Curatele politiekorpsen

Debat in de Tweede Kamer op 23 juni 2010

1. Hero Brinkman (Brinkman)

Hoe staat het met die ene toelage die we zouden krijgen? Er zijn verschillende toelages mogelijk. We hebben afgesproken dat er maar één toelage zou komen. Punt uit.

23 juni 2010 omstreeks 20:05 via Curatele politiekorpsen - Link - Delen

2. Ernst Hirsch Ballin (CDA)

Ik heb u op 21 mei een redelijk uitgebreide brief geschreven over de verschillende toelagen. Voor een deel werden daarin de bevindingen weergegeven van het onderzoek door de RAD. Ik heb daaraan conclusies verbonden die erop neerkomen dat er een beloningssysteem zal moeten zijn waarin zowel de wedde -- ouderwets gezegd -- als de toelage die uniforme standaarden volgt. We moeten dit nog bespreken met de vakbonden. De uitkomsten daarvan krijgt u natuurlijk ook.

23 juni 2010 omstreeks 20:05 via Curatele politiekorpsen - Link - Delen

3. Coskun Çörüz (CDA)

Ik wil graag met u inzoomen op de rol van de korpsbeheerder en wil daarbij ook de vakbond betrekken. De positie van de korpsbeheerder vind ik altijd een beetje ingewikkeld. Laat ik het aardig zeggen: de korpsbeheerders bellen en mailen ons gek als er bezuinigd moet worden, terwijl diezelfde korpsbeheerders de bedragen fiatteren waarover het nu gaat. Ik vind dat een ingewikkelde zaak. Bovendien: waarom moet u eigenlijk overleggen met de vakbonden? De maxima van de Wopt zijn toch duidelijk? Er zit een maximum aan wat er kan worden betaald; dat bedrag staat vast, hoewel het natuurlijk altijd lager mag uitvallen. Ik snap dit niet helemaal. Waarom moet u toch met die vakbonden overleggen?

Verder vroeg ik u in mijn termijn om een aanwijzing. Kan er voor u een moment komen waarop u zegt: dit wordt echt te gek, want iedereen staat op zijn achterste benen; daarom grijp ik nu in en gebruik ik mijn aanwijzingsbevoegdheid?

23 juni 2010 omstreeks 20:06 via Curatele politiekorpsen - Link - Delen

4. Ernst Hirsch Ballin (CDA)

Er is naar mijn inzicht een hele reeks onderwerpen waarover we met de kennis van nu moeten zeggen dat er een te grote diversiteit is ontstaan tussen -- en soms ook binnen -- de diverse politiekorpsen die ons land rijk is. Dat geldt voor automatiseringssystemen, voor de werkwijze die wordt gevolgd en voor de manier waarop we normeren welke taken worden vervuld, en het geldt ook voor deze inkomens. We moeten zulke zaken dus in algemene regels verwerken. Daarbij moeten we de eisen van het overheidspersoneelsbeleid in acht nemen. Hoewel het in dezen gaat om een groep die bij naam en functie bekend is, vereisen de regels van het overheidspersoneelsbeleid toch dat we hierover spreken met de vakbonden. Dat is de verklaring.

Geheel in het algemeen: ik ben niet schuw om van aanwijzingen gebruik te maken als daarvoor een reden is. Maar het geven van aanwijzingen is geen doel in zichzelf.

23 juni 2010 omstreeks 20:07 via Curatele politiekorpsen - Link - Delen

5. Ronald van Raak (SP)

Voorzitter. Er ligt een bom onder de politie, namelijk de bezuinigingen. Die bom heeft deze regering onder de politie gelegd, maar die bom kan deze regering daar niet weghalen, dat kan deze Kamer alleen maar doen. Dat kan nooit moeilijk zijn, want in de aanloop naar de verkiezingen hebben heel veel politieke partijen in deze Kamer gezegd: de bezuinigingen op de politie moeten van tafel. Die verkiezingen zijn geweest, en als ik tel, zie ik dat die partijen een heel grote meerderheid hebben in deze Kamer. Die bezuinigingen op de politie kunnen dus nu van tafel. Vandaar de volgende motie.

