Autobrief/Fiscale agenda

Debat in de Tweede Kamer op 30 juni 2011

1. Voorzitter

Mevrouw Schouten is bij mij gekomen en zei dat er maar één termijn was in het algemeen overleg. Zij wil een aantal moties vermijden en daarom drie vragen stellen. Het vermijden van moties aan het eind van deze dag vind ik ongeveer het hoogste dat wij kunnen bereiken, dus wil haar deze gelegenheid geven.

30 juni 2011 omstreeks 03:33 via Autobrief/Fiscale agenda - Link - Delen

2. Voorzitter. Dank u wel. Ik heb drie vragen aan de staatssecretaris. Kan hij toezeggen dat hij zo snel als mogelijk begint met een proef voor het bijtellen per kilometer voor leasauto's? Is hij bereid te onderzoeken of er een landschapswet mogelijk is als allesomvattende fiscale regeling voor ongebouwde eigendommen in het buitengebied? Kan hij toezeggen te onderzoeken of het structureel vormgeven van de willekeurige afschrijvingen een mogelijkheid is in plaats van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en ons bij het Belastingplan 2012 daarover te informeren? Ik heb ook een motie.

Motie

De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat de in de aangenomen motie Cramer c.s. (Kamerstukken II 2007/08, 31205, nr. 59) gevraagd wordt om de BPM om te vormen naar een volledig op CO2-uitstoot gebaseerde heffing zonder dat dit leidt tot verdere stijging van de belastingdruk op automobiliteit; constaterende dat in de Autobrief de tarieven voor de BPM fors worden verlaagd en de gemiddelde BPM per auto aanmerkelijk lager is dan in 2010; constaterende dat de verlaging van de tarieven en verlaging van de BPM niets met de ombouw van de BPM naar absolute CO2-uitstoot te maken heeft; constaterende dat als gevolg van de aanpassing van de BPM tarieven de gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuw verkochte auto's zal stijgen ten opzichte van ongewijzigd beleid van 111 gr/km naar 114 gr/km in 2015; verzoekt de regering om het voorgestelde systeem zodanig aan te passen dat het resultaat op zijn minst effectneutraal is voor de gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuw verkochte auto's, en gaat over tot de orde van de dag.

Deze motie is voorgesteld door de leden Schouten, Groot, Koolmees en Braakhuis. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 5 (32800).

30 juni 2011 omstreeks 03:32 via Autobrief/Fiscale agenda - Link - Delen

3. Bruno Braakhuis (GroenLinks)

Voorzitter. Ik heb zes moties. Als u het te lang vindt, skip ik de laatste.

4. Voorzitter

Niemand schijnt te weten dat er twee minuten is voor het indienen van moties. Ik ga u nu niet als enige de dupe laten zijn van mijn toenemende ergernis. Ik zou zeggen: handel in wijsheid.

5. Bruno Braakhuis (GroenLinks)

Ja. Ik zal in elk geval het leestempo hoog houden.

Motie

De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat de Autobrief leidt tot een hogere gemiddelde CO2-uitstoot dan zonder deze nadere maatregelen; van mening dat de vervuiler zou moeten betalen en dat daarom steeds zuinigere en schonere auto's moeten worden gestimuleerd; overwegende dat autoproducenten behoefte hebben aan een voorspelbare en stabiele systematiek; verzoekt de regering om de grenzen voor de CO2-uitstoot jaarlijks te indexeren aan de hand van (technologische) ontwikkelingen in het wagenpark en de gedragseffecten, en gaat over tot de orde van de dag.

Deze motie is voorgesteld door de leden Braakhuis, Koolmees en Schouten. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 6 (32800).

6. Ed Groot (PvdA)

Voorzitter. Ik heb twee moties. De eerste luidt als volgt.

