelakkoord Natuur al dan niet aanvaarden; overwegende dat het Interprovinciaal Overleg (lPO) een memorie van toelichting heeft geproduceerd bij het deelakkoord Natuur; overwegende dat er bij statenleden twijfels zijn gerezen of de interpretatie van het deelakkoord in de memorie van toelichting wordt gesteund door alle partijen die het akkoord moeten tekenen; verzoekt de regering, de memorie van toelichting op het deelakkoord Natuur integraal onderdeel uit te laten maken van het deelakkoord Natuur, en gaat over tot de orde van de dag.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat Nederland een van de rijkste landen van Europa is; overwegende dat Nederland zijn handtekening heeft gezet onder de biodiversiteitsverdragen Countdown 2010, het Verdrag van Ramsar, het Verdrag van Bern, het Verdrag van Bonn en de Habitat- en Vogelrichtlijn; overwegende dat in het rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving over de decentralisatie van het natuurbeleid staat dat internationale verplichtingen op de korte en middellange termijn buiten beeld raken en internationale doelen voor lange termijn verder buiten bereik raken; draagt de regering op, te zorgen voor nakoming van internationale biodiversiteitsverplichtingen, en gaat over tot de orde van de dag.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat het kabinet 72% bezuinigt op natuur; overwegende dat provincies verantwoordelijk worden voor natuurbeheer zonder voldoende middelen; overwegende dat het Planbureau voor de Leefomgeving stelt dat met de kabinetsplannen beheer van natuur niet is gewaarborgd, de natuurkwaliteit verder dan nu achteruit zal gaan, de toegankelijkheid van de natuur, het landschap, de cultuurhistorie en recreatie achteruit zullen gaan en internationale afspraken niet kunnen worden nagekomen; overwegende dat het kabinet ruim 200 mln. uittrekt om de maximum snelheid te verhogen; verzoekt de regering, de 200 mln. die beschikbaar is voor het verhogen van de maximumsnelheid aan te wenden voor beheer en aankoop van natuur, en gaat over tot de orde van de dag.
8 december 2011 omstreeks 13:44 via Decentralisatie natuurbeleid - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. Dit laatste is met name belangrijk omdat de fractievoorzitters van de PvdA, D66 en GroenLinks van de Provinciale Staten van Groningen inmiddels een brief hebben gestuurd aan de staatssecretaris waarin zij ook op dit punt om absolute opheldering vragen. Als die er niet komt, dan gaan zij het akkoord niet steunen.
8 december 2011 omstreeks 13:45 via Decentralisatie natuurbeleid - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. Ik dien vier moties in omdat de SP-fractie meent dat dit kabinetsbeleid van natuurbarbaren bijstelling behoeft.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat het voor de mate van succes van de decentralisatie van het natuurbeleid van essentieel belang is dat de rijksoverheid en de provincies eenzelfde uitleg geven aan het deelakkoord Natuur; verzoekt de regering, een gedetailleerde inhoudelijke reactie te geven op de memorie van toelichting van het Interprovinciaal Overleg op het deelakkoord Natuur; en gaat over tot de orde van de dag.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat het Planbureau voor de Leefomgeving heeft voorgerekend dat een versnelde achteruitgang van de natuur door de natuurbezuinigingen reel is, er niet wordt voldaan aan de kortetermijnverplichting en de internationale doelen voor lange termijn buiten bereik raken; overwegende dat Europese boetes een mogelijke consequentie zijn; van mening dat het van belang is om ieder geval tijdig te weten of het natuurbeleid en de decentralisatie van het natuurbeleid, op koers liggen en de gewenste doelstellingen behaald worden; verzoekt de regering, met het rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving in het achterhoofd, een tussentijdse evaluatie te plannen van het nieuwe en gedecentraliseerde natuurbeleid in 2014, en gaat over tot de orde van de dag.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, verzoekt de regering, er zorg voor te dragen dat natuurgebieden die nu gratis toegankelijk zijn, gratis toegankelijk blijven, dat er geen hek omheen wordt gezet, er geen kassa's komen en geen entreekaartjes moeten worden betaald, en gaat over tot de orde van de dag.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, verzoekt de regering, het voortbestaan en beheer van bestaande natuurgebieden te garanderen binnen en buiten de ecologische hoofdstructuur, en gaat over tot de orde van de dag.
