Debat in de Tweede Kamer op 24 november 2011
Debatitem
Voorzitter, ik houd mij aan uw orde. Dus als u liever hebt dat wij later interrumperen dan bewaar ik mijn interruptie voor dat moment.
24 november 2011 omstreeks 11:50 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Ik begrijp dat we straks nog een ronde krijgen over dingen die niet voldoende door u zijn besproken. Dus dat wil ik niet nog een keer. Ik begrijp dat de NAVO en defensie een belangrijk punt vormen. Dus ik zou zeggen
24 november 2011 omstreeks 11:50 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter, ik zal u behulpzaam zijn
24 november 2011 omstreeks 11:51 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Ik herhaal niet datgene wat we al hebben gewisseld over het IAEA-rapport en over datgene wat al door de Board of Governors van de IAEA aan de orde is gesteld. Ik meld nogmaals dat Nederland, in het licht van de ontwikkelingen in Iran, voorstander ervan is om de druk zo hoog mogelijk op te voeren. Wij hebben gezegd dat wij niet willen speculeren over zaken die verder reiken dan sancties. Wij willen echter ook niet speculeren over het uitsluiten van eventuele opties die aan de orde kunnen zijn. Dat is conform datgene wat we hebben gewisseld. Daarover is ook besluitvorming geweest tijdens het VAO, aan de hand van de moties van de heer Van Bommel en de heer Timmermans.
We staan nu in feite voor de aanscherping van het sanctieregime voor Iran. Op dat punt is de Europese Unie volop bezig met extra sancties. Ik kan erop wijzen dat de Europese Unie met een intelligent regime werkt voor de financiële sector in Iran, waarbij foute geldstromen worden tegengehouden zonder dat de bevolking daarbij wordt geschaad. Voor je het weet, schaad je namelijk de gewone Iraniër in zijn financiële verkeer met anderen. Daarom wordt er ook nog altijd gepuzzeld op de vraag of de bewegingsruimte van de centrale bank van Iran kan worden ingeperkt zonder de bevolking daarmee te raken. Wij zijn daarover in overleg.
Frankrijk heeft voorgesteld om de tegoeden van de centrale bank van Iran te bevriezen. Dat voorstel onderzoeken we nu, ook op Europees niveau. We moeten er echter enigszins voorzichtig mee zijn. Het gaat erom dat we alles op alles moeten zetten om de Iraniërs af te helpen van de onzalige voortgang van hun kernwapenprogramma.
Voorzitter. Het volgende onderwerp is het vredesproces in het Midden-Oosten. Voor de regering staat bij dit proces zonder meer voorop wat in de Kwartetverklaring van 23 september wordt onderstreept. Ik zeg er even heel kort bij dat die Kwartetverklaring een miraculeuze prestatie op zich is geweest van degenen die daarmee bezig zijn geweest, niet in de laatste plaats -- ik zeg dit expliciet en nadrukkelijk -- van de Hoge Vertegenwoordiger van de Europese Unie Lady Ashton. Die Kwartetverklaring heeft namelijk in ieder geval aangegeven dat de internationale gemeenschap, Rusland, de Verenigde Staten, de Verenigde Naties en de Europese Unie, op dit punt één lijn trekt. De Kwartetverklaring onderstreept de noodzaak om tot rechtstreekse onderhandelingen te komen, via een vastgelegd schema. De betrokken partijen hebben drie maanden om hun eigen voorstel op tafel te leggen. Daarna hebben ze een jaar om op basis daarvan tot een vergelijk te komen. Dat zou dan eind 2012 of januari 2013 moeten zijn.