Motie

De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat de voorgestelde dieseltoeslag ervoor zorgt dat middenklasse dieselauto's goedkoper worden; constaterende dat dit leidt tot extra uitstoot van NOx en fijnstof; constaterende dat de vier grote steden hebben aangegeven dat de NOx-doelstellingen niet worden gehaald; verzoekt de regering, de voorgestelde dieseltoeslag zodanig aan te passen, dat de totale NOx-uitstoot lager wordt, en gaat over tot de orde van de dag.

Deze motie is voorgesteld door de leden Groot en Schouten. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 12 (32800).

7. Roland van Vliet (PVV)

Voorzitter. De schepschotel was heerlijk. Speciaal voor de heer Braakhuis de volgende motie.

Motie

De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat bezitters van een auto ouder dan 25 jaar vrijgesteld zijn van motorrijtuigenbelasting; overwegende dat deze faciliteit wordt bevroren per 31 december 2011 en derhalve niet meer geldt voor auto's die na 31 december 1986 voor het eerst in gebruik zijn genomen; overwegende dat de reden hiervoor was de door het vorige kabinet geplande invoering van een kilometerheffing; overwegende dat deze kilometerheffing niet is ingevoerd en deze kabinetsperiode ook niet meer zal worden ingevoerd; constaterende dat de staatssecretaris van Financin heeft aangegeven sympathiek te staan tegenover een voorstel van de Kamer om bevriezing van de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting ongedaan te maken en de dekking hiervoor te vinden in het totaalpakket aan nieuwe maatregelen zoals aangekondigd in zijn Autobrief; verzoekt de regering, de huidige wettelijke vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor auto's van 25 jaar en ouder te handhaven, ook voor auto's die na 31 december 1986 voor het eerst in gebruik zijn genomen, en gaat over tot de orde van de dag.

Deze motie is voorgesteld door het lid Van Vliet. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 14 (32800).

8. Farshad Bashir (SP)

Voorzitter. Ik dien de volgende moties in.

Motie

De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat de voorgenomen bpm-structuur zorgt voor een onevenredig belastingvoordeel voor dure auto's zoals de Porsche Cayenne die van ruim

30 juni 2011 omstreeks 03:31 via Autobrief/Fiscale agenda - Link - Delen

9. Pieter Omtzigt (CDA)

Voorzitter, ik heb maar één motie en zij is ook nog vrij kort. Mag dat of moet ik een heel verhaal met alle automodellen houden?

10. Pieter Omtzigt (CDA)

Daar ben ik blij mee. Ik ben ook blij dat de staatssecretaris heeft toegezegd nog eens goed te gaan kijken naar hoe er met groen gas als autobrandstof kan worden omgegaan.

11. Pieter Omtzigt (CDA)

Wij mochten toch een opmerking maken omdat er geen tweede termijn was?

12. Voorzitter

Nee, dat gold alleen voor mevrouw Schouten. Die heb ik voorgetrokken.

13. Pieter Omtzigt (CDA)

Dan moet ik nog eens kijken hoe dat ook alweer zat met rijke Kamerleden.

14. Pieter Omtzigt (CDA)

Mijn motie luidt als volgt.

Motie

De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat in de brief over de geefwet een visie op goede doelen, op geven en op maatschappelijke betrokkenheid ontbreekt; constaterende dat eveneens geen aandacht is geschonken aan de maatschappelijke organisaties en verenigingen (sociaal belang behartigende instellingen, zoals sportverenigingen, buurthuizen, scouting en muziekverenigingen), terwijl die essentieel zijn voor de samenleving; constaterende dat de regering middels de motie-Omtzigt c.s. (32504, nr. 60) hiertoe wel verzocht is; verzoekt de regering, met een kabinetsbrief te komen die een integrale visie bevat op het geven van geld, geven in natura en vrijwilligerswerk en vooral de fiscale behandeling daarvan, waarin in het bijzonder wordt ingegaan op SBBI's en die in september 2011 aan de Kamer te sturen ter behandeling bij het Belastingplan 2012, en gaat over tot de orde van de dag.

