Debat in de Tweede Kamer op 19 mei 2010
Debatitem
Ik denk daar anders over. De praktijk van de afgelopen jaren leert ons dat de consument nog steeds het slachtoffer wordt van werkgevers die zich slecht gedragen, ondanks het feit dat wij er in de Kamer al een aantal jaren over praten. Ik wil dat op deze manier graag ondervangen.
19 mei 2010 omstreeks 13:53 via Consumentenbeleid - Link - Delen
Debatitem
De staatssecretaris heeft -- naar mijn idee volkomen terecht -- gezegd dat we een aantal procedures door moesten. Dat kost tijd. Sinds kort kunnen wij effectief boetes opleggen. Wat mevrouw Gesthuizen wil, vind ik zo'n verhaal voor de bühne, in verkiezingstijd!
19 mei 2010 omstreeks 13:53 via Consumentenbeleid - Link - Delen
Debatitem
Nee, wij kunnen al heel lang effectieve boetes opleggen. Elk bedrijf dat zich niet netjes houdt aan de regels die wij in dit land hebben, kan op ieder moment een boete opgelegd krijgen. Er is echter een verschuiving gaande. Jaren terug was er veel meer colportage en misschien komt dat wel terug. Het parlement moet zich gewoon aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Ik constateer dat er nog steeds veel klachten zijn van consumenten die zeggen: ik word niet alleen op een ongunstig tijdstip gebeld maar ik word ook nog eens beduveld aan de telefoon. Ik wil daaraan een einde maken en wat mij betreft, zijn er meer wegen die naar Rome leiden.
19 mei 2010 omstreeks 13:54 via Consumentenbeleid - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. Ik reageer graag op de drie ingediende moties. Ik doe dat mede namens mijn collega van Economische Zaken, mevrouw Van der Hoeven, die de taken en verantwoordelijkheden op dit terrein volledig behartigt na het aftreden van de staatssecretaris van Economische Zaken, naar wie in het debat nog werd verwezen.
Ik ga allereerst in op de motie van mevrouw Aasted-Madsen-van Stiphout, mevrouw Vos en mevrouw Van Gesthuizen over telefonische verkoop. Wij hebben begrip voor de achterliggende gedachte van die motie namelijk voorkomen dat de consument wordt overrompeld. Toch hebben wij ook enige bezwaren tegen die motie. Het voorstel dat vervat is in de motie betekent dat op initiatief van de ondernemer geen telefonische overeenkomsten meer kunnen worden gesloten. Dat zou een belangrijke en laagdrempelige wijze van contract sluiten onmogelijk maken. Die wijziging zou bovendien voor alle ondernemers gelden. Dat is disproportioneel; daarmee worden de ondernemers die het goed doen de dupe van incidenten die veroorzaakt zijn door enkele kwaadwillenden. De schriftelijke bevestiging zou alleen gelden voor de diensten waarbij het initiatief tot het gesprek van de ondernemer is gekomen, niet als de consument zelf heeft gebeld. Dat onderscheid lijkt mij moeilijk te handhaven. Het is ook gemakkelijk te omzeilen. Een ondernemer kan op internet adverteren met een aanbieding en de klant laten bellen naar een gratis telefoonnummer of tijdens het gesprek de consument vragen om terug te bellen. Het zal ook niet leiden tot een reductie in administratieve lasten omdat er geen wettelijke verplichting tot het opnemen van een voice lock bestaat. De huidige specifieke wet- en regelgeving inzake verkoop op afstand kent al voldoende bescherming voor de consumenten. Hij moet tijdens het telefoongesprek de voorgeschreven informatie ontvangen. De consument krijgt daarvan ook een schriftelijke bevestiging en heeft vervolgens een herroepingsrecht van zeven werkdagen. Ik vind echter wel -- dat vindt mijn collega van Economische Zaken ook -- dat er nog harder en sneller kan worden opgetreden tegen incidenten. Mijn collega zal daarom de handhavingsbevoegdheden van de consumentenautoriteit verder versterken. Zoals al is aangekondigd tijdens het AO in april is daarvoor een wetswijziging in voorbereiding. Die wijziging zal niet alleen betrekking hebben op de specifieke situatie van de telefonische verkoop maar generiek van karakter zijn en voor alle aanbiedingsvormen gelden. Het voorstel omvat een aanwijzingsbevoegdheid voor de consumentenautoriteit, een informatie- en waarschuwingsbevoegdheid, het verhogen van de boetes en het opleggen van aanvullende maatregelen bij een last onder dwangsom. Die zou ook kunnen worden opgelegd als in een specifiek geval sprake blijkt van misbruik van telefonische contacten. Ik herhaal dat ik sympathie heb voor de doelstelling van de motie. Een bepaling die inhoudt dat een contract pas bekrachtigd wordt nadat de consument een handtekening heeft geplaatst, schriftelijk of digitaal, gaat in mijn ogen echter verder dan noodzakelijk is.