Motie

De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat politieke partijen op dit moment onderhandelen over toekomstige bezuinigen; constaterende dat tijdens de verkiezingscampagne verschillende politieke partijen zich hebben uitgesproken tegen bezuinigingen op de politie; verzoekt deze demissionaire regering, de invulling van de bezuinigingen op de politie te stoppen, en gaat over tot de orde van de dag.

Deze motie is voorgesteld door het lid Van Raak. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 212 (29628).

23 juni 2010 omstreeks 20:09 via Curatele politiekorpsen - Link - Delen

6. Ronald van Raak (SP)

Collega's, ik reken op jullie steun, de agenten doen dat ook.

Ten slotte roep ik de minister nog op, nu eens een eind te maken aan dat gegraai. Gewone agenten pikken dat niet meer. De heer Cohen is er niet, maar misschien kan mevrouw Kuiken zeggen of hij heeft getwitterd over die EUR262.000 voor de hoofdcommissaris van Amsterdam, plus een leuke villa in Warmond. Ik zie uit naar de twitter.

23 juni 2010 omstreeks 20:10 via Curatele politiekorpsen - Link - Delen

7. Hero Brinkman (Brinkman)

Voorzitter. Wij hebben het over beloningen en extra toelages, een complex onderwerp. De brief daarover staat op de agenda voor de procedurevergadering, dus daar gaan we het nog over hebben. We hebben het ook over de methoden om binnen de politie efficiënter en effectiever te gaan werken door in het vet te gaan snijden. En we hebben het over de constatering dat we over de laatste acht jaar ontzettend veel extra geld hebben gegeven aan de politie. Dat is allemaal waar. Ik heb begrepen dat dat 1,2 mld. over de laatste acht jaar is. Grosso modo is het er niet echt veiliger op geworden. Sterker nog: het blauw op straat is gewoon minder zichtbaar. Dat zijn problemen, waarvoor echt maar een oplossing is: de nationale politie. Haal al dat geld bij die korpsbeheerders weg. Ze houden alles onder een hoedje, en gaan met de korpschefs allerlei afspraken maken. Die korpschefs gaan vervolgens hun eigen salarissen en beloningen bepalen, en ze verzinnen allerlei extra toelagen voor zichzelf. Daardoor krijgen we deze toestanden. Daardoor is er geen drang voor die mensen om te gaan snijden in hun eigen vet, en daardoor is er minder blauw op straat. Ik snap dat het een heel vervelende periode is, met de formatie, en ik snap dat iedereen zich afvraagt of we dat op dit moment moeten doen, maar laten we eerlijk zijn: er is een ruime meerderheid om dit op deze manier aan te pakken. Veiligheid is in de verkiezingen altijd een heel belangrijk onderwerp geweest. Met alle respect voor alle partijen die het in hun verkiezingsprogramma's hebben staan, zouden we geen knip voor de neus waard zijn als we geen rechtdoen aan de verkiezingsuitslag en de aan de kiezer gedane beloften. Vandaar de volgende motie.

Motie

De Kamer, gehoord de beraadslaging, verzoekt de regering het wetsvoorstel Nationale Politie in te dienen, en gaat over tot de orde van de dag.

Deze motie is voorgesteld door het lid Brinkman. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 213 (29628).

23 juni 2010 omstreeks 20:10 via Curatele politiekorpsen - Link - Delen

8. Ernst Hirsch Ballin (CDA)

Mijnheer de voorzitter. De motie van de heer Van Raak wil ik ontraden. Daarbij wil ik mij niet tegenover hem plaatsen als het gaat om de behoefte aan operationele sterkte bij de politie. Ik heb echter gezegd dat er beleid wordt uitgevoerd en aangegeven wat in het perspectief van wat er nog besloten moet worden rond de formatie, nodig en zinvol is. Vandaar dat ik deze motie moet ontraden.

23 juni 2010 omstreeks 20:13 via Curatele politiekorpsen - Link - Delen

9. Ronald van Raak (SP)

Is dat wel netjes? Ik heb de motie namelijk aan mijn collega's gericht. Ik heb de Kamer gevraagd om zich aan de eigen verkiezingsbeloftes te houden. Ik vind het prima als de minister een mening geeft, maar het zou toch chiquer zijn als hij zegt dat hij dit aan de Kamer laat.

