Debat in de Tweede Kamer op 20 december 2011
Debatitem
Voorzitter. Ik dien twee moties in, een over het downloadverbod en een over Buma/Stemra.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat een downloadverbod in strijd is met een vrij en open internet; overwegende dat controles op downloads de privacy van internetters aantast; overwegende dat een downloadverbod partijen de kans geeft om achter individuele burgers aan te gaan; overwegende dat burgers niet mogen worden belemmerd bij het ontvangen van informatie; verzoekt de regering, af te zien van het downloadverbod en op zoek te gaan naar alternatieven om het legale aanbod te stimuleren, en gaat over tot de orde van de dag.
20 december 2011 omstreeks 22:25 via Auteursrechten - Link - Delen
Debatitem
Madeleine van Toorenburg (CDA)
Een korte vraag. Waar heeft de heer Bontes de meeste moeite mee? Hij heeft het over het achterna jagen van individuen. Daar is de CDA-fractie ook absoluut tegen, maar de staatssecretaris zei in reactie daarop dat het niet kan. Wat is het grote pijnpunt?
Debatitem
Het pijnpunt is dat de staatssecretaris zegt: ik ga zelf niet achter de individuele downloaders aan, maar het valt niet uit te sluiten dat andere partijen dat wel gaan doen, civielrechtelijk. Dat internetters dat risico lopen, willen wij tegengaan en blokkeren met deze motie.
Debatitem
Madeleine van Toorenburg (CDA)
Daar waren we het over eens, alleen heeft de staatssecretaris gezegd dat hij met een wettelijke regeling komt zodat de individuen die gewoon een keertje iets downloaden niet worden aangepakt.
20 december 2011 omstreeks 22:26 via Auteursrechten - Link - Delen
Debatitem
Die zekerheid heeft de staatssecretaris mij tot nu toe niet gegeven. Er zijn te veel vage termen in die documenten. "Evident illegale bron" bijvoorbeeld, wat is een "evident illegale bron"? Hoe zit het verder met de bescherming? Er zitten te veel onzekerheden in om hiermee verder te gaan. Koste wat kost, internet is een grondrecht en dat moet beschermd worden. Deze motie beschermt de individuele downloader.
20 december 2011 omstreeks 22:26 via Auteursrechten - Link - Delen
Debatitem
Ik onderschrijf deze motie en vind het een goede motie, alleen is in het debat naar voren gekomen -- de staatssecretaris heeft het ook gezegd -- dat een en ander wel betekent dat je de weg van de uitzondering voor de thuiskopie moet bewandelen als je het langs een andere weg wilt doen. Wat betekent het voor de PVV-fractie als die weg weer ter sprake komt? Daar heeft de PVV zich steeds tegen gekeerd. Je kunt niet tegen een downloadverbod én tegen de thuiskopie-exceptie zijn.
20 december 2011 omstreeks 22:27 via Auteursrechten - Link - Delen
Debatitem
Volgens mijn fractie kan dat wel. Zwitserland doet dat ook. Ik heb dat ook letterlijk aan de staatssecretaris gevraagd. Zwitserland doet allebei niet. Toen zei de staatssecretaris dat dit komt doordat Zwitserland niet aan EU-regels gebonden is. Dan moeten wij ons ook maar niet laten binden aan de EU-regels. De staatssecretaris zegt zelf: alleen maar EU als het voordeel heeft voor Nederland. Kennelijk heeft dit geen voordeel voor Nederland, dus niet.
20 december 2011 omstreeks 22:28 via Auteursrechten - Link - Delen
Debatitem
Dus moet Nederland in zijn wetgeving -- dat is de juridische consequentie van deze motie als die aangenomen wordt -- de EU-regels op dit punt naast zich neerleggen?
20 december 2011 omstreeks 22:29 via Auteursrechten - Link - Delen
Debatitem
Ja.Voorzitter. Ik heb nog een motie.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat Buma een wettelijk monopolie heeft op het innen van muziekgelden; constaterende dat hiervoor ministerile toestemming is gegeven; overwegende dat Buma ernstig tekortschiet in haar taken; verzoekt de regering, de licentie in te trekken en een andere organisatie aan te wijzen voor het innen van de muziekgelden, en gaat over tot de orde van de dag.
Debatitem
Voorzitter. Begrijp ik de motie van de heer Bontes goed dat hij nog steeds wil dat de overheid, in dit geval een andere organisatie dan Buma, een aangewezen taak houdt bij het innen van auteursrechten?
