Debat in de Tweede Kamer op 24 november 2011
Debatitem
- de motie-Driessen over langjarige juridische verplichtingen (33000-V, nr. 29);
- de motie-Dikkers c.s. over toetsing aan de hernieuwde OESO-richtlijnen (33000-V, nr. 37);
- de motie-Dikkers c.s. over monitoring van de besteding van het budget (33000-V, nr. 38);
- de motie-Ferrier over verbetering van de enabling enviroment (33000-V, nr. 39);
- de motie-Ferrier over voorwaarden voor hulp aan Sudan (33000-V, nr. 40);
- de motie-Ferrier/El Fassed over duurzame ontwikkeling (33000-V, nr. 41);
- de motie-Hachchi/Van der Staaij over het bedrijfsleveninstrumentarium (33000-V, nr. 42);
- de motie-Hachchi over de eisen voor ontwikkelingsorganisaties en bedrijfsleven (33000-V, nr. 43);
- de motie-Driessen over de huisvesting van Oxfam Novib (33000-V, nr. 44);
- de motie-Driessen over opschorten van de subsidie aan Cordaid (33000-V, nr. 45);
- de motie-Diessen over beëindiging van hulp aan OIC-lidstaten (33000-V, nr. 46);
- de motie-Driessen over stoppen van de hulp aan Egypte (33000-V, nr. 47);
- de motie-El Fassed c.s. over de criteria voor subsidie aan bedrijven (33000-V, nr. 48);
- de motie-El Fassed/Ferrier over preventieve rampenbestrijding (33000-V, nr. 49);
- de motie-El Fassed/De Caluwé over publiceren van actuele gegevens (33000-V, nr. 50);
- de motie-El Fassed c.s. over het FIETS-kwaliteitsmodel (33000-V, nr. 51);
- de motie-Voordewind over afspraken met supermarktketens (33000-V, nr. 52);
- de motie-Voordewind/Dikkers over naleving van de OESO-richtlijnen (33000-V, nr. 53);
- de motie-Voordewind over een duurzame handelsmissie (33000-V, nr. 54);
- de motie-Van der Staaij/Hachchi over het evaluatieprotocol voor bedrijfslevensubsidies (33000-V, nr. 55).Motie
De motie-Ormel c.s. is in die zin gewijzigd dat zij thans luidt: De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat de Kamerbrief "Ontwikkeling door duurzaam ondernemen" voorziet in een evaluatieprotocol voor bedrijfslevensubsidies vanaf een hoogte van 10 mln. per jaar; constaterende dat niet alle bedrijfslevensubsidies die hoogte kennen en dat de genoemde Kamerbrief geen duidelijkheid schept over de evaluatie-eisen waaraan projecten onder de 10 mln. moeten voldoen; overwegende dat alle programma's die onder het bedrijfsleveninstrumentarium vallen onafhankelijk en even streng gevalueerd moeten worden als programma's van maatschappelijke organisaties op basis van de daarvoor geldende evaluatiecriteria; verzoekt de regering, alle programma's onder het bedrijfsleveninstrumentarium te evalueren, inclusief de kleinere programma's, en gaat over tot de orde van de dag. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 107, was nr. 55 (33000-V).
24 november 2011 omstreeks 10:15 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Vandaag volgt het antwoord van de regering. Ik heb aan beide bewindspersonen gevraagd om kort en bondig te antwoorden. De leden der Kamer vraag ik hetzelfde op het vlak van interrupties. De minister van Buitenlandse Zaken is de eerste spreker. Ik verzoek hem om ons eerst de opbouw van zijn antwoord toe te lichten en daarna te antwoorden.
24 november 2011 omstreeks 10:17 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. Ik dank de Kamer voor de inbreng in de eerste termijn. Mijn bijzondere felicitaties gaan uit naar mevrouw De Caluwé die gisteren haar maidenspeech hield.
De antwoorden die ik nog niet schriftelijk gegeven heb, zal ik inderdaad in een paar blokken onderverdelen. Ik begin met een aantal opmerkingen over de turbulente internationale context waarin wij deze begroting behandelen
24 november 2011 omstreeks 10:18 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Ik zie de heer Ormel bij de interruptiemicrofoon staan. Was u al aan het eind van het blokje internationaal, minister?
24 november 2011 omstreeks 10:19 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Nee, nog niet.
24 november 2011 omstreeks 10:19 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Dan laat ik u eerst het blokje afmaken, minister. Daarna mag u een vraag stellen, mijnheer Ormel.
Debatitem
Voorzitter. De regering beziet veiligheid, vrijheid en welvaart in samenhang. Onze kansen liggen in de verwevenheid van deze pijlers en daar zet ik dus op in.