Deze motie is voorgesteld door de leden Omtzigt en Schouten. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 19 (32800). Dank u wel voor uw begrip, mijnheer Omtzigt.

15. Wouter Koolmees (D66)

Voorzitter. Ik heb ook maar één motie.

De vergadering wordt enkele minuten geschorst.

Motie

De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat er in de autobrief wordt uitgegaan van een bpm-opbrengst van 1,9 mld.; constaterende dat de bpm-opbrengst sinds 2008 fors is afgenomen dan verwacht door met name een grotere verkoop van vrijgestelde auto's; overwegende dat deze verlaging van de belastinginkomsten nooit een bewuste keuze is geweest en de dalende belastinginkomsten het resultaat zijn van een uitgehold belastingsysteem; van mening dat vasthouden aan het peilbedrag van 1,9 mld. zorgt voor een onwenselijk systeem waarin schone auto's duurder worden en vervuilende auto's juist goedkoper; verzoekt de regering, bij de vormgeving van de bpm uit te gaan van de gemiddelde bpm-opbrengst van de afgelopen vijf jaar en de meeropbrengsten van deze belasting in te zetten voor lastenverlichting elders, bijvoorbeeld via een verlaging van de eerste schijf in de inkomstenbelasting, en gaat over tot de orde van de dag.

Deze motie is voorgesteld door de leden Koolmees, Schouten, Groot en Braakhuis. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Zij krijgt nr. 20 (32800). Dit is de zestiende motie in dit VAO. Dat aantal is vaak voorgekomen per VAO deze dag, zo kan ik u meedelen voor uw informatie. Daar gaan wij wat aan doen.

16. Voorzitter

De motie-Bashir (32800, nr. 17) is in die zin gewijzigd dat zij thans luidt:

Deze gewijzigde motie is ondertekend door de leden Bashir en Van Vliet. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.

Zij houdt nr. 17.

Motie

De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat door de deelnemingsvrijstelling de voordelen uit hoofde van een deelneming bij de moedermaatschappij vrijgesteld zijn van vennootschapsbelasting; constaterende dat door het Bosalarrest van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen de kosten die samenhangen met de verwerving van de deelneming ook nog eens aftrekbaar zijn bij de moedermaatschappij; constaterende dat hierdoor bij buitenlandse deelnemingen een gat in de belastingheffing ontstaat dat de Nederlandse schatkist onnodig veel geld kost doordat in Nederland geen belasting kan worden gend over de winsten van buitenlandse deelnemingen terwijl de financieringskosten nog steeds aftrekbaar zijn; verzoekt de regering, bij het Belastingplan 2012 met maatregelen te komen om dit gat in de vennootschapsbelasting te dichten, en gaat over tot de orde van de dag.

17. Frans Weekers (VVD)

Voorzitter. Ik zal over de gewijzigde motie-Bashir/Van Vliet enkele warme woorden spreken, maar dat heeft niets te maken met de indieners. Het gaat hier immers, zoals altijd, om de inhoud.Voorzitter. Mevrouw Schouten heeft mij drie vragen gesteld. Ik zal het kort houden. Op haar eerste vraag zeg ik ja. Ik kan het alleen niet parallel laten lopen met de proef van de bestelbusjes, maar er wel zo snel mogelijk mee starten. Ook op haar tweede vraag is het antwoord ja. Ik zal dat niet in het Belastingplan 2012 kunnen laten meelopen, maar ik hoop er wel zo snel mogelijk nadat het Belastingplan 2012 is gepresenteerd in een brief op terug te komen. Op haar derde vraag is het antwoord ook ja. Ik moet alleen zeggen dat de door haar voorgestelde dekking te weinig is om de willekeurige afschrijving als zodanig te laten doorrollen. Daar zal ik nog een aantal andere dingen bij nodig hebben. Ik zie het als een aanmoediging van mijn beleid, waarin ik probeer wat kleinere regelingen te schrappen om daarmee wat algemenere regelingen wat meer body te geven. Ik hoop in het kader van de fiscale agenda bij het Belastingplan 2012 tot nadere stappen te komen. Als ik dat al niet zelf kan, kan dit wellicht gebeuren in samenspraak met de Kamer. Ik verwelkom in elk geval de suggesties van mevrouw Schouten.