Wat betreft de parameters van de onderhandelingen is er voor Nederland geen spatje verandering ten opzichte van de standpunten die steeds zijn ingenomen. Deze spelen ook in de Europese Unie en zijn de bekende standpunten. Op basis van de grenzen voor juni 1967 moeten de zaken in een tweestatenoplossing worden gebracht, met daarbij overeengekomen landruil. Deze landruil zou behoorlijk ver kunnen gaan als we teruggrijpen op het plan-Olmert van jaren geleden. Daarnaast moeten er veiligheidsgaranties zijn die recht doen aan Israëlische en Palestijnse veiligheidsbehoeften. Verder gaat het om de bekende twee laatste parameters, namelijk dat er in de onderhandelingen een oplossing moet komen voor de status van Jeruzalem en voor het vluchtelingenvraagstuk. Deze oplossingen moeten leiden tot twee zaken
24 november 2011 omstreeks 11:51 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Ik heb een vraag over een andere VN-organisatie waar Nederland ook een grote bijdrage aan levert, de United Nations Relief and Works Agency. Ik geloof dat we daar zo'n $40 mln. aan geven. Die organisatie hanteert een andere definitie van de Palestijnse vluchtelingen dan de VN zelf. Omdat het vluchtelingenvraagstuk zo'n groot obstakel is voor vrede in het Midden-Oosten, vraag ik de Nederlandse regering om een appreciatie van die discrepantie. Eigenlijk komt het erop neer dat de UNRWA Palestijnen ongeveer tot in de derde generatie erkent als vluchtelingen, maar de VN zelf dit alleen op persoonlijke titel doet. Dat is een verschil tussen 5 miljoen of 250.000 vluchtelingen. Ik wil graag weten hoe we daartegen aan moeten kijken.
24 november 2011 omstreeks 11:57 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Ik begrijp dat veel betrokkenen in dit verband die benadering van de UNRWA zeer belangrijk achten, omdat die de zaken wat toespitst en verheldert. Ik zeg de heer Ten Broeke toe om daar grondig naar te kijken en daar vervolgens een evenwichtig besluit over te nemen. Het is zonder meer een belangrijk punt.
24 november 2011 omstreeks 11:58 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Joël Voordewind (ChristenUnie)
In eerste instantie onderschrijft de minister de drie voorwaarden van het Kwartet voor contacten met de Palestijnse Autoriteit. De motie die echter eerder aan de orde was in de Kamer anticipeert een beetje op de huidige samenwerking tussen de Hamas en Fatah. Daar vindt immers samenwerking plaats en kan een interim-regering worden gevormd. De vraag is dan hoe we met ministers omgaan van de Hamas die als minister de staat Israël niet erkennen. Dat probleem hadden we toen ook. Dat is mijn eerste vraag.
Mijn tweede vraag gaat over het verheerlijken van geweld. De minister zegt dat het beleid tegen geweld en terreur is gericht. Wat doet de regering dan met het feit dat de Palestijnse Autoriteit Palestijnse terroristen in Israëlische gevangenissen financiert? Dat is toch het financieren van terrorisme, weliswaar niet direct door onze bijdrage, maar wel indirect omdat wij 50 mln. geven? Als je dit vertaalt naar de bedragen die de minister in antwoord op de schriftelijke vragen heeft gegeven, namelijk 8,4 mln. per jaar, is het dan niet redelijk om dat bedrag te korten op de 50 mln. om daarmee een signaal af te geven?
24 november 2011 omstreeks 11:59 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Ten aanzien van de eerste vraag van de heer Voordewind over Fatah en Hamas en de kwestie hoe je moet omgaan met een eventuele regering waar leden van Hamas in zouden zitten, zitten we op hetzelfde spoor als bij Libanon en Hezbollah. Het hangt er dan erg sterk van af op welke titel mensen op een bepaald moment in een regering worden genodigd. De Israëli's zelf hebben in de richting van Libanon een behoedzame positie gekozen. Ik denk dat dit ook verstandig zou zijn op het moment dat zoiets zich zou voordoen, maar laten we eerst afwachten of er sowieso een standpunt komt van Hamas over Fatah dat ertoe leidt dat het Fatah wil meenemen in de regering.