Welvaart, economische diplomatie en modernisering van de diplomatie zijn verweven met onze aanpak om de veiligheid in de wereld te vergroten en met onze behoefte om de mensenrechten in de wereld te verstevigen en te beschermen. Wij willen dat op een effectieve en efficiënte wijze doen en dat loopt dan ook door de verschillende pijlers heen. Het gaat dus om effectief en efficiënt zijn, doorpakken, streven naar werkende internationale afspraken, waarbij het vertrouwen hersteld moet worden. Ik sprak daar eerder al over en ik kan daar veel meer over zeggen, maar ik laat dat nu even bij dit eerste blok liggen.
Dan kom ik bij een belangrijk punt
Debatitem
Ik bedank de minister voor deze mooie inleiding, waarin hij goed uiteenzet de verwevenheid en de driepoot welzijn, welvaart en veiligheid, maar het valt mij op dat in de uitwerking daarvan de minister steeds weer terugkomt op het Nederlandse belang en het feit dat wij 70% van ons brood verdienen in het buitenland. Het is waar, maar Nederland is meer dan een bakkerij. Er is meer dan brood alleen. Nederland is ook een samenleving waarin de menselijke waardigheid vooropstaat. En ook dat hoort in het buitenlands beleid nadrukkelijk door te klinken. Nederland heeft ook een Nederlands belang met het uitdragen van solidariteit, tolerantie en menselijke waardigheid. Dat hoort een-op-een bij het uitdragen van het feit dat wij 70% van ons brood in het buitenland verdienen. Mijn vraag aan de minister is of hij nadrukkelijk ook bij de uitwerking wil meenemen dat het buitenlands beleid er ook is om de Nederlandse samenleving en de menselijke waardigheid te verdedigen en die waarden uit te dragen.
24 november 2011 omstreeks 10:21 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Het antwoord is
24 november 2011 omstreeks 10:22 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Ik dank de minister en ik zou nogmaals willen benadrukken dat Nederland meer is dan een bedrijf, dat de economische diplomatie belangrijk is maar dat het uitdragen van de menselijke waardigheid essentieel behoort te zijn voor het Nederlands buitenlands beleid.
24 november 2011 omstreeks 10:22 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Er wordt vaak gesproken over de zogeheten bv Nederland. Dat is een formulering die ikzelf nooit in mijn mond neem, omdat Nederland meer is dan een bv. Dus die metafoor hanteer ikzelf nooit.
24 november 2011 omstreeks 10:23 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
De minister noemt in het kader van de Kopenhagencriteria ook de economische criteria. Daarmee zouden opnieuw landen tegen het licht moeten worden gehouden. Hij noemde Turkije in deze context. Mijn vraag is dan ook of het voor alle kandidaat-lidstaten geldt dat ze opnieuw onder de loep van die economische criteria komen te liggen.
24 november 2011 omstreeks 10:23 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Ik wil deze vraag niet wegspelen maar we hebben dit nog deze week uitgebreid behandeld in de discussie over de uitbreidingsstrategie. Toen heb ik datgene gezegd wat ik nu weer ga zeggen. Er zijn nu gesprekken gaande tussen Nederland, Duitsland en andere op dit punt gelijkgezinde landen in de Europese Unie. Wij gaan kijken hoe wij de economische Kopenhagencriteria, in het bijzonder de concurrentiekracht en de macro-economische aspecten, stevig tegen het licht kunnen houden wanneer wij de Kopenhagencriteria als zodanig op een rijtje zetten. Dat is de fase waarin wij op dit ogenblik verkeren. Ik ga nu dus geen uitspraken doen over de uitkomsten van dat overleg dat nog gaande is.
24 november 2011 omstreeks 10:24 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Als u daar nog op terugkomt -- ik denk dat de staatssecretaris dat ook doet -- is het beter om het nu kort te houden.
24 november 2011 omstreeks 10:25 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Het wezenlijke verschil is dat in het AO van afgelopen week is gesteld dat het voor potentiële kandidaat-lidstaten zou gelden. Nu koppelt de minister Turkije, een kandidaat-lidstaat, eraan. Dat is een wezenlijke verandering in de lijn die afgelopen week is afgesproken.
24 november 2011 omstreeks 10:25 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Ik zie dat niet. Ik heb het volgende gezegd. Als de Cyprus-blokkade achter de rug is, kunnen we, als het aan de Nederlandse regering ligt, voor Turkije het achtste hoofdstuk over competitie openen. Dan zullen we er ongetwijfeld met een andere blik naar kijken dan dat we tot nog toe hebben gedaan. Dat is precies datgene wat ik bij het debat over de uitbreidingsstrategie heb gezegd. Ik zie daar geen verschil in.
24 november 2011 omstreeks 10:26 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Nu weet ik weer waarom ik dit kabinet het "pro-business-kabinet" heb genoemd, het kabinet van de handelsreiziger. Als de CDA-fractie vraagt om ook wat over de mensenrechten te zeggen, wordt zij verwezen naar blokje vier.
