Debat in de Tweede Kamer op 30 juni 2010
Debatitem
Wij bediscussiëren dit continu tussen de lidstaten; dat is overduidelijk. Laat ik het voor eens en voor altijd duidelijk maken: artikel 21 staat er niet voor niets. Dat is er niet om de anderen ertoe te bewegen om uit het NAVO-verdrag te stappen, maar juist om anderen ertoe te bewegen om partij te worden bij het clustermunitieverdrag, terwijl zij anders nooit partij bij dat verdrag zouden zijn geworden.
Ik heb uiteraard discussies gevoerd met de collega van Defensie en met oud-Kamerlid Van Velzen over de vraag wat nodig is om zeker te stellen dat zo veel mogelijk landen ondertekenaar worden van dit clustermunitieverdrag. Wij zijn het er volstrekt over eens dat dit verdrag een mijlpaal en een succes is. Wij kunnen buitengewoon blij zijn met zo'n brede steun voor het verdrag in het nationale parlement. Maar er was altijd een verschil van mening, ook met oud-Kamerlid Van Velzen. Zij vond dat het nog net ietsje meer moest zijn. De heer Jasper van Dijk weet dat dit soms ...
30 juni 2010 omstreeks 22:54 via Clustermunitie - Link - Delen
Debatitem
Debatitem
... niet alleen reëel is, maar ook wel eens de vijand van het goede kan zijn.
Mevrouw Eijsink wijst terecht op het onderzoek dat wij gedaan hebben naar de dood van Stan Storimans. Wij hebben vele malen bij Rusland aangedrongen op eigen onderzoek, omdat Rusland het onderzoek dat Nederland verricht had, niet omarmde. Ik heb niet alleen aangedrongen op nader onderzoek door de Russen, maar wilde er ook de resultaten van zien. Ik verlangde de bewijsvoering dat de redenering van de Russen klopte. Daar wachten wij nog steeds op. Als ik eerlijk ben, vraag ik mij af of de bewijsvoering ooit komt. Ik heb in mijn contacten met Lavrov, de minister van Buitenlandse Zaken van Rusland, meerdere malen gesteld -- ook toen ik de resultaten van onze onderzoeken in ontvangst nam -- dat ons onderzoek overtuigend en helder was: de dood van Stan Storimans was veroorzaakt door het gebruik van clustermunitie, die naar onze mening uit Rusland afkomstig was. Ik vond het helder en overtuigend dat Stan Storimans gedood is door een Russische raket met clustermunitie. Ik heb dit meerdere malen duidelijk gemaakt. Deze resultaten worden ontkend, maar niet wordt ontkend dat men clustermunitie heeft en dat men deze in dit conflict gebruikt heeft. Daarin zie ik te meer de noodzaak dat Rusland dit verdrag snel ratificeert. Mevrouw Eijsink kan ervan overtuigd zijn dat ook in de discussie die wij destijds gevoerd hebben met Georgië, ook in het verband van de Europese Unie, ik bij Georgië aangedrongen heb op ondertekening en ratificatie van dit verdrag. Dit verdrag zou wat ons betreft wereldwijd door ieder land geratificeerd moeten worden.
Ten aanzien van het amendement-Jasper van Dijk op stuk nr. 8 heb ik gezegd dat het kabinet met één mond spreekt. Derhalve sluit ik mij aan bij de opmerkingen van de minister van Financiën en de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Daarom blijf ik het amendement ontraden, te meer daar de heer Jasper van Dijk verwees naar een reactie van de minister van Financiën op de eerder aangenomen motie. Het zal niet verbazen dat ik eenzelfde opstelling kies. Anders zou ik de eenheid van het regeringsbeleid doorkruisen. Dat is niet de bedoeling, zelfs niet nu het kabinet een demissionaire status heeft.
Ik heb de heer El Fassed al gemeld dat wij jegens bondgenoten geen vergunningplicht zullen doorvoeren. Jegens niet-bondgenoten geldt een vergunningplicht. Het is dus mogelijk dat in het kader van het exportcontrolebeleid de doorvoer van clustermunitie in bepaalde gevallen niet wordt toegestaan. Bij dezen heb ik dus al uitvoering gegeven aan de motie-El Fassed.