Ik zie dat nog niet direct gebeuren. Het is al een keer geprobeerd maar toen is het mislukt. Laten wij het maar even aanzien. Aan de gelden die richting gedetineerden gaan, zitten allerlei narigheden vast. Ik deel dat met de heer Voordewind. Het klinkt cru, maar het is wel de beste optie van twee kwaden. Voor de Nederlandse regering geldt net als voor de Amerikanen, de Israëli's en de Palestijnse Autoriteit dat het maar beter is dat de gelden uit deze hoek komen dan dat op een bepaald moment de terroristische organisatie Hamas vanuit de eigen kas de gedetineerden in Israëlische gevangenissen gaat bedienen. Dat is simpelweg de kwestie van het kiezen tussen verschillende kwaden. Ik kan het niet mooier maken dan het is. Zo is het. En zo wordt het ook door de Israëli's en Amerikanen gevoeld.
24 november 2011 omstreeks 12:01 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Joël Voordewind (ChristenUnie)
Op het eerste punt begrijp ik dat als die situatie zou ontstaan, met Hamas-ministers, wij dezelfde route gaan volgen als in Libanon. Dan zouden er dus geen officiële contacten met Hezbollah-ministers worden onderhouden. Op het tweede punt is wat de minister zegt wel heel pragmatisch
24 november 2011 omstreeks 12:03 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
We komen hiermee inderdaad in de details van die geldstromen terecht. Ik wil daarop nu niet heel precies ingaan. De heer Voordewind spreekt over de pragmatische lijn, maar de aanpak is erop gericht om te voorkomen dat Hamas de tentakels uitstrekt naar gedetineerden in gevangenissen. Als dat toch gebeurt, dan zeg ik
24 november 2011 omstreeks 12:04 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. In het verleden is een motie genomen, waaraan de minister ook refereerde, waarin staat dat er geen sprake kan zijn van het aanmoedigen of verheerlijken van geweld. Tegelijkertijd is er Nederlandse financiering. Ik noemde in mijn bijdrage voorbeelden van de Palestijnse staatstelevisie. Elke keer krijgen wij weer nieuwe voorbeelden waaruit blijkt dat die praktijk vrij ongehinderd door lijkt te gaan. Wat is de reactie van de minister op dat punt?
24 november 2011 omstreeks 12:04 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. Ik ben onaangenaam getroffen door hetgeen ik inderdaad op de Palestijnse mediawatch heb gezien. Ik ben voornemens om de Palestijnse Autoriteit daarop steviger aan te spreken dan tot nog toe is gebeurd. Het staat op gespannen voet met het basisbeginsel waarvan de Palestijnse Autoriteit ook uitgaat
24 november 2011 omstreeks 12:05 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. Het is goed dat de minister zegt dat hij daarop steviger wil zitten. Kan de Kamer bericht worden over de resultaten van het gesprek daarover?
24 november 2011 omstreeks 12:06 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Dat zal ik doen.
24 november 2011 omstreeks 12:06 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. Ik sluit mij daarbij aan en ik vraag de minister of hij in plaats van een tandenloze leeuw te zijn, een leeuw met tanden wil tonen door de Palestijnse Autoriteit in het vooruitzicht te stellen wat er gebeurt als deze zich niet voegt naar wat wij fatsoenlijk vinden.
Ik kom even terug op wat de minister net zei over Iran. Daarover is een AO en een VAO gehouden en in dat VAO heeft de minister het aannemen van twee moties van mijn hand afgeraden, de ene over verscherping van het negatief reisadvies en de andere over de luchtveiligheid met Nederland, Iran, Iran Cargo en de noodzaak om de proliferatiemogelijkheden van het Iraanse regime via de luchtvaartmaatschappijen van dat regime te verkleinen.
De minister zou ernaar kijken, maar ik heb niet veel meer van hem gehoord. Misschien heeft de minister de gelegenheid om deze vragen alsnog te beantwoorden.
Debatitem
Al deze modaliteiten worden meegenomen in de gesprekken die nu gaande zijn, ook op Europees niveau. Dit wordt dus verdisconteerd in de advisering en de besluitvorming ter zake van aangescherpte sancties tegenover Iran. Dit zal zijn beslag krijgen in de Raad van ministers van Buitenlandse Zaken op 1 december.
24 november 2011 omstreeks 12:08 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Ik kan mij toch niet voorstellen dat de minister serieus meent dat een Nederlands belang in Europees kader of in een multilateraal kader moet worden aangepakt. Ik heb een vraag gesteld over de luchtveiligheid boven Nederland. Daar gaat de Nederlandse regering over. Mijn andere vraag ging over het verscherpte negatieve reisadvies dat de minister van Buitenlandse Zaken van ons land heeft gegeven.