Debatitem
Omdat Buma/Stemra zijn werk zo slecht heeft gedaan en omdat er zo veel klachten en structuurfouten zijn, moet een andere collectieve beheersorganisatie de licentie krijgen om de muziekgelden te innen. Dat kan in de huidige structuur. Het moet wel een collectieve beheersorganisatie zijn die kennelijk in het verleden haar sporen heeft verdiend.
Debatitem
Betekent dit dat u aan de systematiek waarbij de overheid een organisatie een vergunning geeft om deze taken uit te voeren, niets wilt veranderen?
20 december 2011 omstreeks 22:30 via Auteursrechten - Link - Delen
Debatitem
Wij willen de structuur van de collectieve beheersorganisaties niet veranderen, maar aan het toezicht daarop wel. Dat mag zwaarder, door de Nederlandse Mededingingsautoriteit. De collectieve beheersorganisaties moeten dat blijven doen, maar dan met kwaliteit. Dat is niet gebeurd.
20 december 2011 omstreeks 22:30 via Auteursrechten - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. Wij hebben een debat in twee losse termijnen gevoerd over de speerpuntenbrief inzake auteursrechten. Daar is een aantal goede dingen uit voortgekomen. Er komt in elk geval een brief over het door ons voorgestelde radiomodel voor meer legaal aanbod. Die wachten wij af. Wij hebben ook gezegd dat wij twee wetten nu snel moeten behandelen om ervoor te zorgen dat het toezicht op de collectieve beheersorganisaties en het auteurscontractrecht wordt verbeterd. Daar moeten wij mee aan de gang.Wij hebben meegedaan met de PVV-motie tegen het downloadverbod omdat wij dat geen goede maatregel vinden, om allerlei redenen die wij in het debat duidelijk naar voren hebben gebracht. De Kamer lijkt nu in elk geval te zeggen dat wij zo'n downloadverbod niet moeten instellen. De fractie van D66 zegt dat in elk geval met de Kamer. Er moet dan wel iets met die thuiskopie-exceptie gebeuren. Wij wachten af wat de staatssecretaris doet met de motie indien zij wordt aangenomen.Er resteert eigenlijk nog maar één ding, namelijk een motie over het blokkeren van websites.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat de staatssecretaris in zijn speerpuntenbrief aankondigt dat hij rechthebbenden de mogelijkheid wil geven om bij de rechter te vorderen dat een specifieke website of dienst waarvan is bewezen dat deze inbreuken faciliteert door de access provider, wordt geblokkeerd; overwegende dat deze maatregel: - de vrijheid van meningsuiting disproportioneel inperkt; - de privacy van de internetgebruiker aantast; - de innovatie beperkt; - de isp's tot politieagent maakt; overwegende dat het beindigen van de publicatie van onrechtmatige informatie via een notice-and-takedownbeleid hier volledig los van staat; spreekt uit dat de handhaving van het auteursrecht via het blokkeren van de toegang tot websites via access providers onwenselijk is omdat dit in strijd is met het grondrecht op vrijheid van meningsuiting, het grondrecht op privacy en de wens van Nederland om innovatie online te stimuleren; verzoekt de regering, deze handhavingsoptie niet mee te nemen in toekomstige wetsvoorstellen rondom auteursrechten, en gaat over tot de orde van de dag.
20 december 2011 omstreeks 22:31 via Auteursrechten - Link - Delen
Debatitem
Voorzitter. Er is tijdens het algemeen overleg over auteursrecht uitgebreid gesproken over de wantoestand bij een van de collectieve beheersorganisaties. Daarom dien ik een motie in.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat de recente commotie rond het handelen van een bestuurslid van Buma/Stemra het vertrouwen in het functioneren van de auteursrechtenorganisatie ernstige schade heeft toegebracht; van mening dat deze manier van handelen verwerpelijk is; verzoekt de regering, grondig onderzoek te (laten) doen naar het functioneren van Buma/Stemra en zo nodig passende maatregelen te nemen, en gaat over tot de orde van de dag.
20 december 2011 omstreeks 22:32 via Auteursrechten - Link - Delen
Debatitem
Ik heb nog een motie over dit onderwerp.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, van mening dat het functioneren van Buma/Stemra ter discussie staat; verzoekt de regering, Buma/Stemra onder curatele te stellen of ervoor zorg te dragen dat hangende het onderzoek Buma/Stemra extra scherp in de gaten wordt gehouden, en gaat over tot de orde van de dag.