Ik kom bij de motie van mevrouw Schouten c.s. op stuk nr. 5. We moeten een klein beetje evenwicht bewaren in deze Kamer, dus deze motie zal ik moeten ontraden. Mevrouw Schouten begrijpt dat, want deze motie leidt uiteindelijk tot lastenverzwaring.

De indieners van de motie-Braakhuis c.s. op stuk nr. 6 zijn van mening dat de vervuiler zou moeten betalen en dat daarom steeds zuinigere en schonere auto's moeten worden gestimuleerd. Dat doe ik met mijn aangekondigde beleid in de Autobrief. De volgende overweging in deze motie is dat autoproducenten behoefte hebben aan een voorspelbare en stabiele systematiek. Ook dat doe ik in mijn Autobrief, want ik voorspel wat het beleid de komende vijf jaar is. Ik wil er alleen niet tussentijds al aan gaan sleutelen. Daarna wordt in deze motie de regering verzocht, de grenzen voor de CO2-uitstoot jaarlijks te indexeren aan de hand van technologische ontwikkelingen in het wagenpark en de gedragseffecten. Dat doe ik ex ante aan de hand van onderzoek van Ecorys en TNO. Als ik het beleid stabiel en voorspelbaar wil laten zijn de komende jaren, zal ik dat ex ante moeten doen. Wel ben ik bereid, zoals ik vanmiddag heb toegezegd, de komende jaren de zaak te monitoren. Mocht de zaak uit het lood slaan ten opzichte van onze voorspelling, dan ben ik natuurlijk bereid om de zaken tussentijds aan te passen. Als de heer Braakhuis dit voldoende acht en van mening is dat hiermee voldoende invulling wordt gegeven aan zijn motie, dan denk ik dat wij elkaar verstaan. Als de heer Braakhuis van mening is dat elk jaar de zaak moet worden aangepast, los van het onderzoek dat nu is uitgevoerd, dan zal ik de motie moeten ontraden. Maar volgens mij verstaan wij elkaar.

De motie-Braakhuis c.s. op stuk nr. 7 over een kilometerheffing voor vracht moet ik ontraden. De heer Braakhuis en zijn mede-indieners weten dat volgens het regeerakkoord deze kabinetsperiode geen kilometerheffing wordt ingevoerd.

In de motie-Braakhuis op stuk nr. 8 wordt de regering verzocht om meer belasting op te halen via de bpm en deze vervolgens terug te sluizen naar de cultuursector. Deze motie moet ik ontraden, want hierdoor wordt de auto als melkkoe gebruikt. Daar is de regering niet toe bereid.

In de motie op stuk nr. 9 verzoekt de heer Braakhuis de regering, te komen met een plan van aanpak voor het instellen van milieuzones voor steden die hier behoefte aan hebben. Daar ga ik niet over. Een staatssecretaris met het onderwerp belastingen in zijn portefeuille gaat niet over milieuzones in gemeenten. Volgens mij gaan de gemeenten daar zelf over. Vanuit mijn verantwoordelijkheid kan ik hierover geen oordeel vellen. Ik vind dat dit soort moties eigenlijk in de betreffende gemeenten thuishoort.

Over dit debat

Bericht van de makers

“Onze medewerkers moeten eerst op training voordat ze ons intranet begrijpen. Dat moet toch beter kunnen!”

Wolq helpt om software en het web gebruiks-vriendelijker te maken. Zo bespaart u veel geld op trainingen. Ook bedenken wij innovatieve oplossingen, zoals Publitiek, voor complexe vraagstukken.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?