8 december 2011 omstreeks 13:46 via Decentralisatie natuurbeleid - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. De Partij voor de Dieren houdt er niet van als de rijksoverheid andere overheden chanteert, en al helemaal niet als het gaat om natuur. Daarom dien ik twee moties in.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat Nederland via internationale verdragen verplicht is, het uitsterven van soorten binnen het Nederlandse territoir te voorkomen, en via Europese verdragen om verslechtering van Europese natuurwaarden te voorkomen; constaterende, dat 80% van de Nederlandse natuur in een ongunstige staat verkeert, waarbij het tegengaan van verdere verslechtering niet gewaarborgd is en het realiseren van herstel al helemaal onzeker; draagt de regering op, een aanvalsplan op te stellen waarin duidelijk wordt op welke wijze Nederland zijn natuurdoelstellingen gaat realiseren, inclusief concrete en afrekenbare tussendoelen waarop de verantwoordelijk bewindspersoon, staatssecretaris van EL&I, zelf kan worden afgerekend; en gaat over tot de orde van de dag.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat Nederland via internationale verdragen verplicht is het uitsterven van soorten binnen Nederland te voorkomen en via Europese verdragen verslechtering van Europese natuurwaarden te voorkomen; constaterende dat 80% van de Nederlandse natuur in een ongunstige staat verkeert, waarbij het tegengaan van verdere verslechtering volgens het Planbureau voor de Leefomgeving al niet gewaarborgd is en het realiseren van herstel al helemaal onzeker is; constaterende dat, op een moment dat de natuur er slecht voorstaat, de regering bezuinigt op en verboden heeft afgekondigd op de maatregelen die nodig zijn om de natuurverplichtingen te vervullen, en provincies verantwoordelijk wil maken voor het realiseren van de natuurdoelen; constaterende dat uit de analyse van het PBL van het voorliggende Natuurakkoord blijkt dat er zelfs bij de meest optimistische inschatting van het akkoord sprake zal zijn van forse achteruitgang in natuurgebieden; constaterende, dat er geen enkele duidelijkheid is over de vraag of en hoe het Rijk het nakomen van internationale natuurverplichtingen zou kunnen afdwingen bij de provincies; concludeert dat het voorliggende Onderhandelingsakkoord Decentralisatie Natuur een goede sturing op het realiseren van de natuurdoelen onmogelijk maakt; draagt de regering op, het Onderhandelingsakkoord Decentralisatie Natuur in te trekken, en gaat over tot de orde van de dag.
8 december 2011 omstreeks 13:46 via Decentralisatie natuurbeleid - Link - Delen
Debatitem
Esmé Wiegman-van Meppelen Scheppink (ChristenUnie)
Voorzitter. Is dit alles? Dat dacht ik na het lezen van de brief die de Kamer gisteren ontving nadat de staatssecretaris met de provincies had gesproken. Ondertussen zijn de eerste hekken om natuur in zicht.Eigenaren van landgoederen in Overijssel dreigen hun terreinen te sluiten voor recreanten.Een groot aantal zaken mistte ik in het bestuursakkoord natuur en veel is nog onduidelijk. Dat is de reden dat ik de motie van collega Van Veldhoven, die zij straks indient, heb meeondertekend. Ik roep de coalitie, de PVV en de SGP op om voor deze motie te stemmen om zo samen te werken aan de verdere verbetering van het natuurakkoord.Staatssecretaris Atsma beweerde afgelopen maandag tijdens het wetgevingsoverleg Water bij hoog en bij laag dat water ook onderwerp van gesprek met de provincies zal zijn, maar ik ben het woord "water" zelfs nog niet tegengekomen in de tekst. Is er over water gesproken en, zo ja, wat is daar over afgesproken? Terwijl met het bestuursakkoord Natuur een grote bezuiniging op natuur wordt bekrachtigd, wordt met het bestuursakkoord water stevig bezuinigd op de Kaderrichtlijn Water. Kabinetsleden gooien belangrijke verantwoordelijkheden bij elkaar over de schutting en zijn vervolgens niet aanspreekbaar. Ik dien daarom de volgende motie in.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat bij de vaststelling van de Kaderrichtlijn Water is uitgegaan van de realisering van de volledige ecologische hoofdstructuur; overwegende dat het Planbureau voor de Leefomgeving voorrekent dat door het decentralisatieakkoord en de verminderde synergie tussen ecologische hoofdstructuur en Kaderrichtlijn Water de behaalde doelen in 2027 gehalveerd zijn ten opzichte van ongewijzigd beleid; overwegende dat samenhang tussen het natuur- en waterbeleid de efficintie en effectiviteit van maatregelen vergroot; verzoekt de regering om de gevolgen van rijksbezuinigingen voor de uitvoering van de Kaderrichtlijn Water te beperken door actief te blijven zoeken naar het multipliereffect van meekoppelen van natuur met waterdoeleinden en bij het berekenen van de kostenefficintie van dergelijke projecten, ook de vermeden aparte uitgaven voor natuur te betrekken, en gaat over tot de orde van de dag.
8 december 2011 omstreeks 13:47 via Decentralisatie natuurbeleid - Link - Delen
Debatitem
Debatitem
U bent al door uw tijd heen. Ik vraag u dus, echt af te ronden.