23 juni 2010 omstreeks 20:14 via Curatele politiekorpsen - Link - Delen

10. Ernst Hirsch Ballin (CDA)

Ik heb net minstens 120 seconden gewacht tot ik de tekst van beide moties kon lezen. Ik lees toch echt in de motie van de heer Van Raak een verzoek dat gericht is aan de regering.

Dan de motie van de heer Brinkman. Ik heb net al wat gezegd over de stand van zaken van de besluitvorming over de inrichting van het toekomstige politiebestel. Ik merk trouwens op dat er een wetsvoorstel aanhangig is bij de Kamer. Dat wetsvoorstel is in het najaar van 2006 onder verantwoordelijkheid van mijn toenmalige collega van Binnenlandse Zaken -- en tevens mijn ambtsvoorganger -- de heer Remkes en mij ingediend. Ik wil deze aantekening even plaatsen bij de veronderstelling van de heer Brinkman dat een nieuw wetsvoorstel nodig zou zijn. De besluitvorming over dat wetsvoorstel is aan degenen die bij de formatie betrokken zijn. Het is denkbaar dat de conclusie zal zijn dat dat wetsvoorstel goed is. Het is ook denkbaar dat wordt gezegd dat het op bepaalde punten meer of minder ingrijpend moet worden gewijzigd. Er zijn ook andere conclusies denkbaar. Dat zijn allemaal mogelijke conclusies die pas aan de orde kunnen komen op het moment dat er een nieuw kabinet is dat een regeringsverklaring aflegt. Ik zou daarom willen suggereren om de stemming over deze motie, die zich richt tot de regering, aan te houden tot het debat over de regeringsverklaring. Ik kan geen mededeling doen over de datum daarvan, want ook ik ben, net als u allemaal, op dat punt in afwachting.

23 juni 2010 omstreeks 20:14 via Curatele politiekorpsen - Link - Delen

11. Hero Brinkman (Brinkman)

Ik kan de minister zeggen dat ik dat niet zal doen. Ik heb aangegeven dat het van belang is dat de Kamer een uitspraak doet, ook vanwege de verkiezingen. Ik begrijp de moeilijkheden omtrent de formatie, maar het is een belangrijk punt geweest. Ik vind dat mensen er recht op hebben dat politieke partijen staan voor wat ze zeggen tijdens de verkiezingsperiode. Daar moeten die partijen ook recht aan doen.

23 juni 2010 omstreeks 20:17 via Curatele politiekorpsen - Link - Delen

12. Ernst Hirsch Ballin (CDA)

Uiteraard heb ik er geen zeggenschap over op welk moment de Kamer over de motie stemt, maar ik sta hier als lid van een demissionair kabinet. De goede en ordelijke democratische besluitvorming brengt mee dat ik nu geen standpunten inneem, want die dienen te worden ingenomen door degene die daarvoor in een komend kabinet verantwoordelijk is.

De beraadslaging wordt gesloten.

23 juni 2010 omstreeks 20:18 via Curatele politiekorpsen - Link - Delen

13. Voorzitter

Ik dank de minister voor de gegeven antwoorden en de leden voor hun inbreng. Donderdag zal er over de moties worden gestemd.

Het debat over de rellen in Culemborg was gepland voor 21.15 uur, maar aangezien de minister voor WWI inmiddels is gearriveerd, evenals bijna alle woordvoerders, kunnen wij daar iets eerder mee beginnen. Wij wachten nog even tot alle woordvoerders er zijn.

De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.

23 juni 2010 omstreeks 20:18 via Curatele politiekorpsen - Link - Delen

Over dit debat

Bericht van de makers

“Onze medewerkers moeten eerst op training voordat ze ons intranet begrijpen. Dat moet toch beter kunnen!”

Wolq helpt om software en het web gebruiks-vriendelijker te maken. Zo bespaart u veel geld op trainingen. Ook bedenken wij innovatieve oplossingen, zoals Publitiek, voor complexe vraagstukken.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?