24 november 2011 omstreeks 12:08 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Het is prettig om op dit precieze moment niet allemaal eigen stappen te gaan zetten, terwijl we in Europees verband in gesprek zijn over alles wat ermee te maken heeft, ook over de luchtvaartaangelegenheden. De heer Van Kortenoeven kan ervan verzekerd zijn dat dit met grote voortvarendheid gebeurt, omdat we inderdaad beseffen dat we uit de tijd lopen met Iran. Laat dat in elk geval zeker gesteld zijn.
24 november 2011 omstreeks 12:09 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Over sancties tegen Iran zal de Kamer nog komen te spreken. Ik nodig de minister uit om te zijner tijd terugkoppeling te geven over de wijze waarop hij uitvoering geeft aan de motie, om bij wijze van sanctie de import van digitale spionagetechniek tegen te gaan.
Van alle kanten hoor ik berichten dat de traangasgranaten die nu tegen de betogers op het Tahrirplein in Caïro worden ingezet, uit Amerika zouden komen. De minister gaat binnenkort naar Amerika. Ik vraag hem om dit aan de orde te stellen. We moeten niet onbedoeld en indirect meedoen aan het neerslaan van deze betogers.
Verder heb ik een vraag over het vredesproces in het Midden-Oosten. Ik ken de redenering van deze minister goed. De oppositie loopt er al jaren tegenaan. De minister hecht belang aan evenwichtigheid. Hij wil niets unitaleraals. Hij wil niet bashen. Maar er zijn verschillende manieren waarop je aan dat streven uitvoering kunt geven. De Nederlands-Israëlische samenwerkingsraad is de essentie van de buitenlandparagraaf van het regeerakkoord. Politiek gaat daar een eenzijdig signaal van uit. Omwille van het vredesproces en omwille van de evenwichtigheid heb ik de minister de suggestie gedaan om, gezien zijn belangstelling voor economische diplomatie, te bekijken hoe je het instrumentarium voor economische diplomatie in de Palestijnse gebieden kunt intensiveren. Ik vind het voorbeeld van de business development offices in de private sector, speciaal ontwikkeld voor fragiele staten, interessant.
24 november 2011 omstreeks 12:09 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Ik breng zonder meer sympathie op voor de redenering van mevrouw Peters. Ik volg die ook. Als wij meer kunnen doen aan het bevorderen van de economische ontwikkeling in het gebied van de Palestijnse Autoriteit, zullen wij dat niet nalaten. Dat doen wij al, met volle overtuiging en met stevige fondsen. Ik weet niet of wij qua bijdrage de tweede of derde donor van de Palestijnse Autoriteit zijn, maar wij behoren tot de absolute top op dat vlak. Dat waardeert de Palestijnse Autoriteit bijzonder. Als wij daar nog eens een schepje bovenop zouden kunnen doen, zullen we dat niet nalaten. Hoe en in welke vorm we dat specifiek doen, laat ik even rusten. Ik weet dat er gedachten zijn over een Netherlands Business Support Office, of over een andersoortige support office. Laten we even uitzoeken wat de beste modaliteit ter zake zou zijn.
24 november 2011 omstreeks 12:12 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Titel: Begroting Buitenlandse Zaken
Omschrijving: Aan de orde is - het wetsvoorstel Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2012 (33000-V), Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2012 (33000-V).
Vergadering: Nummer (24 november 2011)
Voorzitter: Gerdi Verbeet
Disclaimer: Uit deze ongecorrigeerde tekst mag niet worden geciteerd. Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Sprekers in dit debat:
“Zou er een manier zijn om onze webwinkel nog vernieuwender te maken?”
Wolq helpt om software en het web gebruiks-vriendelijker te maken. Bijvoorbeeld om uw klanten een nog betere winkelervaring te bieden. Ook bedenken wij innovatieve oplossingen, zoals Publitiek, voor complexe vraagstukken.
Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?