8 december 2011 omstreeks 13:49 via Decentralisatie natuurbeleid - Link - Delen
Debatitem
Esmé Wiegman-van Meppelen Scheppink (ChristenUnie)
Dat is goed. Een ander punt waarover ik vandaag een duidelijke uitspraak wil, is dat boeren niet de rekening van de bezuinigingen op natuur gaan betalen. Ik dien daarom de volgende motie in.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat de regering het agrarisch natuurbeheer buiten de ecologische hoofdstructuur onder meer wil financieren met middelen uit de eerste pijler van het gemeenschappelijk landbouwbeleid; overwegende dat boeren in de eerste plaats voedselproducenten zijn, en agrarisch natuurbeheer een maatschappelijke dienst is die boeren optioneel kunnen leveren; overwegende dat de rekening van bezuinigingen op het natuurbeleid niet op het bordje van boeren buiten de ecologische hoofdstructuur mag worden gelegd; verzoekt de regering, agrarisch natuurbeheer niet uit de 70% basispremie te financieren, maar te financieren als dienst passend binnen de 30% betaling voor vergroeningsmaatregelen of vanuit de tweede pijler van het gemeenschappelijk landbouwbeleid, en gaat over tot de orde van de dag.
Debatitem
Voorzitter. Ik sluit mij graag aan bij de toelichting die is gegeven door mevrouw Van Gent van GroenLinks. Ik zal haar moties over de internationale verplichtingen en de memorie van toelichting meeondertekenen. Ik onderschrijf ook de toelichting van mevrouw Wiegman.
Debatitem
Ik had in het algemeen overleg begrepen dat mevrouw Jacobi het eens was met mijn motie om het geld voor 130 km/h in de natuur te stoppen. Gaat zij die motie ook steunen?
8 december 2011 omstreeks 13:50 via Decentralisatie natuurbeleid - Link - Delen
Debatitem
Wellicht, maar ik moet de motie nog even goed tot mij nemen. In de haast kan ik daar niet zomaar blindelings ja op zeggen. En u kennende, mevrouw Van Gent, moet ik wel alle woorden even goed tot mij nemen! Maar ik ben positief.Ik heb enkele moties.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende het advies van het Planbureau voor de Leefomgeving: de wenselijkheid van een gezamenlijke langetermijnvisie op natuur en natuurbeleid in Nederland; overwegende het belang van een gezamenlijke toekomstvisie; verzoekt de regering om met de provincies tot een gezamenlijke toekomstvisie op natuur en natuurbeleid te komen, en gaat over tot de orde van de dag.
Debatitem
Nog een paar, voorzitter.
Debatitem
Dat kan niet. U hebt twee minuten en u hebt anderhalve minuut gebruikt, exclusief de interruptie. We hebben daar afspraken over gemaakt. U zult moeten kiezen.
Debatitem
Dan dien ik een motie over nationale parken in.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat de nationale parken "parels" zijn van ons land en van grote toeristische waarde; overwegende dat de status nationaal park vereist dat er duidelijke afspraken zijn ten aanzien van onderzoek, educatie, voorlichting en openstelling, en hierbij de financile middelen geborgd zijn; overwegende dat de nationale parken in het deelakkoord "vervallen rijkstaken" zijn geworden; verzoekt de regering, haar verantwoordelijkheid voor de nationale parken te blijven nemen en aan de gestelde eisen voor de status nationaal park te blijven voldoen, en gaat over tot de orde van de dag.
8 december 2011 omstreeks 13:51 via Decentralisatie natuurbeleid - Link - Delen
Debatitem
Dan heb ik nog een motie van twee regels.
Debatitem
U had er nog twee? Doe dan de belangrijkste.
Debatitem
Aangezien de staatssecretaris bij de nieuwe natuurwet ophoudt met de bescherming van veel soorten, dien ik de volgende motie in.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat het voorstel voor een nieuwe natuurwet op onderdelen haaks staat op het natuurakkoord; verzoekt de regering, het voorstel voor de nieuwe natuurwet in overeenstemming te brengen met het natuurakkoord, en gaat over tot de orde van de dag.