19 mei 2010 omstreeks 13:55 via Consumentenbeleid - Link - Delen
Debatitem
Ine Aasted-Madsen-van Stiphout (CDA)
Voorzitter. De minister vertelt dat de goeden onder de kwaden leiden omdat telefonische verkoop niet meer mogelijk zou zijn. Die conclusie is onjuist. Met mijn motie sta ik de telefonische verkoop niet in de weg. Ik stel slechts voor om de 2% tot 3% die toehapt op de aanbieding, dat nog eventjes te laten bevestigen.
Het levert nul administratieve lasten op, omdat de aanbieder nu al een enveloppe moet sturen met daarin de algemene voorwaarden en de uitleg over het herroepingsrecht. Het enige wat hij hoeft te doen, is iets anders in de enveloppe stoppen, namelijk de offerte. Wat dat betreft, is er eigenlijk niets aan de hand. Waar het ministerie het accent legt op het beboeten van de bedrijven, leggen wij het accent op het voorkomen van ellende. Wij willen de consument beschermen. Wij vinden dat belangrijker dan het beboeten van bedrijven.
19 mei 2010 omstreeks 14:00 via Consumentenbeleid - Link - Delen
Debatitem
Ik dank mevrouw Aasted-Madsen-van Stiphout voor de gegeven toelichting. Dat neemt niet weg dat ik in de motie lees dat de regering wordt opgeroepen om te bepalen dat de overeenkomst pas is bekrachtigd nadat er een handtekening is geplaatst, schriftelijk of digitaal. Dat betekent dus, in juridische termen verwoord, dat de overeenkomst dan pas rechtsgeldig tot stand is gekomen. Het is dan geen telefonische verkoop meer, maar een telefonische inleiding tot een schriftelijke verkoop.
19 mei 2010 omstreeks 14:02 via Consumentenbeleid - Link - Delen
Debatitem
Of ik heb niet goed opgelet, of ik heb het politieke oordeel van de minister over de motie niet gehoord.
19 mei 2010 omstreeks 14:03 via Consumentenbeleid - Link - Delen
Debatitem
Ik heb geprobeerd om te verwoorden waarom wij het aanvaarden van de motie ontraden. Misschien heb ik dat, wegens mijn sympathie voor de achterliggende intenties alsmede onze wens om de consument toereikende bescherming te geven -- ik heb ook verwezen naar de toezegging van collega Van der Hoeven op het punt van de Consumentenautoriteit -- zo mild doen klinken dat het de heer Elias ontging.
Debatitem
Wij zijn het erover eens dat de consument moet worden beschermd, alleen denkt mijn fractie dat dit daarbij niet helpt.
Debatitem
Voorzitter. Ik kom bij de motie van mevrouw Aasted-Madsen-van Stiphout en mevrouw Vos over de internetsnelheden. Ook die motie is sympathiek. Ik zal goed opletten dat ik het dictum zo dadelijk ook helder verwoord. Transparantie is erg belangrijk en internetsnelheid ook, zo voeg ik daaraan uit eigen ervaring toe. De consument moet weten waaraan hij of zij toe is en een goede keuze kunnen maken op basis van juiste informatie. De feitelijke internetsnelheid is, zoals de indiensters ongetwijfeld weten, van veel technische factoren afhankelijk, zowel in het netwerk van de internetprovider als bij de consument thuis. De toenmalige staatssecretaris, de heer Heemskerk, heeft dat eerder bij de beantwoording van vragen van uw Kamer tot uitdrukking gebracht. Collega Van der Hoeven heeft dat op 8 april ook gedaan. Absolute duidelijkheid over de daadwerkelijke snelheid is dus moeilijk te geven, maar ik ben het wel met de indiensters eens dat in de informatievoorziening over internetsnelheden een belangrijk aandachtspunt ligt. Ik zal dan ook graag kijken of wij die kunnen verbeteren, waarbij wij ook de vrijwillige gedragscode van de Britten zullen betrekken. In die code is onder meer neergelegd dat aanbieders consumenten informeren dat de aangegeven snelheid een maximum betreft en dat de daadwerkelijke internetsnelheid, afhankelijk van technische factoren, waarschijnlijk lager is. Ik hoop dat deze toezegging ook wordt herkend door de indiensters van de motie. Ik probeer nu non-verbaal contact met hen te maken, wat even moeilijk valt nu de heer Graus mevrouw Aasted-Madsen in beslag neemt en mevrouw Vos door haar bagage in beslag wordt genomen. Nu ik hun aandacht weer heb, zeg ik dat ik de indruk heb dat deze intentie goed spoort met wat zij met de motie beogen. Ik merk deze motie aan als ondersteuning van het beleid. Een eventuele aanneming ervan door uw Kamer zullen wij met vreugde tegemoet zien.