Ik heb een vraag over het naar binnen gekeerd zijn. Ook hierbij moet ik terugdenken aan de CDA-fractie. Zij sprak gisteren haar pijn uit over het feit dat Nederland zo naar binnen is gekeerd. Dat voelt de CDA-fractie, de coalitiepartner, zelf. Buitenlandse ambassadeurs voelen het. Nederlandse diplomaten in het buitenland voelen het. Het eigen ambtenarenapparaat voelt het. Collega Pechtold en ik hebben er wat over gezegd. De minister staat hier dus een beetje in zijn eentje te verklaren dat we niet naar binnen zijn gekeerd als we de gezinsherenigingsrichtlijnen willen modificeren, als we een Midden-Oosten-verklaring tegenhouden of als we Schengen tegenhouden voor Bulgarije en Roemenië. Wil de minister daarop reflecteren? Hij zegt in zijn eentje dat Nederland niet naar binnen is gekeerd. Kan hij dan de houding verklaren ten opzichte van de drie onderwerpen die ik net noemde?
24 november 2011 omstreeks 10:26 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Ik heb al eerder in mijn inleiding gezegd waar het hier om gaat. De voorbeelden die mevrouw Peters noemt, geven mij een reden om dit nog eens te herhalen. Over Roemenië en Bulgarije zijn we heel duidelijk. Nederland zegt waar het op staat en handelt daarnaar. Dat kan betekenen dat we ons op bepaalde momenten misschien wat minder consensusgericht moeten opstellen dan we in het verleden wel eens hebben gedaan. Bij Roemenië en Bulgarije zal ik herhalen wat al meermalen is gezegd. Wij hebben kennisgenomen van de rapportages over de stand van zaken in Roemenië en Bulgarije. Die hebben wij, zoals dat zo mooi heet, geapprecieerd. Wij hebben daar de appreciatie aan gegeven dat Roemenië en Bulgarije er nog niet aan toe zijn. Wij wachten de volgende rapportages af in de hoop dat dan de trackrecord van die landen sterker zal zijn. Wij volgen een volstrekt duidelijke lijn. Het kan van tijd tot tijd het geval zijn dat andere landen er anders over denken. Dat heeft niets te maken met naar binnen of naar buiten gekeerd zijn.
24 november 2011 omstreeks 10:28 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
De minister zei dat Nederland zijn eigen gang gaat, tegen de consensus in, om kansen te pakken en om in zijn eigen kracht te staan. Het gaat om de vrijheid van werknemers. De Nederlandse tuinders staan erom te springen. De Nederlandse exportproducten moeten kunnen doorgaan naar Bulgarije en Roemenië. Het gaat niet om kansen pakken. Het gaat erom -- daar wijzen de diplomaten ook op -- dat de Nederlandse binnenlandse politieke agenda, de essentie van de gedoogconstructie rond migratie, nu de buitenlandagenda domineert.
24 november 2011 omstreeks 10:30 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Debatitem
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit voor rekening van de desbetreffende ambassadeurs moet laten. Ik vind het heel prettig om dit soort geluiden te horen, omdat ik vervolgens daarover in debat kan gaan. Dat doe ik bij deze. Ik heb tal van aanknopingspunten gegeven om duidelijk te maken dat er op allerlei fronten sprake is van een puur internationale oriëntatie van dit land. Ik kan dus ook niet meegaan in die voorstelling van zaken. Ik zeg er nogmaals bij dat het opkomen voor onze belangen niet hetzelfde is als naar binnen gekeerd zijn. Het opkomen voor onze belangen doen we in de communicatie en soms ook in confrontatie met die andere landen, met de buitenwereld. Daar spreekt alleen maar een behoefte uit om met die andere landen heel duidelijk te zijn over de vraag waar we staan.
Dat is altijd het beste uitgangspunt om op een bepaald moment datgene te realiseren wat van belang is. Dat is waar het om gaat.
24 november 2011 omstreeks 10:31 via Begroting Buitenlandse Zaken - Link - Delen
Titel: Begroting Buitenlandse Zaken
Omschrijving: Aan de orde is - het wetsvoorstel Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2012 (33000-V), Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2012 (33000-V).
Vergadering: Nummer (24 november 2011)
Voorzitter: Gerdi Verbeet
Disclaimer: Uit deze ongecorrigeerde tekst mag niet worden geciteerd. Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Sprekers in dit debat:
“Onze medewerkers moeten eerst op training voordat ze ons intranet begrijpen. Dat moet toch beter kunnen!”
Wolq helpt om software en het web gebruiks-vriendelijker te maken. Zo bespaart u veel geld op trainingen. Ook bedenken wij innovatieve oplossingen, zoals Publitiek, voor complexe vraagstukken.
Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?