Debatitem
Stientje van Veldhoven-van der Meer (D66)
Voorzitter. Als je moet bezuinigen, dan moet dat ook op natuur. Doe het dan echter wel zorgvuldig en met een visie op het halen van je doelstellingen. Het natuurakkoord dat er nu ligt, faalt op beide punten. Daarom dien ik twee moties in.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat de regering met de provincies een onderhandelingsakkoord natuur inclusief verduidelijking heeft voorgelegd aan de Kamer; constaterende dat de Kamer met de motie-Pechtold c.s. (32417, nr. 31) en de motie-Dijkgraaf/Koopmans (30825, nr. 103) heeft gevraagd om een match tussen het beheerbudget en de gewenste kwaliteit en kwantiteit van natuurgebieden om te voorkomen dat de kwaliteit van het beheer achteruitgaat; overwegende dat op de volgende punten nog altijd onduidelijkheid bestaat over de interpretatie, uitwerking en onderbouwing van het onderhandelingsakkoord: - wat onder meer op basis van beheerplannen en stroomgebiedplannen de concrete, ecologische en financile opgaven op korte en middellange termijn zijn voor het voldoen aan de verplichtingen in het kader van Natura 2000 en de Kaderrichtlijn Water, en in hoeverre deze opgaven gerealiseerd kunnen worden met voorliggend akkoord; - of en hoe het akkoord garandeert dat de kwaliteit van beheer van bestaande natuur gewaarborgd blijft; - hoe hoog de kosten voor hydrologische maatregelen zijn en door wie deze worden opgebracht; - of de kosten voor het Faunafonds in het akkoord reel zijn ingeschat; - hoe hoog de kosten voor het exotenbeheer worden ingeschat; - wat de jaarlijkse kosten van rente en aflossing op de verwerving van grond in het verleden zijn, en in welke mate deze binnen de 100 mln. vallen; - hoe maximaal rendement van de inzet van ruilgronden, zowel in ecologische als financile zin gewaarborgd is; - wat het bedrag is van de juridisch harde verplichtingen in relatie tot het OostvaardersWold; van mening dat zorgvuldige decentralisatie en goede bestuurlijke verhoudingen vragen om duidelijkheid op voornoemde punten; verzoekt de regering, in overleg met de provincies tot een uitwerking van het akkoord te komen, dit pakket voor de Voorjaarsnota opnieuw na een doorrekening van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) aan de Kamer voor te leggen, en in afwachting van een Kameruitspraak hierover geen definitief akkoord te sluiten, en gaat over tot de orde van de dag.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat volgens het (Planbureau voor de Leefomgeving) PBL het potentile rendement van beschikbare hectares voor de natuur verschilt; overwegende dat daardoor voor het beste resultaat de restopgave c.q. kwaliteitsimpuls die met de provincies is afgesproken. een andere verdelingssleutel vraagt dan momenteel gebruikt wordt in het Provinciefonds; verzoekt de regering om in haar overleg met de provincies in te zetten op een zo groot mogelijk ecologisch rendement, per euro of ingezette hectare grond, met het oog op de in het natuurakkoord afgesproken doelen, en gaat over tot de orde van de dag.
Debatitem
Voorzitter. Ik dank de regering niet alleen voor het akkoord, maar ook voor de nadere verduidelijking, die mede onder invloed van de beraadslagingen in dit huis tot stand is gekomen. Er zijn momenten waarop je denkt: er gaat niets boven een minderheidskabinet. Toch dien ik twee moties in.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat de regering een positieve grondhouding heeft om de gelden voor natuurcompensatie die vanaf 2012 vanwege rijksprojecten beschikbaar komen in hun geheel beschikbaar te stellen voor de ontwikkelopgave herijkte ehs; verzoekt de regering, de natuurcompensatiemiddelen die vrijkomen vanwege rijksprojecten jaarlijks en per project inzichtelijk te maken en beschikbaar te stellen voor de provincies ter realisatie van de ontwikkelopgave herijkte ehs en hiertoe de "spelregels ehs" aan te passen, en gaat over tot de orde van de dag.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat het Bureau Beheer Landbouwgronden (BBL) gronden in bezit heeft welke zijn gefinancierd vanuit de rijksbegroting; overwegende dat een deel van de BBL-gronden voor zover deze niet zijn opgenomen als ruilgrond in het decentralisatieakkoord verzilverd worden onder andere voor de taakstelling; verzoekt de regering, de grond die niet verzilverd hoeft te worden, toe te voegen aan het ruilgrondvolume dat is overeengekomen in het decentralisatieakkoord, en gaat over tot de orde van de dag.
8 december 2011 omstreeks 13:52 via Decentralisatie natuurbeleid - Link - Delen
Titel: Decentralisatie natuurbeleid
Omschrijving: Decentralisatie natuurbeleid.
Vergadering: Nummer (8 december 2011)
Voorzitter: Gerdi Verbeet
Disclaimer: Uit deze ongecorrigeerde tekst mag niet worden geciteerd. Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Sprekers in dit debat:
“Zou er een manier zijn om onze webwinkel nog vernieuwender te maken?”
Wolq helpt om software en het web gebruiks-vriendelijker te maken. Bijvoorbeeld om uw klanten een nog betere winkelervaring te bieden. Ook bedenken wij innovatieve oplossingen, zoals Publitiek, voor complexe vraagstukken.
Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?