20 december 2011 omstreeks 22:33 via Auteursrechten - Link - Delen
Debatitem
Ik had nog een derde motie voorbereid over het initiatief voor een petitie waarbij de Consumentenbond, FNV KIEM en een vakbond voor artiesten gezamenlijk zijn opgetrokken. Ik heb echter begrepen dat mevrouw Peters daar een motie over gaat indienen. Ik sluit mij kortheidshalve aan bij wat de fractie van GroenLinks daarover gaat zeggen.
Debatitem
Voorzitter. Wij hadden een interessant, lang en overtijdig debat over het auteursrechtenbeleid. De staatssecretaris is ambitieus en komt met een serie wetsvoorstellen naar de Kamer. Bij een daarvan, betreffende het toezicht op de beheersorganisaties, geef ik hem graag een motie mee, hopende dat die bij aanneming al zijn beslag kan krijgen in een nota van wijziging. Het betreft de volgende motie.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat beheersorganisaties als BUMA/Stemra tot taak hebben, vergoeding voor gebruik van auteursrechtelijk beschermd materiaal te innen ten behoeve van makers; overwegende dat exploitanten van muziek naast makers deel uitmaken van het bestuur van BUMA/Stemra; overwegende dat belangen van exploitanten kunnen conflicteren met de belangen van makers; verzoekt de regering, via huidige en toekomstige bevoegdheden te bewerkstelligen dat besturen en raden van toezicht van beheersorganisaties zijn samengesteld uit makers en onafhankelijke experts, en gaat over tot de orde van de dag.
Debatitem
GroenLinks maakte er in eerste termijn en bij monde van mijn fractiegenoot Braakhuis ook in tweede termijn een punt van om stil te staan bij mogelijkheden voor het uitzonderen van fair-usegebruik voor niet-commercieel privégebruik. Ook de staatssecretaris gaf aan dat daar ook nog wel Europeesrechtelijke aspecten aan zitten. Desalniettemin zijn er onder de huidige wet al mogelijkheden om hiermee rekening te houden. Daarover gaat de volgende motie.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, overwegende dat het wenselijk is om niet-commercieel of privgebruik van auteursrechtelijk beschermd materiaal anders te behandelen dan commercieel gebruik; constaterende dat het huidige wettelijk en Europeesrechtelijk regime een gedifferentieerde handhaving van het auteursrecht toelaat, maar dat beheersorganisaties als BUMA/Stemra hoge tarieven vorderen van "not-for-profit"- organisaties als carnavalsverenigingen, kantines, zorginstellingen, bejaardentehuizen, enzovoorts; verzoekt de regering, in Europees verband te pleiten voor een fair-use-uitzondering op het vragen van een vergoeding bij hernieuwde openbaarmaking door "not-for-profit"-organisaties; verzoekt de regering voorts, in afwachting van de uitkomst van Europese wetgevingsonderhandelingen van beheersorganisaties te vragen een lichter "fair use" tarief voor niet-commercieel of privgebruik te hanteren, passend bij het "not for profit"-karakter van organisaties, en gaat over tot de orde van de dag.
20 december 2011 omstreeks 22:34 via Auteursrechten - Link - Delen
Debatitem
Ten slotte de volgende motie, die ik indien met collega Gesthuizen.
Motie
De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat zowel consumenten, vertegenwoordigd door de Consumentenbond, als de makers, vertegenwoordigd door FNV Kiem en de Nederlandse Toonkunstenaarsbond, pleiten voor het behoud van het thuiskopiestelsel, door verlaging van de tarieven en verbreding van de grondslag; verzoekt de regering, te onderzoeken hoe de grondslag van de thuiskopieheffing kan worden verbreed en de Kamer daarover te berichten; verzoekt de regering tevens, tot die tijd geen onomkeerbare stappen te nemen en in ieder geval Europeesrechteliijke initiatieven met betrekking tot de thuiskopieregeling af te wachten, en gaat over tot de orde van de dag.
20 december 2011 omstreeks 22:35 via Auteursrechten - Link - Delen
Titel: Auteursrechten
Omschrijving: Auteursrechten.
Vergadering: Nummer (20 december 2011)
Voorzitter: Gerdi Verbeet
Disclaimer: Uit deze ongecorrigeerde tekst mag niet worden geciteerd. Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Sprekers in dit debat:
“Ehm... waar zat dat knopje om een bonnetje uit te printen nou ook al weer?”
Wolq helpt om software en het web gebruiks-vriendelijker te maken, zodat uw klanten nooit meer hoeven te zoeken naar een bepaalde funtie. Ook bedenken wij innovatieve oplossingen, zoals Publitiek, voor complexe vraagstukken.
Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?