19 mei 2010 omstreeks 14:04 via Consumentenbeleid - Link - Delen
Debatitem
Er is over dit onderwerp een aantal Kamervragen gesteld aan het begin van dit jaar.
Begrijp ik goed dat de minister van mening is dat internetproviders in hun advertenties moeten aangeven dat het maximumsnelheden betreft, zoals zijn voorganger op dit dossier, de heer Heemskerk, zei? Is hij nog steeds van mening dat die transparantie in ieder geval gegarandeerd moet zijn?
19 mei 2010 omstreeks 14:07 via Consumentenbeleid - Link - Delen
Debatitem
Ik heb net gezegd wat bepalend is voor de feitelijke internetsnelheid. Als de redactie van een advertentie de indruk wekt dat de snelheid die men aangeeft ook daadwerkelijk de via het apparaat van de consumenten te ontvangen snelheid is, dan zou dat geen juiste informatie zijn. De juiste informatie zou zijn dat dit de maximaal te realiseren snelheid is onder de vereiste omstandigheden van doorgifte en ontvangst.
19 mei 2010 omstreeks 14:08 via Consumentenbeleid - Link - Delen
Debatitem
De minister kan internetproviders dus ook dwingen om aan te geven dat het maximale snelheden betreft?
19 mei 2010 omstreeks 14:08 via Consumentenbeleid - Link - Delen
Debatitem
Het betreft civiel recht. De consument, respectievelijk de collectieve belangenbehartiger van de consument, is dus degene die dwingt. Daarnaast zijn er nog de mogelijkheden in geval van onjuiste informatievoorziening uit het oogpunt van concurrentie en eerlijke mededinging.
Ten slotte ga ik in op de motie van mevrouw Gesthuizen over de beloningsstructuur van callcentra. Het kabinet ziet geen reden om in te grijpen in de beloningsstructuur van medewerkers van callcentra. Dat is iets voor werkgevers en werknemers. Perverse prikkels die ertoe leiden dat verkopers consumenten misleiden of agressief benaderen, zijn volstrekt ongewenst. Daar zullen wij zo nodig brancheorganisaties op aanspreken. Dergelijke praktijken kunnen door middel van de Wet oneerlijke handelspraktijken worden aangepakt door de Consumentenautoriteit. Brancheorganisaties van callcentra, maar ook van bijvoorbeeld energiebedrijven, zien in dat consumenten op een eerlijke manier moeten worden geïnformeerd. Uiteindelijk gaat het niet om ingrijpen in de beloningen, maar wel om hard optreden tegen verkopers die de wet- en regelgeving met voeten treden. Die aanpak staat het kabinet voor ogen. Daarom ontraad ik deze motie.
Ik hoop hiermee van regeringszijde de vereiste duidelijkheid te hebben gegeven.
De beraadslaging wordt gesloten.
19 mei 2010 omstreeks 14:09 via Consumentenbeleid - Link - Delen
Debatitem
Wij zullen tijdens de eindstemming stemmen over de bij dit VAO ingediende moties.
19 mei 2010 omstreeks 14:11 via Consumentenbeleid - Link - Delen
Titel: Consumentenbeleid
Omschrijving: Aan de orde is het debat over consumentenbeleid.
Vergadering: Nummer (19 mei 2010)
Voorzitter: Jan Boelhouwer
Disclaimer: Uit deze ongecorrigeerde tekst mag niet worden geciteerd. Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Sprekers in dit debat:
“Zou er een manier zijn om onze webwinkel nog vernieuwender te maken?”
Wolq helpt om software en het web gebruiks-vriendelijker te maken. Bijvoorbeeld om uw klanten een nog betere winkelervaring te bieden. Ook bedenken wij innovatieve oplossingen, zoals Publitiek, voor complexe vraagstukken.
Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?