30 juni 2010 omstreeks 22:57 via Clustermunitie - Link - Delen
Debatitem
Eimert van Middelkoop (ChristenUnie)
Voorzitter. Ik heb nog één punt, misschien ter verduidelijking dan wel precisering. Mevrouw Eijsink is teruggekomen op het caveat en de voorbehouden en ook op een, wellicht politiek spannende, situatie die inderdaad kan ontstaan, namelijk dat een land als Nederland, dat dit verdrag heeft ondertekend, vanuit de nood van een crisis gedwongen kan zijn om een missie te starten samen met een land dat dit verdrag niet heeft ondertekend. Anders gezegd: in een dergelijke operatie is het Nederland verboden om clustermunitie in te zetten -- nog los van het feit dat wij dergelijke munitie niet meer hebben -- terwijl een ander land legitiem wel over die munitie mag beschikken en die kan inzetten, omdat het het verdrag niet heeft ondertekend. Dit kan voor een land als Nederland een "no go"-situatie opleveren. Sta mij toe om op te merken dat ik dit redelijk academisch vindt. Het kan echter wel. Doorgaans gaat er natuurlijk een werkelijkheid aan vooraf, namelijk dat je met elkaar de "rules of the game" opstelt en dat je je ook verstaat over de middelen die je daarbij inzet. Ook zal Nederland niet het enige land zijn dat er in een dergelijk geval op zal aandringen om clustermunitie niet te gebruiken. Het mag immers natuurlijk niet zo zijn dat omdat Nederland om humanitaire redenen een groot voorstander is van dit verdrag en een tegenstander van clustermunitie, wij in voorkomende situaties het maar aan een land dat het verdrag niet heeft ondertekend overlaten om die munitie in te zetten. Ik zeg het even scherp. Dan is de betekenis van artikel 31 evident.
30 juni 2010 omstreeks 23:04 via Clustermunitie - Link - Delen
Debatitem
Het is een opmerkelijke opmerking van de minister. Ik geloof dat ik alle partijen heb horen zeggen hoe gevaarlijk en verderfelijk clustermunitie is. Ik vraag de minister om eens vanuit de andere kant te redeneren. Stel, we gaan met drie of vier partijen. Nederland is de enige partij die het verdrag heeft ondertekend. Kan de minister zich dan een situatie voorstellen waarin hij tegen de andere landen zegt: onderteken dat verdrag, dan hebben we een gelijke positie? We spreken over alle burgerslachtoffers die zijn gemaakt en die door iedereen hier zijn gememoreerd.
30 juni 2010 omstreeks 23:08 via Clustermunitie - Link - Delen
Debatitem
Eimert van Middelkoop (ChristenUnie)
Mevrouw Eijsink componeert weer meningsverschillen waar die er helemaal niet zijn. Ik stelde, in het verlengde van een opmerking, de zaak nog even op scherp. Ik had het over een werkelijkheid die kán optreden, gegeven dit verdrag en gegeven het feit dat er landen zijn die het verdrag hebben ondertekend, zoals Nederland, en landen die dat niet hebben gedaan. We praten uitsluitend over de situatie waarin je gedwongen bent om met elkaar een missie te starten. Dan kan het heel spannend worden. Ik wil nogmaals gezegd hebben dat het natuurlijk niet zo kan zijn dat wij met een keurig gezicht zeggen: Nederland heeft het verdrag ondertekend, dus wij doen het niet; laat een ander land het maar doen, dat legitiem wel over clustermunitie kan beschikken. Zo'n situatie zou je niet mogen accepteren.
Ten slotte. Evenals collega Verhagen wil ik aan de heer Van Dijk vragen om mijn waardering aan het adres van mevrouw Van Velzen over te brengen. Op de dag dat het onderhandelingsresultaat werd geformuleerd, heb ik nog contact met haar gehad. Zij zat toen in Dublin. Als er nou één onderwerp is waarin zij haar aandrift als actievoerder en haar ambt als parlementariër wist te combineren, dan was het dit wel. Het is jammer dat zij er vandaag niet bij is, maar zij zal tevreden zijn met het debat en met het resultaat daarvan.
30 juni 2010 omstreeks 23:10 via Clustermunitie - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter, ik zal het stenogram doorgeleiden naar het oud-Kamerlid ...
De algemene beraadslaging wordt gesloten.
30 juni 2010 omstreeks 23:13 via Clustermunitie - Link - Delen
Debatitem
Wij stemmen aanstaande donderdagavond over de twee amendementen, het wetsvoorstel en de motie.
30 juni 2010 omstreeks 23:13 via Clustermunitie - Link - Delen
Titel: Clustermunitie
Omschrijving: Aan de orde is het debat over clustermunitie.
Vergadering: Nummer (30 juni 2010)
Voorzitter: Khadija Arib
Disclaimer: Uit deze ongecorrigeerde tekst mag niet worden geciteerd. Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Sprekers in dit debat:
“Zou er een manier zijn om onze webwinkel nog vernieuwender te maken?”
Wolq helpt om software en het web gebruiks-vriendelijker te maken. Bijvoorbeeld om uw klanten een nog betere winkelervaring te bieden. Ook bedenken wij innovatieve oplossingen, zoals Publitiek, voor complexe vraagstukken.
Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?